"ARMAYA Irisa!"
Jerkahan dari belakang buatkan semua orang yang tengah perhatikan kemalangan tadi berpaling.
Rayhan dengan muka yang serius datang berjalan laju ke arah Maya. Aku telan liur. Sumpah aku tak pernah nampak Rayhan serius macam ni. Lagi scary daripada Isaac aku rasa.
Maya pula nampak agak terkejut tapi cepat-cepat dineutralkan riak mukanya. Muka tidak berperasaan dipamerkan.
"What do you think you're doing, Maya?" Tanya Rayhan sebaik saja berdiri di hadapan Maya. Suaranya kuat kedengaran disebabkan suasana yang tiba-tiba sunyi.
"Aku buat apa? Can't you see? Aku cuma buat apa yang aku patut buat. She tried to hurt my bestfriend, and I did the same to her. But I made it worst." Penuh sinis Maya menjawab. Mata Rayhan ditentang berani.
"Tapi perlu ke kau baling bola tu kena dia? Kalau dia injured macam mana?" Marah Rayhan dengan suara yang tertahan-tahan.
"Auch! Auch!"
Aku jeling Hanan yang dah duduk bersimpuh di atas jalan tar. Tangannya naik memegang bahu tempat terkena bola tadi dengan muka yang berkerut kesakitan. Drama je lebih perempuan ni. Tadi aku tengok dia dah tak sakit dah. Kena bola je pun. Kejap je sakit lepas tu tinggal rasa sengal-sengal je.
Aku bercakap daripada pengalaman, okey? Aku dah pernah kena dulu dengan Evan. Tapi si Hanan tu, sengaja dia kuatkan suara semata-mata nak bagi orang dalam court ni dengar. Propa betul.
"See? Kau sedar tak apa yang kau buat ni Maya?"
Maya pula dah tayang muka bosan. Malas nak layan agaknya.
"Look, Rayhan. I did this for the sake of my bestfriend. Aku dah bagitahu kan before ni, touch my friends, and you'll face the consequences. And she did. Aku tak boleh nak pejam mata je dengan apa yang dia buat dekat Hawa," kata Maya mempertahankan diri.
Aku ketap bibir. Maya buat untuk aku, dan aku pula senyap je dekat sini. Hannah di sebelah pun dari tadi terkaku tak bersuara. Mungkin terlalu terkejut dengan apa yang berlaku.
"Jadi kau nak cakap yang kau sakitkan dia semata-mata untuk Hawa? Did she ask you to do it? Hawa?"
Namaku tiba-tiba dipanggil Rayhan tegas.
Aku pandang dia dengan riak terpinga-pinga.
"Kau yang suruh Maya buat semua ni?" Tanya Rayhan tegas. Matanya memandangku tajam.
Aku pula diam tak tahu apa nak cakap. Tersepit. Kalau aku cakap ya, mesti aku yang kena marah. Tapi kalau aku cakap tak, Maya pula yang kena nanti. Sumpah aku tak sanggup nak letakkan semua kesalahan ni dekat dia. Sudahlah dia buat semua ni untuk aku. Maya...
"Er..."
"Yes or no?" Tekan Rayhan lagi. Dah hilang Rayhan yang peramah selama ni. Yang tinggal cuma Rayhan yang tegas, garang dan menakutkan sekarang.
"Dahlah, Rayhan! Hawa tak ada kena-mengena dengan semua ni. I did it by myself. Jangan kacau Hawa boleh tak?" Maya dah mula mengamuk.
"But why?" Rayhan turut meninggikan suara.
"Suka hati akulah! Yang kau nak sibuk kenapa?"
"Sibuk? Aku risaukan kau lah gila! Kau dari kecil sampai besar, selalu buat something tak fikir baik buruk dia dulu. Tak pernah nak dengar cakap orang, selalu buat benda melulu-lulu. Kau selalu pentingkan diri, Maya!" Nampaknya Rayhan dah betul-betul hilang sabar.
Maya terkaku. Matanya mula berkaca-kaca. Dari riak wajahnya pun aku tahu yang dia sangat terkilan dengan apa yang Rayhan cakap.
"Maya, aku..." Rayhan baru tersedar dengan apa yang dia cakap tadi. Mukanya juga nampak pucat. Tangannya naik hampir menyentuh tangan Maya namun dijatuhkan kembali. Mungkin baru teringat yang mereka bukan lagi kanak-kanak berusia empat tahun seperti waktu kali pertama mereka jumpa dahulu.
YOU ARE READING
EVERISA
Teen FictionCompleted ✓ Hawa. Gadis biasa yang diterima masuk ke sebuah sekolah berprestij dan terkenal di seluruh negara. Apa yang diharapkan ialah sebuah kehidupan normal sebagai pelajar tapi sebaliknya pula yang berlaku. Di Sekolah Tengku Hossein, Hawa bert...