"APA ni?" Dua bekas Tupperware di tangan Aufa disambut.
"Fish fillet sweet and sour dengan nasi goreng kampung. Zihni suruh saya hantar makanan tu ke rumah awak." kata Aufa tanpa memandang Zayn yang sudah kehairanan dengan kehadirannya di sini.
"Zihni yang suruh? Kenapa?"
"Manalah saya tahu. Saya tahu dengar cakap dan masak aje. Dia yang request untuk awak. Dah jangan banyak tanya, saya nak balik. Make sure awak makan ya. Sebarang feedback adalah sangat dialu-alukan. Awak hantar je feedback dekat Zihni, nanti dia forward dekat saya." Panjang berjela pula bebelan ustazah satu ni. Zayn dah naik bosan pula mendengarnya.
"Tengoklah macam mana." balas Zayn malas-malas.
"Jangan tak makan pulak. Saya dah penat masak tu... berdosa membazir. Amalan syaitan." Aufa memang tak berkenan dengan sikap manusia yang suka membazir. Kasihan nasi, kalau tuannya sengaja buang sedangkan nasi tu masih baik, mesti menangis nasi tu.
"Kau tak tahu ke yang aku ni dah memang serupa syaitan?" Sisi tubuh disandarkan pada daun pintu.
"Astagfirullahadzim! Dah elok jadi manusia. Sempurna tubuh badan. Nak jadi syaitan pulak. Hmmm... no wonder Zihni tak nak jumpa abang dia. Rupa-rupanya abang dia ni bertukar jadi makluk bertanduk dua." Begitulah Aufa, memerli dalam ketenangan.
"Hoi ustazah, kau bila nak balik? Kalau nak buat ceramah, baik kau pergi masjid. Ahli masjid berduyun-duyun nak dengar ceramah kau-" Belum sempat Zayn berkata-kata, Aufa terus memintas siap pakej memeluk tubuh.
"Oh haah... lupa. Penghuni neraka mana boleh dengar ceramah. Nanti menggelupur kepanasan." Bang! Kena setepek.
Zayn jegilkan mata. Kurang asamlah ustazah jadi-jadian ni! Entah bagaimana bisa adiknya tahan hati berkawan dengan Aufa. Nak kata solehah, mungkin penampilannya saja. Sedangkan bicaranya, dah serupa orang munafiq yang tunjuk alim saja!
"Damn..." Bibir diketap rapat. Mata mencerun tajam ke arah Aufa yang masih berdiri di hadapan sana.
"Kau tak nak balik? Nak masuk? Kalau nak, marilah. Teman aku makan. Lepas tu teman aku tidur. Nak teman aku mandi pun boleh. Main raba-raba, ramas-ramas. Mesti kau suka kan? Jom ustazah, marilah..:-" Selamba Zayn menarik pergelangan tangan Aufa yang berlapik handsock itu. Namun belum sempat Aufa diheret masuk ke dalam banglo dua tingkat itu, Aufa sudah terlebih dahulu menarik tangannya dari terus disentuh lelaki itu.
Matanya membutang besar. Kakinya berganjak ke belakang sedikit. Tangan yang sedikit menggigil disorok ke belakang.
"Lah... kenapa? Tak nak? Lemahlah kau ni... apalah sangat masuk dalam. Tadi berani sangat kan?" Baru Zayn uji sikit dah gegar. Lemah! Lemah!
"Awak siapa nak sentuh saya, Zayn?"
Zayn diam membisu.
"... Dan awak ingat saya takde harga diri ke untuk awak sentuh sesuka hati awak?"
"Dah sentap sangat ni kenapa? Aku bergurau kan. Menda lah dia ni..." Bola mata diputar ke atas.
"Maruah seorang wanita bukanlah bahan yang sesuai untuk awak jadikan sebagai gurauan, Zayn. Tak lawak. Tak lucu!" Apa hak Zayn memperkotak-katikkan maruah wanita?
"Okey! Shut up, Aufa! Sorry. Aku dah minta maaf, jadi tolong blah." Akhirnya Zayn angkat bendera putih juga. Mengalah untuk hentikan perbalahan di antara mereka berdua. Lagi pula, Zayn bergurau 'manja' aje. Aufa yang ambil serius.
"Awak bayangkan kalau awak ada anak perempuan, Zayn. Awak bayangkan maruah anak awak diperkotak-katikkan macam tu jugak. Apa yang awak akan rasa?" Contoh paling dekat saja, Zihni. Oh lupa, Zayn tak seperti abang orang lain yang ambil peduli tentang adik mereka. Zayn itu lebih suka fikir dan pentingkan diri sendiri saja.
YOU ARE READING
ZIHNI √
عاطفيةCerita pendek dan kurang comel. Cerita ni baru saja selesai ditulis tapi belum di-edit. Kalau jumpa typo bertimbun, maaf...