18

1.4K 95 5
                                    

DADA yang rasa nak pecah aku usap perlahan. Dah kenapa jantung aku berdegup laju macam baru lepas maraton ni? Relakslah, Eve. Macam tak biasa pula.

Maya di sebelah aku jeling. Nampak tenang je dia. Macam tak ada apa-apa. Sedangkan kami sekarang dalam perjalanan ke dewan kuliah untuk menduduki Maths' Quiz. Sudahlah baru habis kelas Biologi, tiba-tiba kena jawab soalan matematik pula. Pening otak aku nanti.

"Oi, nervous ke?" Tanya Maya. Dia sedang berpeluk tubuh sambil bersandar pada dinding lif.

"Yalah. Macam nak tercabut dah jantung aku ni, tahu?" Nafas aku tarik dan hembus berkali-kali. Macam nak pergi berperang pun ada.

"Relakslah. Bukan kau dah biasa ke masuk kuiz maths? Buat macam biasa kau buat lah." Kening kanannya dijongket tinggi.

"Itu dekat sekolah lama. Ni baru first time aku join dekat sekolah ni," jawabku.

"Alah, sama jelah. Tempat je lain." Tangannya naik mengusik daun pokok yang diletakkan di penjuru lif. Ditarik-tariknya supaya tercabut. Sampai esok kau tarik pun tak akan tercabut, Maya. Pokok plastik tu.

"Lainlah tu! Daripada kau kacau pokok tu, baik kau tolong redakan jantung aku ni." Entah apa-apa aku bercakap. Memang kalau masa aku tengah berdebar, otak aku tak dapat bekerja dengan baik. Transmission impulse pun tak berapa lancar aku rasa. Apa yang keluar dari mulut aku pula memang mengarutlah jadinya.

"Kau nak suruh aku buat apa? Kau marahlah adrenal medulla kau. Bagitahu dia jangan secrete banyak sangat adrenaline dengan noradrenaline. Barulah heart pumping kau tak laju sangat." Maya dah keluarkan fakta biologi.

"Oh please, jangan serabutkan kepala aku dengan terms yang pelik-pelik tu. Lepas ni aku kena jumpa nombor pula. Mabuk nanti," bebelku.

Ding!

Pintu lif terbuka. Kami dah sampai di aras dua. Lepas ni, kami perlu berjalan pula untuk ke dewan kuliah yang terletak di Main Building. Untuk ke Main Building, kami tak perlu keluar daripada blok pun sebab ada laluan yang menghubungkan blok B dan Main Building.

"Jom. Buat relaks je. Anggap macam latihan biasa. Kalau kau blank masa jawab nanti, tengok-tengoklah aku," ujarnya sambil menarik tanganku untuk keluar dari lif.

"Tengok kau? Buat apa? Tengok jawapan?"

"Aniya. Tengok aku, in shaa Allah kau akan dapat jawapannya. Muka aku ni, banyak nur tahu?" Dengan muka yang penuh suci, Maya menjawab.

"Ish! Sakit hatilah bercakap dengan kau ni," marahku. Bekas pensel aku gunakan untuk memukul lengannya.

"Aduh! Tangan kau ni laju betullah, Hawa. Suka pukul-pukul aku. Sakit tahu?" Maya menjelingku geram.

"Ada aku kisah?" Penuh berlagak aku berkata. Maya yang dah menyampah habis aku buat tak tahu saja. Laju saja aku menonong ke depan meninggalkannya.

"Tunggulah, Hawa!"

Panggilan Maya dari belakang buat aku berpusing ke belakang. Tapi aku tetap tak menghentikan langkah kakiku. Cuma kali ini aku berjalan mengundur ke belakang sambil menghadap Maya yang sedang bercekak pinggang lebih kurang tiga meter dariku.

"Cepatlah! Tak payah nak bercekak pinggang sangat. Kau ingat kau model?"

"Sabarlah, Hawa. Tali kasut aku tercabut ni!" Maya membongkok untuk mengikat tali kasutnya yang sudah terburai.

Mata aku gulingkan. Dia ni suka sangat pakai kasut bertali. Lepas tu kalau tercabut kang, ambil masa setahun baru siap. Baik pakai macam aku. Sarung je, siap. Mudah dan cepat. Selesa pula tu. Ini tidak, nak juga pakai kasut tu. Katanya baru style.

EVERISAWhere stories live. Discover now