Zinnirah Rasyiqah mengambil tempat bersebelahan Qistina. Qistina awal-awal sudah ambil tempat duduk tepi tingkap. Zinnirah Rasyiqah melihat tiketnya. Qistina duduk di tempat yang betul. Kerusi bersebelahan Zinnirah Rasyiqah masih kosong. Zinnirah Rasyiqah mulai resah. Risau kalau orang yang duduk sebelahnya itu foreigner.
"Woi.. kau dah kenapa Zien...? Ada apa-apa masalah ke?"
"Wei.. Kau rasa siapa ek yang akan duduk sebelah aku? Aku tak selesalah kalau dengan lelaki...Dah la jauh perjalanan...Lama pula tu.. Kau la nak sangat bercuti jauh-jauh.. Dekat Malaysia tak boleh ke? Ni sampai ke Instabul dah kenapa? Qis... Boleh tak kau tukar tempat dengan aku?"
"Kau jangan nak mengada-ngada..Dah terang-terang yang kau duduk tu tempat kau.. Tu kat tiket tu kat dah tulis...." Qistina memuncung kan bibir menunjuk Zinnirah Zinnirah nombor tempat duduk yang terdapat pada tiket Zinnirah Zinnirah. Malas untuk menjawab soalan Zinnirah Rasyiqah, Qistina terus menutup muka.
Zinnirah Rasyiqah terasa seperti ada seseorang duduk di sebelahnya. Serta merta badan Zinnirah Rasyiqah menjadi beku dan tegak. Badannya langsung tiada tindak balas. Mukanya hanya memandang Qistina. Zinnirah Rasyiqah cuba untuk bercakap dengan Qistina tetapi tidak berjaya.
"Assalamualaikum.. Rasy?"
Zinnirah Rasyiqah tersentak. Serta merta Zinnirah Rasyiqah memusingkan badannya. Suara itu seperti pernah dia dengar sebelum ini. Matanya tidak berkelip.
"Abang Ash?"
"Iye la... Abang Ash la ni.."
"Abang cakap nak bercuti?"
"Iye la... Nak bercuti. Tapi Rasy tak tanya kan Abang nak ke mana? " Ashram senyum.
Zinnirah Rasyiqah mulai malu dengan senyuman Ashram. Kelu lidahnya untuk berkata-kata.
"Rasy buat apa pergi Instabul?" Ashram memecah kesunyian apabila melihat Zinnirah Rasyiqah menyepi.
"Tah.. tak pasti... Ikut Qis je... Dia yang book ticket flight saya..." Dengan selamba Zinnirah Rasyiqah menjawab. Tergelak dalam hati Qistina dengan jawapan Zinnirah Rasyiqah.
'Zien.. Zien.. Kau ni lurus la... Nasib baik la aku ni kenal siapa sebelah kau.. Kalau tak.. Tak tahu la apa yang jadi...' Qistina yang sedari tadi hanya jadi pendengar setia bermonolog sendiri.
Ashram tergelak dengan jawapan selamba Zinnirah Rasyiqah.
"Kenapa gelak? Betulla... Saya bukannya nak pergi pun... Ni sebab bff saya tu la..." Marah Zinnirah Rasyiqah sambil memuncungkan bibirnya itu menunjuk Qistina.
"Sorry... Bukan nak gelakkan Rasy.. Tapi bila jawapan yang Rasy bagi tu melucukan.... "
'Comelnya dia ni.. ' Ashram berkata di dalam hati.
Zinnirah Rasyiqah mencebik. Malas dia nak layan. Makin di layan makin menjadi-jadi. Ashram pula ketandusan kata-kata. Mereka akhirnya mengambil keputusan untuk tidur.
***
Setiba di Atartuk Airport. Mereka meneruskan perjalanan.
"Zien.. aku lapar.."
"Aku pun... Jom cari makan wei.. Jap-jap.. Abang Ash... Abang Ash kenapa ikut kita orang? Abang Ash kata nak bercuti?" Menyedari yang Ashram mengikut ke mana gerak langkahnya itu.
"Rasy.. Boleh tak kalau Abang Ash bercuti dengan Rasy dan Qis... Terasa bosan pula la kalau tak ada teman jalan-jalan..."
"Eh.. Kalau gitu boleh je... Abang ikut je kita orang.." Qistina sengaja cucuk jarum apabila Zinnirah Rasyiqah seperti tidak selesa. Memang itu perancangan mereka berdua. Zinnirah Rasyiqah tidak menjawab.
YOU ARE READING
Lelaki terakhir
Romance"What do you mean dia lelaki terakhir you? Habis I ni siapa pada you?" Tegas Hadi. "You is you... Dia adalah dia... Dan dia tidak hiprokrit macam you..." Zinnirah Rasyiqah menjawab dengan tenang. "Abang ke lelaki terakhir Rasy? Rasy confirm ke ni...