31

1.3K 79 1
                                    

"HAWA, lepas ni aku ada latihan volley. Nak ikut tak?" Maya yang tengah mengeringkan rambut bertanya kepadaku.

Pen biru aku letak di atas buku sebelum memusingkan kerusi menghadapnya.

"Lepas ni? Pukul berapa?" Tanyaku. Buku latihan aku tengok sekali lalu. Sikit je lagi nak siap. Kalau sempat siapkan aku nak ikut Maya. Bosan duduk dalam bilik seorang-seorang. Tas ada latihan archery di padang manakala Reen pula setiap petang memang akan ke court untuk latihan netball. Hannah awal-awal lagi dah ikut diorang sebab nak tengok budak-budak ni berlatih.

Memang masa sekarang majoriti kelab sukan dan atlet-atlet sekolah tengah busy buat persediaan untuk join beberapa tournaments. Awal tahun kan memang selalu padat dengan bermacam-macam jenis pertandingan. Macam tu juga dekat sekolah ni. Pasukan netball, volleyball, archery, hoki, badminton dan macam-macam lagi kelab sukan ada pertandingan dalam masa dua hingga ke tiga bulan akan datang. Jadi aku sebagai seorang yang tak aktif dalam sukan cuma boleh jadi tukang sorak je.

"Pukul lima," jawab Maya. Rambut yang dah kering disikat sebelum diikat dengan getah rambut. Rambut Maya dah lah pendek, nipis pula tu. Memang cepat kering. Tak macam rambut aku, sejam depan kipas pun tak boleh jamin boleh kering sepenuhnya.

"Pukul lima?" Jam di dinding aku tengok. Ada dua puluh minit lagi! Sempat ni, sempat.

"Maya, tunggu kejap. Aku nak siapkan sikit je lagi essay ni. Jangan tinggal tau? Aku nak ikut," kataku kalut. Terus saja pen aku ambil balik dan mula menulis semula. Laju-laju aku tulis sambil perah idea untuk buat ayat yang bombastik. Nak kalut pun ayat still kena berkualiti tinggi. Risau kena buat balik je nanti.

"Ha, okey. Aku nak pergi refill air kejap."

"Tolong isikan aku punya sekali," pintaku.

"Mana?" Maya dah berjalan ke meja tempat aku duduk sambil menadah tangan minta botol air aku.

"Tu, dekat tepi kaki katil." Botol air yang aku letak tepi katil aku tunjuk dengan jari telunjuk.

"Lah, cakap lah awal-awal. Penat aku jalan datang sini," rungut Maya. Dia berpatah balik ke katil lalu botol airku diambil. Tanpa berkata apa-apa lagi, dia terus berjalan ke pintu.

"Sorry and thanks, Maya!" Jeritku dari meja. Maya yang dah jauh ke depan cuma mengangkat tangan tanda mendengar. Aku pula kembali fokus kepada kerja sekolah aku. Tinggal dua ayat je lagi, lepas tu semua kerja sekolah aku minggu ni dah siap.

Esok dah hari kuiz maths tu, jadi esok memang aku tak masuk kelas. Sebab tu aku terus siapkan kerja sekolah hari ni. Barulah tak bertimbun homework bila aku balik nanti.

Walaupun pergi seharian tak masuk kelas dan balik lepas waktu PdP, tapi masih ada kemungkinan yang esok aku akan dapat homework tambahan. Lagi-lagi esok ada slot Chemistry dengan Biology. Jadi amat mustahil yang cikgu tak bagi apa-apa tugasan esok. Sebab tulah aku terus siapkan homework hari ni. Barulah tenang sikit minda.

.

"KAU duduk sini. Jagakan phone aku." Telefon bimbitnya Maya hulurkan kepadaku. Aku pula ambil saja dan terus duduk di atas kerusi yang kosong di tepi court volleyball ini.

Court volleyball ni diasingkan daripada court besar yang digunakan untuk friendly match hari tu. Begitu juga dengan court netball dan basketball. Court ini juga berbeza dengan court besar tu sebab court ni terbuka. Tiada pagar yang menghalang angin atau menutup kawasan dalam court dengan persekitaran luar.

Di tepi court volleyball ialah padang sekolah dan di tepi padang sekolah ialah padang hoki. Kawasan di belakang blok C ini memang dikhaskan untuk kawasan sukan saja.

EVERISAWhere stories live. Discover now