72

1.4K 99 10
                                    

"MAYA?"

Aku tengok sekeliling kelas. Kosong. Tak ada sesiapa dekat sini kecuali aku. Rasanya tadi Maya cakap nak tunggu aku sebelum balik bilik, tapi sekarang batang hidung dia pun aku tak nampak.

Jam tangan aku kerling. 2.16. Tak sampai lima minit pun aku pergi tandas. Tak adalah lama sangat. Takkan Maya balik dulu kut?

Tadi masa slot PdP terakhir, aku tak sempat pergi tandas sebab cikgu buat kuiz. Lepas tu cikgu keluar lambat pula. Dalam 2.10 barulah cikgu lepaskan kitorang balik. Lepas cikgu keluar je aku terus pergi tandas sebab tak tahan nak buang air. Aku ada pesan dekat Maya untuk balik dulu tapi dia cakap nak tunggu. Tapi sekarang alih-alih dia pula yang tak ada.

Bahu aku jongket. Mungkin Maya ada hal yang tak boleh dielakkan kut. Ataupun ada cikgu yang nak jumpa dia. Macam biasa.

"Kalau Maya dah balik, aku pun nak balik jugalah."

Aku terus berjalan ke meja. Betullah agaknya yang Maya dah balik. Meja dia kemas dan beg pun dah tak ada.

It's okay.

Aku kemas-kemas buku dengan alat tulis yang berterabur atas meja sebelum disimpan. Tadi tak sempat sebab rushing sangat ke tandas. Nasib baik tak hilang barang-barang aku. Tapi macam mustahil barang boleh hilang dekat sekolah ni. Barang orang lain jauh lagi mahal daripada aku punya kut. Kalau ada pencuri yang nak mencuri pun, barang aku confirm jadi pilihan terakhir.

"Eh?"

Aku tarik sekeping sticky note yang ditampal di atas meja. Tadi tak perasan sebab ditindih buku.

Jumpa aku dekat belakang blok D. –Maya

Maya?

Belakang blok D? Untuk apa?

Aku rasa pelik tapi cepat-cepat aku kemas barang-barang yang tinggal. Belakang blok D tu, tempat Maya luahkan perasaan kalau ada masalah. Maksudnya, dia tengah ada masalah ke sekarang?

Tapi Maya nampak okey je sekarang.

Tapi macam mana kalau dia ada rahsiakan masalah daripada kau, Eve?

Risau, aku cepat-cepat galas beg pada bahu sebelum berjalan ke lif. Butang 1 aku tekan untuk ke tingkat satu. Dari tingkat 1 tu baru aku berjalan ke blok D.

Sunyi sebab waktu PdP dah tamat. Yang ada dekat bangunan akademik masa ni mungkin cuma aku, cikgu dengan beberapa orang murid je. Tapi memandangkan blok D ni bukan blok kelas, jadi kesunyiannya lebih dirasai.

Aku telan liur. Rasa tak sedap hatilah pula. Nak lari balik bilik, tapi aku risaukan Maya.

Rasa tak tenang tadi aku biarkan. Terus je aku berlari anak ke belakang blok D. Kali pertama dan kali terakhir aku datang sini ialah masa aku pujuk Maya masa game tenis hari tu. Dan lepas tu, tak pernah sekalipun aku ke sana lagi. Kalau Maya pula aku tak pasti.

Lautan meja yang banyak aku lalui dengan kaki yang mula bergerak perlahan.

Kenapa aku rasa tak sedap hati sangat-sangat ni?

Astaghfirullah al azim.

Aku mengucap dalam hati untuk memenangkan diri. Kaki aku tetap bergerak walaupun dalam hati kata jangan.

Patah balik, Eve.

Tapi aku risaukan Maya.

Jangan tertipu, Eve.

Tipu? Apa yang tipu?

Kata hati aku tadi tak disambut. Kaki yang berjalan tadi berhenti melangkah. Aku dah sampai dekat kawasan loker.

EVERISAWhere stories live. Discover now