TIGA hari lepas kejadian gambar viral tu, suasana sekolah dah kembali ke keadaan asal. Tapi adalah juga yang kalau aku lalu je jeling-jeling, tengok atas bawah cuma tak sekerap hari-hari sebelumnya. Since orang lain pun tak bercakap sangat, aku pun kalau boleh tak nak sebut-sebut lagi pasal hal tu. Bukannya benda tu memalukan ke apa, tapi aku tak selesa bila private life aku dipaparkan dekat tempat public yang ramai boleh tengok.
"HaHawa," panggil Hannah.
Aku tengok dia. Tengah memilih roti dekat rak. Kami sekarang tengah cari makanan ringan nak makan malam ni masa tengok movie yang Reen download. Jadi kitorang datang ke koperasi yang jarang-jarang sekali kitorang nak jejakkan kaki ni. Makanan kantin dengan DH kan ada? Dahlah sedap, free pula tu. Buat apa nak bazirkan duit pula kan?
Reen, Maya dengan Tas pula balik bilik dulu sebab diorang ada practice sukan pula lepas ni. Jadi aku dengan Hannah yang tak join mana-mana kelab sukan ni lah kena belikan makanan untuk plan kitorang malam ni.
"Apa dia HanHannah?" Sahutku. Aku mimikkan cara dia panggil aku. Entah dari mana dia dapat idea panggil aku macam tu.
Hannah tersengih.
"Kau nak apa lagi? Aku dah ambil roti, Lays, popcorn dengan yogurt."
"Yogurt?" Aku tengok Hannah pelik atas bawah.
Hannah angguk.
"Tahan ke sampai malam ni?" Tanyaku.
"Kita tumpang lah peti bilik sebelah. Classmate aku yang nama Layla tu bagi."
Aku angguk lepas tu. Kalau dah ada kebenaran, tak apalah. Aku bukan apa, dulu aku pernah ada sejarah dengan yogurt ni. Tinggal berapa jam je dekat luar peti, masa makan tu terus muntahkan balik. Basi! Tak tahulah memang semua yogurt macam tu ke aku yang beli yogurt rosak.
"Lagi?"
"Air? Nak air apa?" Tanya Hannah.
Aku ketuk-ketukkan jari telunjuk pada dagu. Air ya?
"Kita pergi tengok dulu lah," kataku lalu berjalan ke peti minuman. Banyaknya pilihan. Satu dinding yang panjang ni penuh dengan peti minuman saja.
"Coffee?" Cadangku. Kopi dalam tin aku tunjuk.
"Cappuccino untuk kau dengan Tas. Mocha untuk aku. Americano untuk Reen dengan Maya yang pahit tu." Hannah memberi arahan. Aku tersengih sambil memasukkan minuman-minuman tu ke dalam bakul yang dipegang.
Satu, dua, tiga, empat, lima. Cukup.
"Susu?"
"Chocolate for you, strawberry for Maya and me, full cream for Tas and low fat for Reen. Two for everyone."
Done.
"Jus?"
"Tak payah sebab nanti sakit perut."
Pft.
"Okey. Apa lagi?"
"Coca Cola? Pepsi?"
"No, no, no. No carbonated drink okay? Tak sihat," tegahku.
Hannah memuncungkan bibir tapi aku buat tak tahu je. Dia ingat sihat ke minum air berkarbonat selalu? Dahlah banyak gula. Boleh kena diabetes melitus tahu?
"Last, air mineral sepuluh. Cukuplah." Jangan komen kenapa banyak sangat beli. Padahal air Coway ada je sebenarnya. Tapi roommates aku semua pemalas, berat punggung nak pergi refill air dekat north part asrama.
Bakul yang berat dengan air aku bawa dengan kedua-dua belah tangan. Uh, nasib baik ada Hannah. Dia je yang rajin hafal makanan dengan minuman kegemaran semua orang ni.
YOU ARE READING
EVERISA
Teen FictionCompleted ✓ Hawa. Gadis biasa yang diterima masuk ke sebuah sekolah berprestij dan terkenal di seluruh negara. Apa yang diharapkan ialah sebuah kehidupan normal sebagai pelajar tapi sebaliknya pula yang berlaku. Di Sekolah Tengku Hossein, Hawa bert...