BUTANG-BUTANG kalkulator aku tekan untuk mengira jawapan kepada soalan yang aku salin daripada set soalan. Set soalan ini ialah set soalan terakhir yang Cikgu Vee bagi sebab dua hari lagi kuiz matematik yang ditunggu-tunggu tu akan berlangsung.
"Hawa." Panggilan daripada Isaac menghentikan sesi mengiraku. Aku angkat kepala.
"Apa dia?"
"Aku baru dapat makluman daripada Cikgu Vee tadi. Cikgu cakap kita boleh bawa kalkulator biasa je nanti. Kalkulator saintifik tak dibenarkan," kata Isaac.
Aku diam sekejap. Tak boleh bawa kalkulator saintifik? Maksudnya kitorang kena kira sendiri lah ni? Yalah, function kalkulator biasa tu untuk kira operasi matematik yang basic je. Macam tambah, tolak, darab dengan bahagi. Mana ada fungsi macam Eqn ke, distribution ke apa.
"Okey," balasku sambil mengangguk. Tumpuan aku kembalikan kepada kertas A4 yang jadi tempat aku membuat kira-kira. Sebabnya set soalan yang Cikgu Vee bagi tu, kedekut sangat space. Sampai tak muat nak tulis kiraan panjang-panjang. Terpaksalah aku guna kertas lain pula untuk buat pengiraan full.
"Okey?" Isaac menyoal.
Aku angguk saja. Tak nak bercakap sangat sebab aku masih ingat amaran daripada Ellina beberapa hari lepas. Bukannya aku takut dengan dia, cuma aku ada terfikir apa yang dia cakap hari tu. Betul ke aku menggedik dengan Isaac? Takut-takut aku buat tanpa sedar je. Yalah, kita mana perasan kadang-kadang bila kita buat salah. Kena orang lain tegur dulu baru tahu apa yang kita buat tu salah sebenarnya. Jadi, untuk elakkan daripada timbul salah faham tentang aku dengan Isaac, lebih baik kalau aku kurangkan interaksi dengan dia. Lagipun lepas kuiz ni dah tak ada sebab untuk kitorang jumpa lagi.
"Kau okey ke?" Soal Isaac.
Tanganku yang tadi sibuk menulis statik tidak bergerak. Aku angkat kepala memandang Isaac. Keningnya yang lebat berkerut sikit menunjukkan yang dia... prihatin?
"Saya okey ke tak?" Aku angkat kening inginkan kepastian. Takut-takut aku tersalah dengar tadi.
Isaac angguk. Penselnya diletakkan sebelum tangan mula mencari sesuatu di dalam poket beg.
Aku pula cuma menunggu. Dia cari apa pula tu?
Isaac keluarkan sesuatu dari dalam begnya lalu diletakkan di atas meja.
Lolipop.
Aku angkat kepala. Biar betul dia ni?
Isaac mengangguk. Kepalanya digerakkan membuat isyarat untuk aku ambil lolipop itu.
Perlahan-lahan, lolipop yang berbalut plastik lut sinar di tengah-tengah meja itu aku ambil. Tak ada jenama pun? Design pun tak kemas. Macam bukan beli dekat kedai je. Lolipop cetak rompak ke apa ni?
"Mana awak beli ni?" Lolipop di tangan masih aku belek-belek. Aku rasa orang yang buat ni berniat nak buat bentuk macam strawberi tapi terbuat bentuk strawberi tak cukup sifat pula. Panjang semacam je. Tapi warnanya cantik.
"Bukan beli. Ayin buat," balas Isaac. Aku rasa aku ada dengar dia gelak kecil sekejap tadi.
Laju aku pandang dia yang tengah menongkat dagu dengan tangan. Adeh, handsome lah pula dia buat macam tu– Eh?
Eve! #tampar_diri_sendiri_2
"Ayin buat?" Aku bertanya sambil lolipop di tangan aku angkat sedikit.
Isaac angguk.
"Ayin buat dengan mama aku. Dia hantar dah lama, masa dia datang pakai baju Elsa tu lagi. Lepas tu dia suruh aku kongsi dengan kakak hari tu. Aku dah lupa sebenarnya," cerita Isaac.
YOU ARE READING
EVERISA
Teen FictionCompleted ✓ Hawa. Gadis biasa yang diterima masuk ke sebuah sekolah berprestij dan terkenal di seluruh negara. Apa yang diharapkan ialah sebuah kehidupan normal sebagai pelajar tapi sebaliknya pula yang berlaku. Di Sekolah Tengku Hossein, Hawa bert...