Bab 43

147 5 0
                                    

Apa yang berlaku? Kenapa tiada jawapan dari dalam? Apa yang telah berlaku kepada Ashram? Apakah yang telah berlaku pada Zinnirah Rasyiqah? Qistina masih setia menunggu bersama keluarganya di ruang menunggu.

"Abang... Jangan tinggalkan Rasy... Rasy tidak boleh hidup tanpa abang... Abang...." Air matanya mengalir.

Zinnirah Rasyiqah membuka mata. Matanya basah dengan air mata. Mimpi. Tetapi seakan realiti. Matanya memerhati sekeliling. Seperti dalam mimpi. Cuma bezanya tadi dia bersama Ashram. Bukan bersama Azary Azzri. Azary Azzri yang sedang ralit melihat telefon bimbit mengangkat muka. Telefon bimbitnya di simpan. Hanya melihat apa yang cuba Zinnirah Rasyiqah lakukan. Zinnirah Rasyiqah cuba untuk bangun. Kepalanya terasa berat. Kembali berbaring. Tangannya memegang kepala. Memicit lembut.

"Rasy rehatlah dulu ye... Saya panggil Doktor... Nak cabut jarum kat tangan Rasy tu... Doktor..."
Azary Azzri bangun. Memanggil Doktor. Zinnirah Rasyiqah memaut tangan Azary Azzri tanda jangan tinggalkannya. Azary Azzri kembali duduk.

"Hei... Saya tak tinggal awak lar... Saya ada je kat sini... Saya nak panggil Doktor... Nak cabut tu... Jarum kat tangan awak tu... Lepas tu baru boleh keluar... Saya ada sini teman Rasy... Ashram Insya'allah tidak ada apa-apa..." Azary Azzri menenangkan Zinnirah Rasyiqah.

Zinnirah Rasyiqah menggeleng. Tangannya menutup muka.

"Hei... Kenapa ni?" Ujar Azary Azzri lembut.

"Abang Ash dah tak ada... Dia dah tinggalkan kita semua..." Kolam mata Zinnirah Rasyiqah mulai pecah. Terdengar esakan kecil. Azary Azzri terpinga. Persoalannya dia sendiri tidak tahu bagaimana keadaan Ashram sekarang, macam mana Zinnirah Rasyiqah yang pengsan tu boleh tahu?

"Mana Rasy tahu? Saya sendiri tidak tahu apa yang berlaku pada Ashram... Saya di sini dari tadi... Khabar berita dari Ashram pun kita masih tidak tahu.."

"Abang Ash datang tadi... Dia pesan suruh jaga anak-anak dia... Lepas tu dia suruh Rasy terima Abang azri... Sebab dia yakin yang Abang Azri boleh jaga Rasy dengan baik.... Dapat jauhkan Rasy dari Hadi... Dia kata Rasy jangan nangis bila dia pergi... Kalau Rasy nangis dia sedih... Dia cakap lagi dia sayang Rasy sangat..." Jelas Zinnirah Rasyiqah teresak. Meremang bulu roma Azary Azzri. Bila pula Ashram datang? Bukankah tadi Zinnirah Rasyiqah pengsan? Sepanjang masa hanya dia bersama Zinnirah Rasyiqah.

"Abang Azri... Rasy nak minta tolong boleh?" Azary Azzri hanya mengangguk.

"Tolong sembunyikan yang Rasy mengandung... Jangan bagitahu siapa-siapa..."

"Mana Rasy tahu yang Rasy mengandung?" Azary Azzri bertambah binggung.

"Abang Ash yang bagitahu tadi... Dia suruh jaga diri... Jaga anak-anak dia... Anak-anak... Kembar eh abang Azri?" Azary Azzri hanya mengangguk faham sambil memandang sayu wajah Zinnirah Rasyiqah.

Doktor datang mencabut jarum yang terdapat di tangan Zinnirah Rasyiqah. Mereka keluar dari wad kecemasan tersebut.

Qistina yang terlihat wajah Zinnirah Rasyiqah di balik pintu tersebut menerpa.

"Zien... Kau okey tak?" Zinnirah Rasyiqah hanya mengangguk. Qistina memapah Zinnirah Rasyiqah ke kerusi. Azary Azzri hanya membintoti belakang mereka. Berdiri di sebelah Zinnirah Rasyiqah.

Terlihat seorang lelaki mendekati Zinnirah Rasyiqah. Kusut. Macam tidak terurus.

"Nira... Nira kan...? " Zinnirah Rasyiqah mengangkat muka. Serta merta tangannya menarik tangan Azary Azzri. Menggenggam erat. Badannya menggigil. Mulutnya terkunci. Tidak mampu berbicara

"Rasy.. Rasy kenapa ni? Siapa ni?" Azary Azzry tersentak dan terus melihat ke arah suara yang memanggil Zinnirah Rasyiqah apabila tangannya di genggam erat oleh Zinnirah Rasyiqah.

Lelaki terakhir Where stories live. Discover now