"Ya Allah, kamu dah kenapa Rasy?" Terkejut Mak Siah melihat Zinnirah Rasyiqah terhencut-hencut dipapah Azary Azzri.
"Tak ada apa lah ibu... Jatuh katil tadi..."
"Jatuh katil lagi? Kamu ni... Selalu macam tu la... Kenapalah cuai sangat... Macam ni la Azzri... Rasy ni memang memanjang jatuh katil... Ibu pun tak tahu nak kata apa..." Mak Siah menggeleng.
"Ibu... Janganlah nak mula..." Zinnirah Rasyiqah memotong. Terhencut-hencut ke meja makan. Mak Siah hanya memerhati.
"Dah kenapa pula tu kaki tu..." Giliran Pak Zaini pula menyoal. Azary Azzri hanya mampu tersenyum. Tidak tahu ingin jawab apa lagi. Soalan yang sama ditanya berulang kali.
"Jatuh katil, abang... Apa lagi... Dulu pun dengan Ashram pun sama... Jatuh katil juga... Waktu sama juga... Bezanya kali ni, cuma terhencut-hencut... Masa dengan Ashram dulu memang tak boleh jalan langsung... Siap berdukung bagai... Manja betul anak abang ni..." Ujar Mak Siah. Zinnirah Rasyiqah hanya tunduk apabila ibunya itu mengimbau kenangan dia bersama Ashram. Malu pun ada.
'Patutlah dia cerita sikit je tadi... Ada kenangan indah dengan Ashram rupanya... Rasy... Rasy... Takut sangat aku cemburu lah tu... Untuk apa cemburu dengan yang tiada...' Omel Azary Azzri dalam hati. Menggeleng kepala. Zinnirah Rasyiqah tunduk. Malu.
"Ni nak ibu panggil tukang urut tak?"
Zinnirah Rasyiqah dengan pantas menggeleng."Tak apa ibu... Abang Azzri dah urutkan tadi... Tapi kalau esok tak baik juga, bolehlah ibu panggil tukang urut..." Jawab Azary Azzri dengan pantas. Risau Mak Siah tak nampak Zinnirah Rasyiqah menggeleng.
Dengan pantas tangan Zinnirah Rasyiqah mencubit lembut paha Azary Azzri.
"Auuuch..." Azary Azzri mengaduh.
"Kenapa nak? Kenapa mengaduh?"
Azary Azzri hanya menggeleng.Tangannya mengusap tempat cubitan. Wajah selamba Zinnirah Rasyiqah di pandang bahagia.
"Dah... Kalau camtu... Makan tu... Kejap lagi Azzri ikut ayah ye..." Azary Azzri hanya mengangguk.
Usai makan Azary Azzri memapah Zinnirah Rasyiqah ke dalam bilik. Zinnirah Rasyiqah duduk di birai katil. Tertunduk. Tidak sangka ibunya masih ingat kejadian dia jatuh katil bersama Ashram.
"Sayang..."
Azary Azzri menyapa apabila melihat Zinnirah Rasyiqah termenung. Azary Azzri duduk di sebelah Zinnirah Rasyiqah.
"Sayang..."
Zinnirah Rasyiqah tersentak apabila suara betul-betul di sebelah telinganya. Terdengar hembusan nafas suaminya itu. Hatinya mula berdebar. Terus menoleh.
"Ya... Kenapa?"
"Sayang okey tak? Kaki sakit lagi ke?" Zinnirah Rasyiqah menggeleng.
"Saya okey... Abang jangan risau... Kejap lagi saya mesti dah boleh jalan... Jangan risau lah..."
"Abang keluar dengan ayah tau... Kalau ada apa-apa nanti mesej Abang tau..."
Azary Azzri mengusap lembut rambut Zinnirah Rasyiqah dan bangun untuk bersiap. Zinnirah Rasiqah menahan.
"Kenapa ni sayang?"
YOU ARE READING
Lelaki terakhir
Romansa"What do you mean dia lelaki terakhir you? Habis I ni siapa pada you?" Tegas Hadi. "You is you... Dia adalah dia... Dan dia tidak hiprokrit macam you..." Zinnirah Rasyiqah menjawab dengan tenang. "Abang ke lelaki terakhir Rasy? Rasy confirm ke ni...