58

1.2K 84 4
                                    

"Hari ni dah hari ketiga cuti. Takkan tak nak pergi mana-mana," tanya ibu yang tengah menggoreng bihun.

"Tak tahulah bu. Rasa macam nak pergi jalan-jalan tapi tak tahu nak pergi mana," balasku. Teko berisi teh panas aku bawa ke meja makan dengan berhati-hati.

"Hannah? Tak nak pergi berjalan?"

Hannah yang tengah menyusun pinggan atas meja tersengih.

"Nak tu nak, ibu. Tapi tulah, Hannah pun tak tahu tempat-tempat dekat area ni," jawabnya.

"Alah, apa susah. Ambil grab je. Lepas tu pergi dekat shopping mall tu. Dekat sana macam-macam ada. Makanan ada, game arcade ada, nak main bowling pun boleh. Macam-macam. Lepas tu pergilah jalan dekat taman dekat situ," cadang ibu. Ibu ni memang jenis sempoi, tak kisah anak keluar rumah asalkan pandai jaga diri.

"Kan? Akak pun dah lama tak jalan-jalan dekat mall," balasku.

"Nak pergi mall ke, Hawa?" Tanya Hannah teruja dengan muka bercahaya.

"Em, tengoklah dulu." Terus mendung balik muka Hannah. Macam lampu je boleh gelap cerah ni.

"Tengok apanya? Kenapa tak nak pergi? Kesian dekat kawan datang sini. Takkan nak memerap dalam bilik, sayang oi."

Aku mencebik. Masa nak membebel baru panggil sayang. Grr!

"Duit?" Aku angkat kening nakal.

"Eh, kata kaya? Mana duit yang berkepuk-kepuk dekat sekolah tu?" Sindir ibu. Bihun yang dah siap digoreng dicedoknya ke dalam mangkuk besar.

Adeh, ibu ni. Dia ingat lagi eh pasal tu? Entah berapa kurun dah. Memang mak-mak Asia ni, memori kuat.

"Itu dekat sekolah. Dekat rumah auto miskin." Mangkuk yang ibu hulurkan aku ambil dan letak atas meja.

"Kenapa? Nak guna duit ibu lah tu?"

"Akak tak cakap, tapi ibu yang iyakan. Ibu nak bagi ke? Aw, thank you so much!" Aku buat muka terharu.

Ibu angkat sudip.

"Nak ni?"

Aku geleng dengan sengihan.

"Ehe, gurau je. Janganlah marah, nanti cepat tua. Ayah lari nanti."

"Eve..." Ibu menjegilkan mata kepadaku.

Aku pula cuma gelak saja. Sayang betul dekat ayah, ya? Eh, Eve. Kalau tak sayang, buat apa ibu kahwin dengan ayah? Benda yang basic pun tak boleh nak fikir.

"Gurau lah bu. Akak ada je duit. Lagi banyak daripada duit ibu," kataku riak.

"Ceh. Duit akak tu sebenarnya duit ibu juga." Ibu cebikkan bibir.

"Mana boleh macam tu. Dah bagi, mana jadi ibu punya dah. Kalau macam tu, bila customer ibu bagi duit dia dekat ibu, duit tu still dia punyalah kan?" Kataku tak nak kalah.

"Dahlah, Eve. Bosan aku dengar kau membebel pagi-pagi macam ni," sampuk Evan yang baru masuk. Dengan baju T-shirt tak bergosoknya, rambut tak sikat, sahih lagi benar tak mandi lagi.

Dia ambil tempat di depan aku. Duduk je terus sembam muka atas lengan. Sah mamai dia ni. Kalau tak, tak sempat jejak dapur lagi dia dah lari masuk bilik. Yalah, ada Hannah kut dekat sini. Dan yang paling aku tak tahan, Hannah sekarang tengah duduk sebelah dia.

"Oi, anak dara," panggilku. Ibu jari kaki di bawah meja mencubit-cubit betis Evan.

"Sakitlah, gila."

"Abang. Ibu cakap apa?" Ha, ha. Ibu dah marah. Mencarut lagi depan ibu. Say goodbye to the world lah bro.

EVERISAWhere stories live. Discover now