Bab 17

61 5 0
                                    

Surat khabar dihempas ke meja, berita tentang pembunuhan di rumah sewa taman melati sudah ditatapnya. Mangsa dijumpai oleh jiran tertangga dalam keadaan mengerikan.

Inspektor Laith mengetap, Dia kenal mangsa itu dan dia tahu siapa pelakunya. Cara mereka bunuh pun sama dengan 16 tahun lepas. Mangsa direjam dengan besi konkrik dengan kejam sekali. Kenapalah mereka teruskan juga benda?!.

Dia tarik nafas perlahan cuba bertenang, Jika nak tangkap pun dia tiada bukti, mereka buat kerja 'clean'. Tiada langsung bukti yang ditinggalkan. Sama macam mangsa dahulu.

"Tuan," Suara anak buah menyedarkannya.

"Saya bawakan fail yang Tuan nak itu,"Shah letak fail hitam itu ke meja. Dia tarik fail itu dan bukanya.

"Tuan masih nak teruskan kes inikah?, Ia dah lama kut,"Shah hairan kenapa ketuanya ni obses sangat dengan kes 16 tahun lepas ni.

"Aku kena halang mereka sebelum mereka jatuh lebih dalam,"Ujarnya perlahan.

"Apa tuan?,"

"Kamu kenal tak lelaki ni?,"Satu kertas ditolak. Shah lihat kertas itu, dia tersentak. Takkanlah. Inspektor Laith menongkat dagu.

"Tiba masanya kita minta bantuan lelaki itu,"

*
*
"Kenapa abang Is dan abang Zaf boleh demam serentak ni?," Ariella risau.
Tak pernah abang-abangnya deman, kenapa tiba-tiba pula.

"Mereka main hujan semalam El, sebab tu mereka demam,"Kata Afnan.

Ariella diam, hujankah semalam?, rasanya dia tak dengar apa-apa bunyi pun.

"Dah, jangan kacau mereka. Cepat makan lepas tu pergi kolej,"kata Mikhail.

"Baik," 3 orang itu beredar ke meja makan.

Harith masuk ke dalam bilik Iskandar, Dia dekati adiknya yang sedang baring, sebelah tangan menutup mata.

"Kau okaykah?,"tanya Harith. Iskandar diam saja.

"Pihak polis dah mula siasat,"kata Harith. Iskandar berdengus sedikit.

"Aku tak kisah, buatlah apapun,"Kata Iskandar. Harith duduk di katil Iskandar, kedua tangan ditongkatkan di lutut.

"Kau puas?,"tanya Harith. Iskandar raup mukanya.

"Kalau aku tak puas pun nak buat apa?, lelaki tu dah mati dah,"

"Dia ada cakap apa-apa tak pasal itu?,"Harith bertanya lagi. Iskandar diam.

"Tak ada, tapi dia cakap Fazli yang suruh mereka pulang..Selebihnya aku tak tahu. Tanya Zafel, dia yang bercakap,"

Harith diam..Fazli. Fazli Amran. Tangannya digenggam kuat. Lelaki tu dalang utamanya!.

"Rehatlah dulu, Lepas kau dan Zafel sihat kita fikir plan lain pula,"Harith tepuk bahu Iskandar sebelum bangun. Iskandar buka matanya sedikit.

"Kau memang dah bertekadkah?,"
tanya Iskandar. Harith berhenti sebentar.

"Ya..Kita sudah pergi sejauh ni, tiada guna berpatah balik. Ingat apa dia buat pada keluarga kita, Is,"Harith beredar keluar setelah ungkapkan kata-kata itu. Iskandar diam, dia mengeluh perlahan.

*
*
Inspektor Laith perhati bangunan itu, sekali pandang macam bangunan tempat penagih. Tetapi di sinilah 'orang' yang dia nak jumpa itu berada.

"Tuan, Tuan pastikah ini tempatnya?,"Shah resah.

"Ya, aku pasti,"

"Tapi tempat ni macam dah lama, terbiar saja,"kata Shah.

Dengan semak-samunnya, dengan akar berlingkar di dinding bangunan tu. Tak ubah macam bangunan yang dah lama ditinggalkan.

My Mad BrothersWhere stories live. Discover now