Hadi menghempas telefon bimbit miliknya. Berderai hancur telefon bimbit kesayangannya itu.
"Kurang ajar... Biadap.... Kau memang nak aku guna kekerasan. Kau boleh tutup panggilan aku.. Nantilah kau... Tunggu lah apa akan aku buat dengan kau...." Keras bunyi suara Hadi.
"Abang.. abang ok ke? Bunyi apa tadi..? " Pintu bilik Hadi di ketuk berkali-kali.
"Aku tak ada apa-apa lah... Yang kau sibuk kenapa? Pergi uruskan anak kau tu..." Hadi berang.
"Abang... Keluarlah... Sampai bila nak berkurung dalam bilik tu? Bilik tu bagi abang makan ke?"
Inayah dah semakin kurang sabar dengan perangai Hadi. Hadi semakin lama semakin mengabaikan dia anak beranak termasuklah kelengkapan rumah. Nafkah zahir pun dia sudah mula abaikan inikan pula nafkah batin.
"Kau pergi makan saja je la.. Aku tak lapar... Nanti kalau aku lapar.. Pandailah aku cari... Kau jangan nak menyibuk urusan aku..."
"Dah kenapa dengan abang...? Tiba-tiba nak marah Ina..? Ina ada buat salah dengan abang ke?"
"Ina.. kau memang nak cari pasal dengan aku ye? Kau memang nak kena dengan aku ye?" Hadi mula mengganas. Inayah di tampar berkali-kali.
"Abang... Sakit abang... Kenapa abang pukul Ina.. Apa salah Ina dengan abang?" Inayah mengerang kesakitan. Pipinya terasa bengkak.
Hadi semakin berang. Inayah di pukul bebarapa kali.
"Lepas ni kalau kau tak nak kena lagi.. Kau jangan menyibuk hal aku . Kau jaga saja anak kau tu.. Anak yang tidak tahu dari mana asal usulnya tu... Kalau lagi sekali kau menyibuk hal aku.. Mati kau aku kerja kan.... "
Amaran keras dari Hadi. Inayah hanya terdiam. Hatinya sedih di perlakukan begini. Inayah takut suaminya itu mengamuk. Inayah terus bergerak masuk ke bilik.
'Abang tak pernah macam ni.. Sebelum ni abang tak pernah marah-marah Ina... Abang.. Apa salah Ina. Ina dah tiada sesiapa.. Ina ada abang je... Kenapa abang buat Ina macam ni?' Inayah merintih di dalam hati.
Hadi keluar dari rumah. Dia malas berlama di dalam rumah. Rumah itu di rasakan tidak aman lagi. Inayah sudah berani masuk campur urusan dia. Hatinya masih geram. Zinnirah Rasyiqah menutup panggilan telefonnya. Inayah sudah mula masuk campur hal dia. Dua orang perempuan ini sudah mula menyakitkan hati dia. Dia patut mencari telefon bimbit baru. Ada perkara yang perlu di selesaikan.
***
Ashram memandu kenderaan miliknya. Zinnirah Rasyiqah berada di kerusi sebelah penumpang hanya mendiamkan diri. Hatinya rungsing. Zinnirah Rasyiqah mulai rasa resah. Fikirannya bercelaru. Zinnirah Rasyiqah tidak mampu untuk berbohong. Ya... memang benar Hadi cinta pertamanya. Tetapi Hadi juga yang merosakkannya. Hadi juga yang menghancurkannya. Hadi juga yang buat dia down sangat-sangat.
"Hmm.. Jauh mengelamun... Ada benda yang nak share dengan abang?" Ashram cuba untuk meredakan rasa kejanggalan di dalam kenderaan tersebut. Zinnirah Rasyiqah tersentak.
"Maaf.. " Zinnirah Rasyiqah hanya menunduk
"Eh.. Kenapa nak minta maaf.. Rasy tak salah apa-apa pun..."
Zinnirah Rasyiqah hanya menundukkan kepala. Tidak mampu untuk berkata apa-apa. Matanya mengalirkan air jernih.
"Rasy... Rasy kenapa? Cuba bagitahu abang.." Ashram cuba untuk menenangkan Zinnirah Rasyiqah. Ashram memberhentikan kenderaannya di bahu jalan.
"Abang.. Saya minta maaf.. Saya dah mengheret abang dalam masalah saya... Saya tidak patut melibatkan abang dalam hal ini..." Ashram menggeleng. Air mata Zinnirah di lap lembut. Bahu Zinnirah Rasyiqah di tarik lembut menyebabkan badan Zinnirah Rasyiqah terdorong memandang Ashram.
YOU ARE READING
Lelaki terakhir
Romance"What do you mean dia lelaki terakhir you? Habis I ni siapa pada you?" Tegas Hadi. "You is you... Dia adalah dia... Dan dia tidak hiprokrit macam you..." Zinnirah Rasyiqah menjawab dengan tenang. "Abang ke lelaki terakhir Rasy? Rasy confirm ke ni...