Trio Girls itu lihat saja Ariella nampak tak bermaya. Kenapa agaknya ya?.
"Girl, are you okay?, Kenapa sedih ni?, Janganlah sedih nanti kami sedih sekali,"Darina buat muka sedih.Ariella mengeluh saja, tiada mood dia nak layan.
"Kenapa ni Ella?, Kamu ada masalahkah?. Bagitahulah kami jika kamu ada masalah. Jangan diamkan diri saja,"Darissa memujuk.
"Yalah, Ada sesuatu berlakukah?, Cuba kongsi dengan kami,"tanya Elexa pula.Ariella diam, Terharu juga rakan-rakannya ni begitu prihatin padanya.
"Saya bergaduh dengan abang-abang saya,"Ariella luahkan.
"Siapa?,"Mereka bertanya serentak.
"Semuanya,"kata Ariella.
"Mereka buat apa?,"
"Abang Harith saja, Dia hancurkan jambangan bunga yang saya dapat semalam. Geram betullah, yang lain tengok saja, tak halang langsung. Last-last saya mogok tak nak bercakap dengan mereka,"Ariella masih geram.Ya, bukan Abang Harith saja dia mogok tak bercakap, semua abang dia mogok sekali. Sebab mereka menyokong abang sulung mereka tu. Padan muka sebab abang seorang habis dia mogok dengan 6 orang lagi.
"Abang Harith..yang sulungkan?,Banyak sangat abang-abang kamu,"Darina cuba ingat. Ariella mengangguk.
"Kenapa dia buat begitu?,
"Tak tahulah, dia dah jadi semakin overprotective sejak..,"Ariella diam.Teringat peristiwa abang Harithnya mengamuk 2 minggu lepas. Atas sebab apapun tak tahu, yang pasti semua abang-abangnya mula mengongkongnya ketat. Dia tak dibenarkan bawa kereta atau ke mana-mana bersendirian lagi.
"Sejak?,"Darina ingin tahu.
"Saya tak tahulah kenapa mereka paranoid sangat. Kadang saya dapat rasa abang-abang saya sembunyikan sesuatu,"Ariella menekup di meja.
"Sembunyikan apa?,"Darina hairan.
"Tak tahulah, Abang-abang saya berkelakuan pelik sejak kebelakangan ni. Saya nak cerita pun tak tahu,"Ariella mengeluh. Mereka berpandangan."Hm, mungkin ada sesuatu yang mereka tak boleh cerita pada kamu, mungkin atas dasar keselamatan. kadang-kala rahsia ni tak semua boleh diberitahu. Takut ia membuka aib atau mungkin boleh berlaku pecah belah..Sebab itu ianya Rahsia,"Kata Darissa. Ariella diam. Apa rahsia yang abang-abangnya sembunyikan?.
"Adakah rahsia tu terlalu teruk untuk dibongkarkan?,"tanya Ariella.
"Kamu pernah dengar ayat ni 'I prefer a beautiful liar than a painful truth,'. Tak semua orang boleh terima kebenaran yang menyakitkan sebab itu mereka lebih suka mendengar penipuan yang indah,"kata Darissa.Ariella diam. Kebenaran apa yang abang-abangnya sembunyikan?. Adakah ia berkaitan dengan lelaki yang dia jumpa itu?. Sampai bila abang-abangnya ni nak berahsia dengannya?.
*
*
Kelas tamat akhirnya, Semua para pelajar bersedia untuk pulang. Ariella berjalan ke parking kereta. Penatnya rasa. Malas nak hadap abang-abangnya tapi terpaksalah mereka naik satu kereta.Tiba di kereta Ariella berhenti. Dia terlihat sesuatu di kereta abang Zafelnya..apa tu?. Dia dekati sedikit dan lihat. Satu kotak kecil berada di kereta itu. Siapa letak sini?, Kepala ditoleh kiri kanan. Tangannya perlahan mencapai kotak itu, ada satu nota..For flower. Flower?, Bunga? Untuk diakah?. Ariella perhati sebentar. Adakah..Dia buka nota itu.
'Little bee felt sad today, cause his flower is sad. Smile so this little bee can be happy too,'- King Bee.Spontan senyuman terukir di wajah. Pelik sangat cara tulisan ini tapi entah kenapa dia terhibur. Dia buka kotak itu. Satu klip rambut berbentuk bunga dan lebah di hujung. Comel!. Bersinar matanya dengan klip rambut itu. Sungguh dia suka aksesori begini. Dia selak rambutnya sedikit dan pakai klip itu. Dia lihat di cermin..comelnya!. Dia suka klip comel begini.
"Ariella,"Terperanjat Ariella bila seseorang memanggil. Abang Zafel!. Zafel dekati.
"Dah habis kelaskah?,"tanya Zafel. Ariella mengangguk.
"Dahlah, sampai bila kamu nak mogok begini?, Kami risaukan keselamatan kamu princess,"Zafel memujuk. Ariella cebik saja, Dia bukan budak-budak nak risau sangat.
Zafel terlihat klip rambut Ariella itu. Lebah dan Bunga.
"Klip rambut barukah?,"tanya Zafel, Rasanya Ariella tak pakai pun klip tu. Ariella tersentak terus tutup klip itu dengan tangannya, dia terlupa pasal ni.Zafel diam, dia toleh ke kereta pula. Matanya melihat kotak dan nota yang masih di but hadapan kereta itu. Ariella tersedar terus ingin ambil kotak dan nota itu, tetapi Zafel lebih pantas mengambilnya.
