75

1.5K 105 20
                                    

"HAWA."

"Hm." Aku sahut perlahan panggilan Maya. Kepala aku yang direhatkan atas lipatan lengan  tak diangkat. Tak nak tengok sekeliling. Sakit kepala. Stres. Tertekan. Rasa nak menangis.

Sejenak kemudian aku rasa bahu aku diusap lembut.

"Aku tak buat," rintihku sayu.

"Aku tahu. Takkanlah kau nak meniru? Selama ni kau kut yang ajar aku itu ini," balas Maya.

Aku diam. Kitorang sekarang dekat pondok tepi asrama. Kalau ikut plan kitorang sebilik, kitorang sepatutnya balik rumah masing-masing esok tapi sebab tak ada mood gara-gara benda yang jadi tengah hari tadi, aku malas packing lagi. Esok nak balik, esoklah aku buat.

"Aku rasa ada benda tak kenalah," kata Reen tiba-tiba.

"Maksud kau?" Hannah yang tadinya diam bertanya. Air mineral diteguk sikit.

"Macam mana kertas Hawa boleh ada dalam tu?"

"Kau nak cakap aku bawa sendiri? Macam tu?" Selarku. Mata tajam tengok Reen yang duduk bersila dekat atas kerusi depan aku.

"Bukanlah. Maksud aku, benda ni macam staged, tahu?" Nafi Reen laju. Dia percayakan kawan-kawan dia.

"Staged?" Maya pula memberi reaksi.

Reen angguk.

"Ya, staged. Dirancang. Maksud aku macam ni. Ada someone yang sengaja nak sabotaj Hawa. First, dia ambil buku nota Hawa and dia koyak a few pages. Kau perasan tak ada page yang hilang daripada buku nota addmaths kau?" Reen tanya aku.

"Tak. Sebab buku tu guna ring. Kalau koyak pun tak perasan," balasku lemah. Tas yang duduk di tepi gosok lengan aku lembut.

"Lah. Tak apa, tak apa. Katakanlah betul teori aku ni. First, dia koyak nota dari buku kau. Lepas tu, dia baling kertas tu betul-betul dekat meja kau. Senang sebab kau duduk tepi tingkap."

"Tapi dah kenapa dia nak buat benda tu?"

"Easy. Sebab dia nak Hawa kena buang dari sekolah ni."

"Buang?"

Reen angguk.

"Korang pun tahu Tengku pengetua memang pantang orang meniru ni. So, someone yang berdendam dengan Hawa ni dia nak trap Hawa supaya Hawa terlibat dalam kesalahan meniru dalam exam. Sebabnya, bila Hawa dianggap meniru, biasiswa dia akan ditarik. Dan bila biasiswa tu ditarik–"

"Aku dah tak boleh sekolah dekat sini," potongku.

"Hah? Mana boleh macam tu!" Hannah mula merengek.

"Tapi siapa yang jahat sangat fitnah orang ni?" Tas bertanya hairan.

"Ellina."

Empat pasang mata pandang Maya yang tengah tengok aku dengan pandangan serius.

"Ellina?" Ulangku. Ellina? Kenapa pula dia nak buat aku macam ni?

Maya angguk.

"Kau yakin? Jangan main tuduh je, Maya," tegur Tas.

"Aku tak sure. Tapi ni guts aku jelah. Siapa je dekat sekolah ni yang berdendam gila dengan Hawa kalau bukan perempuan tu? Kalau simbah air longkang pun dia boleh buat, benda macam ni celah jari dia je."

Aku terdiam.

Besar kemungkinan apa yang Maya cakap tu betul. Selain Ellina, tak ada dah orang lain yang benci aku sangat-sangat. Aku tak rasa budak-budak yang jadi haters aku buat benda ni. Diorang cuma kutuk dan sindir biasa je.

EVERISAWhere stories live. Discover now