26

1.3K 84 3
                                    

"HAWA ada?"

Aku pandang orang yang berada di pintu kelas. Mulut yang hampir ternganga aku tutup laju.

Dah kenapa dengan aku ni? Minggu lepas Isaac, hari ni Seif pula datang jumpa aku dekat kelas. Dahlah cerita Isaac datang kelas aku pun dah habis tersebar hari tu. Nasib baik Cikgu Vee sendiri jelaskan dekat classmates aku yang cikgu panggil aku dan Isaac untuk beritahu pasal kuiz matematik nanti.

Balik bilik, kena soal macam-macam dengan Hannah dan Reen lagi. Penatlah macam ni.

"Hawa? Hawa, sini kejap. Ada senior nak jumpa kau," panggil Maheer yang kebetulan tengah tampal kertas dekat papan kenyataan di tepi pintu kelas.

Aku angguk sebelum bangun berjalan ke pintu kelas. Nana yang mengangkat kening bertanya aku abaikan. Aku pun tak tahu kenapa dia cari aku, Nana.

"Ada apa nak jumpa saya?" Tanyaku sebaik keluar dari pintu kelas. Laluan panjang ni aku tengok. Nasib baik tak ada orang. Kalau tak, entah gosip apa lagi pasal aku akan tersebar dekat sekolah ni.

Seif tersengih. Kepala dijenguk-jengukkan ke dalam kelas.

Aku pula berkerut kening. Cari siapa pula? Bukan dia cari aku ke tadi?

"Cari siapa?" Tanyaku. Aku pun terjenguk-jenguk ke dalam. Cuba mencari-cari, takut jumpalah orang yang dia cari tu walaupun aku pun tak tahu siapa.

"Er, Warda bukan kelas ni ke?" Tanya Seif. Kepalanya yang tak gatal digaru.

Warda? Tas?

Aku tengok dia atas bawah. Ada apa cari kawan aku ni?

"Eh, jangan fikir bukan-bukan. Aku ingatkan dia sekelas dengan kau. Yalah, korang nampak rapat je hari tu." Kalut Seif berkata.

"Saya tak cakap apa-apa pun," kataku poyo. Tangan diletakkan di dalam poket blazer. Kening aku angkat sebelah sambil memandangnya yang nampak terkulat-kulat.

Sekarang sumpah aku rasa nak persoalkan apa yang Hannah pernah cakap pasal Bermuda Triangle tu. Tegas? Garang? Menggerunkan?

Heh, macam tak je. Tolak Isaac, memang aku tak rasa yang Rayhan dengan Seif ni menakutkan. Lagi-lagi si Seif ni. Hot? Aigoo, tolak muka dia yang mix Arab tu, tak ada apa yang terasa panas pun. Atau aku je yang rasa macam tu? Yalah, dah classmates aku semua dari tadi ternganga tengok Seif datang kelas. Aku takut meleleh air liur je nanti.

"Er, ni. Isaac," kata Seif laju.

Isaac?

"Kenapa dengan Isaac?" Tanyaku.

"Dia suruh kau pergi bilik Cikgu Vee petang ni pukul tiga setengah. Dia tunggu dekat sana," jawab Seif. Blazer yang berwarna kelabu dibuka kancingnya. Panas barangkali. Waktu tengah hari macam ni, kawasan luar kelas ni memang agak panas sebab tertutup dari angin luar masuk. Kipas pun tak ada, apa lagi aircond. Yalah, tempat orang lalu lalang saja.

"Tiga setengah?" Ulangku.

"Haah."

"Okey." Tak pelik. Macam yang Cikgu Vee cakap minggu lepas, hari Selasa akan jadi hari untuk kami buat latihan persediaan sebelum kuiz matematik diadakan nanti. Nasib baik Seif datang sebab memang sebenarnya aku dah hampir lupa. Kalau tak, habis kelas nanti terus balik bilik.

"Kalau macam tu, aku nak balik kelas dulu." Seif meminta diri.

Aku jongket kening. Tu je?

"Sebab tu je ke awak datang sini?"

"Yalah. Nak buat apa lagi? Aku ada kelas addmaths sekarang ni," jawabnya aneh.

"Rajinnya datang semata-mata nak bagitahu benda ni," komenku. Kenapa tak pass je dekat junior? Ini The Leaders sendiri datang mencemar duli bagitahu aku.

EVERISAWhere stories live. Discover now