"YA, ibu. Nanti ibu isi borang kebenaran online tu, lepas tu bagitahu akak."
"Berapa bayaran dia?"
"Bayaran tak apa. Akak dah ada duit. Dekat sekolah ni mana ada akak beli barang sangat."
"Ha, kalau macam tu okeylah. Nanti ibu isi. Tapi sure tak nak ibu bank-in duit ni?"
"Iya, ibu. Duit akak baaaanyak lagi."
"Ceh, bunyi macam kaya sangat."
Aku gelak.
"Of course. Tengok-tengok akak lagi kaya daripada ibu, tahu?"
"Ha, kalau lagi kaya daripada ibu, bawa-bawalah belanja ibu nanti balik, ya? Ibu ada berkenan satu beg Gucci ni masa jalan-jalan dekat mall hari tu. Rasanya harga dalam–"
"Amboi, bu. Duit kafe tak cukup lagi ke?"
"Bukan tak cukup. Tapi ayah akak tulah, selalu membebel sebab ibu suka sangat beli beg. Kalau akak yang tolong belikan dia tak marah pula. Padahal dia pun dua kali lima je. Sikit-sikit cari kasut. Padahal bukan pakai sangat pun."
Aku betulkan telefon yang dikepit di antara telinga dan bahu. Tangan dah penuh dengan kotak-kotak untuk dibawa ke bilik.
"Ibu pun membebel lah dekat ayah. Baru adil."
"Macamlah ayah akak tu nak dengar cakap ibu. Ayah dengan abang tu kalau membebel kalah kita yang perempuan ni, tahu?"
"Ha, yang ni akak setuju. Ni, Evan macam mana bu? Kata hari tu demam."
Butang lif aku tekan sebelum berdiri sedikit jauh untuk menunggu.
"Dah kebah dah. Cikgu debate dia hari-hari call ibu sebab abang demam teruk sikit kali ni. Tapi abang bagitahu ibu dia okey je. Orang suruh balik, tak nak. Pentingkan sangat debate dia tu."
Aku senyum. Aku dan Evan, dua-dua ada satu persamaan. Degil.
"Biarlah dia, bu. Benda dia minat."
"Hm, tulah. Ni, bila lagi akak nak balik?"
Ding!
Lif terbuka. Terus aku masuk ke dalam. Butang 3 aku tekan.
"Ikut ayah lah bila ayah boleh datang ambil. Tapi rasanya dalam dua minggu ni tak kut. Weekend minggu depan akak ada extra class lepas tu minggu depan satu lagi akak nak pergi seminar yang akak cakap tadi."
"Kalau macam tu, after seminar? Nanti ibu minta ayah ambil akak."
"In shaa Allah, bu. Ni, akak nak end call dah ni. Ada plan nak buat lepas ni."
"Plan apa pula?"
Aku senyum.
"Plan sambut birthday kawan akak."
"Oh, yang mana?"
"Reen, bu."
"Oh, kalau macam tu okeylah. Kirim salam dekat kawan-kawan tu. Jaga diri, akak. Study elok-elok."
"Ya, ibu. Assalamualaikum."
"Waalaikumussalam."
Tut!
Panggilan dimatikan. Aku pegang kotak-kotak tadi dengan tangan kanan sebelum telefon aku simpan di dalam poket seluar.
Ding!
Sampai di tingkat tiga, aku terus keluar dan berjalan ke bilik. Tak sabar nak buat surprise birthday party untuk Reen.
.
KLAK!
Bunyi pintu dibuka. Aku berpandangan dengan Hannah di tepi. Kami tekup mulut untuk elakkan suara daripada terkeluar.
YOU ARE READING
EVERISA
Teen FictionCompleted ✓ Hawa. Gadis biasa yang diterima masuk ke sebuah sekolah berprestij dan terkenal di seluruh negara. Apa yang diharapkan ialah sebuah kehidupan normal sebagai pelajar tapi sebaliknya pula yang berlaku. Di Sekolah Tengku Hossein, Hawa bert...