59

1.1K 78 1
                                    

"OKEY ke cuti? Semalam aku tak tanya sebab kau nampak mengantuk sangat," tanyaku sambil membasuh mulut di singki lepas siap makan.

"Okey. Terlebih okey pun ada aku rasa," jawab Maya. Tudungnya dibetul-betulkan sambil tengok cermin.

"Ellina tak kacau kau?"

"Nak kacau apanya tuan punya badan pun tak ada." Tangan Maya keringkan sebelum kami berjalan semula ke meja.

"Tak ada?"

"Haah. Dia pergi holiday dengan kawan-kawan dia. Hari aku balik rumah tu dia dah fly pergi mana entah. Lepas tu baru semalam dia balik. Masa tu papa dah on the way hantar aku balik sekolah. So, aku tak bertembung langsung dengan dia."

Oh, macam tu.

"Kau dengan papa kau? Okey?" Tanyaku.

Maya angguk.

"Okey. Bila papa buat macam tak ada apa yang jadi sebelum ni, aku pun tak berani nak sentuh pasal benda tu. Tapi overall aku rasa we're getting better."

Aku tepuk belakang Maya perlahan.

"Good, good."

Kitorang pun berjalan ke meja untuk berkumpul balik dengan kawan-kawan yang lain sebelum naik ke kelas.

"Siap dah?" Tanya Reen.

Aku angguk.

"Jom," ajaknya. Kami berlima pun berjalan bersama-sama ke bangunan akademik untuk naik ke kelas.

"Korang, tadi masa kelas BM, cikgu bagitahu yang exam mid-year dalam bulan lima ni," kata Hannah tiba-tiba.

"Bulan lima? Uih, berapa hari je lagi bulan lima," kata Reen.

"Tapi bukan awal bulanlah. Akhir bulan. Tapi exam upper kan dua minggu? Kira sambung terus dengan puasa nanti," sambung Hannah lagi.

"Lagi?" Tanya Maya.

Aku tengok Maya.

"Apa yang lagi?"

"Kau mesti tak tahu, kan? Tapi sekolah ni aku rasa memang tradition dia buat exam masa puasa. Aku pun tak tahu memang disengajakan ke apa," jelas Maya.

Aku terangguk-angguk faham. Kalau aku pun tak nak exam masa puasa. Penat. Bila nak study pun asyik rasa nak tidur je.

"Masa form 1 je tak. Sebabnya masa tu puasa lambat, so mid-year exam dululah," sambung Reen pula.

"Ala, nanti mesti ada extra classes masa puasa," rengek Hannah.

"Extra classes? Please, aku nak balik." Reen pegang kepala.

Aku tergelak. Macam stres sangat je diorang ni. Aku pun pernah exam masa puasa. Okey je.

"Exam masa puasa memang extra penat, tapi outcome tu yang kita nak. Bayangkan, kita puasa lagi, belajar lagi, dah banyak pahala dapat dekat situ. Masa exam kan kita auto study lebih, so pahala pun lebih. Sebab belajar tu kan satu jihad? Tambah lagi kalau buat solat sunat macam solat hajat. In shaa Allah, result pun cantik. Tak nak ke?" Tanya Tas lembut.

Hannah mengeluh lalu letakkan kepala dekat bahu Tas.

"Tas, nanti exam aku nak pinjam positivity kau, eh?" Katanya dengan muka tak reda.

Kepala Hannah Tas gosok lembut. Macam anak dengan mak dah dua orang ni.

Aku pula cuma menggeleng-gelengkan kepala. Doa jelah exam nanti soalan senang dan tak perlu perah otak sangat. Tak adalah double penat walau tengah puasa pun.

Masa menunggu lif terbuka, pintu lif sebelah pula yang berbunyi. Aku intai sikit nak tengok siapa yang keluar tu.

Eh?

EVERISAWhere stories live. Discover now