"Abang Zaf!,"Ariella cuba mengambil kembali. Zafel baca nota itu sekilas. King Bee?. Terus dia toleh pada klip rambut Ariella itu.
"Mamat lebah tu bagi klip pada kamu pula?,"tanya Zafel. Ariella diam.
"Bagi sini,"Zafel ingin ambil.
"No!, Ella punya!,"Ariella berlari.
"Ella,"Zafel mengejar adiknya mengelilingi kereta itu.
"Kenapa semua barang yang Ella dapat Abang nak ambil?!, Ella sampai tak boleh nak dapat hadiah langsung,"
"Kamu dapat banyak hadiah dari kami, apa lagi tak cukup?,"
"Ella tak nak hadiah dari kalian, Ella nak hadiah dari rakan-rakan juga,"
"Orang tu rakan kamukah?, Kamu kenal dia?,"tanya Zafel. Ariella diam..kenalkah?.
"Tak, Ella tak kenal,"
"Maknanya dia bukan kawan kamu jadi tiada sebab kamu perlu simpan benda tu,"kata Zafel dekati Ariella..Ariella berlari kembali.
"Apa salahnya Ella simpan pemberian orang. Tak baik tahu tak tolak pemberian orang,"
"Tengok juga siapa yang bagi tu, Entah-entah stalker mana letak peranti dalam klip rambut kamu tu lepas tu dia tahu rumah kita dan culik kamu dalam tidur. Kamu nak macam tu?,"kata Zafel. Ariella diam.
"Apa abang mengarut ni, siapa nak buat begitu?,"Ariella berkerut.
"Semua boleh jadilah, kamu ingat pelajar-pelajar di sini tak boleh buat begitu?. Budak Enginner, budak komputer semua ada kemahiran begitu..Zaman sekarang kamu perlu berhati-hati Ell,"Zafel bertegas.Ariella diam, dia tunduk belek klip rambut itu..Betulkah ada peranti di sini?. Zafel ambil peluang dekati adiknya. Ariella tersedar terus lari sebelum ditangkap.
"Ella!,"Zafel geram bila adiknya lari.
"Jangan dekatlah!,"Ariella lari mengelilingi kereta.
"Bagi klip tu!,"Zafel mengejar.Aariz dan Afnan yang kebetulan lalu di situ terhenti melihat sesi kejar mengejar keliling kereta itu. Dah kenapa tu?.
"Apa ni?, Kalian main polis entrykah?, Nak join?,"Afnan dekati. Ariella toleh..Alah bala.
"Tangkap dia kalian, Mamat lebah tu bagi klip rambut pada Ella,"Arah Zafel. Aariz dan Afnan terus toleh pada Ariella. Ariella pantas sembunyi klip rambut itu.
"Klip rambut apa?,"tanya Aariz.
"Tak ada apa,"
"Tunjuk sini Ella,"Afnan terus kearah adiknya.
"No!!,"Ariella terus larikan diri.Abang-abang kembarnya terus mengejar, Sesi kejar mengejar kawasan parking kereta pula. Tak perduli dah siapa yang memandang. 5 minit berkejaran Ariella dipegang oleh Aariz dan Afnan.
"Hahhh lepaslahhh!!,"Ariella meronta cuba lepaskan diri.
"Mana klip tu?,"tanya Afnan.
"Ella tak nak bagi!,"Ariella cuba lepaskan pegangan abangnya.
"Ella jangan degil boleh tak?!, Kami buat ni untuk keselamatan kamu!,"Zafel mencekak pinggang di hadapan Ariella.
"Lepaslahhh,"Ariella masih berdegil.
"Bagi klip tu dulu baru kami lepaskan,"Kata Aariz.
"Tak nak!,"
"Kalau tak nak kamu balik sendiri, Abang tinggal kamu di sini,"Gertak Zafel.Ariella diam. Dia sebak mendengar gertakan itu.
"Jahat,"Ariella tersenguk sedikit menahan tangisan.
"Kami buat ni untuk kamu Ell, untuk kebaikan kamu,"
"Abang nak ambil barang Ella, apa yang baiknya?!,"Ariella geram.
"Ini dia,"Afnan pegang klip rambut yang Ariella simpan dalam poket seluarnya. Ariella terkejut, bila masa Afnan seluk poket seluarnya?!.Zafel ambil klip rambut itu, dia perhati klip itu lama.
"Abang pegang ni,"kata Zafel. Ariella mengetap geram dan sebak.
"AHHH!!!, ABANG CABUL SAYA!!!,"Ariella jerit sekuatnya buatkan para pelajar di situ toleh. Terkejut 3 orang itu dengan jeritan Ariella.
"Ella!,"
"Tolonggg!!, Abang cabul-,"Mulut Ariella ditutup oleh Aariz.
"Tak payah pandang, macam tak pernah ada adik kepoh je!,"Afnan berkata. Ariella meronta-ronta.
"Bawa dia masuk kereta,"kata Zafel.
"Jom adik, kita makan coklat ya,"Aariz dan Afnan bawa Ariella beredar dari situ.
Zafel mengeluh saja, macam-macam.22 September 23
YOU ARE READING
My Mad Brothers
Non-Fiction7 orang abang dengan perangai berbeza? Ariella dibesarkan oleh 7 orang abang selepas kematian ibubapa mereka,Dia sudah biasa dengan sikap protective abang-abangnya itu. Baginya ia normal abang-abang risau pada adik.Sudah biasa dengan perangai yang b...