Bab 27

59 5 3
                                    

Kelas sesi pagi tamat juga, Aariz dan Afnan keluar dari kelas. Bosan gila belajar ni. Mereka bukan berminat nak sambung belajar pun. Ingat lepas tamat sekolah menengah terus nak bekerja, tapi tulah Abang sulung paksa sambung kolej terpaksalah mereka terima juga. Course dan biaya diuruskan sepenuhnya oleh Abang Zafel mereka.

"Aduh lapar deh, Jom pergi kafe Riz,"Afnan usap perutnya yang sedari tadi menjerit minta diisi.

"Ya, aku tahulah. Aku pun lapar juga,"Aariz lihat jamnya..Eloklah, dah waktu makan tengahari.

"Aariz!, Afnan!. Korang nak ke kafekah?,"Seseorang menjerit. Si kembar itu toleh pada 3 rakan course mereka.

"Apasal ko terjerit-jerit macam pontianak, ingat kami pekakkah?,"Kata Afnan.

"Hey cik pon tu jangan duk sebuklah,"Kata Suhaimi.

"Hok alo, penakut rupanya ko ni,"Afnan sengih, seronok kacau mamat kelantan ni.

"Kami nak ke kafe juga, jom pergi sekali,"Kata Farhan.

"Pergilah sendiri nak ajak kami kenapa?. Nak suruh belanjalah tu,"kata Aariz. Tahu dah apa yang 3 lelaki ni mahukan..tersengih saja 3 lelaki itu.

"Duit tak dok dah Riz, Aku tolong kau time assignment kut,"ungkit Farhan.

"Lain kali kalau buat kerja tak ikhlas tak payah tolong, Mengharapkan balasan pula,"Afnan perli serdas.

"Alah macam tak biasa je, oklah kalau tak nak lanje bagi pinjam 10 ringgit..serius duit aku tinggal 3 ringgit je..nak tunggu Bapak aku kirim duit lambatlah. Aku makan megi je dekat asrama tau,"Hadi cuba minta simpati.

"Hm, menyampah korang punya drama ni..Yelah Afnan belanja,"Kata Aariz. Afnan tersentak.

"Wei, apasal aku?,"

"Yeah!,Thanks Afnan..You're the best friend forever,"Farhan, Suhaimi dan Hadi peluk Afnan.

"Wei gile, Aku tak cakap apapun. Lepaslah geli siot!,"Afnan meringkut cuba bebaskan diri dari pelukan itu.

"Jom, nanti tak ada tempat pula,"Aariz beredar dahulu.

"Tunggulah aku,"Afnan lepaskan diri dari 3 orang itu. Mereka bergegas mengikut Aariz.

Kafe kolej dipenuhi para pelajar, biasalah waktu makan tengahari ni memang tak sah kalau tak penuh.

"Aduh mana nak duduk ni?,"Farhan lihat tempat yang sudah penuh itu.

"Harap ada lagilah nasi ayam blackpapper, Beratur punya panjang,"Afnan mengeluh lihat barisan di bahagian nasi ayam kegemarannya itu.

"Hah tu!, Cop tempat tu,"Aariz tunjuk tempat yang kosong itu.

Berlari mereka berebut tempat, Siapa cepat dia dapatlah.

"Akhirnya,"Hadi duduk di kerusi kosong itu.

"Wei beli makan kat aku,"kata Afnan.

"Apasal pula?, beli sendirilah,"kata Farhan.

"Kau nak aku belanjakan?, Beli makanan kat aku,"Afnan sengih. Farhan mengeluh saja. Nasib kau nak belanja.

"Eh Riz, Nan. Tu adik komekan?,"Suhaimi tunjuk tak jauh dari situ.

Aariz dan Afnan toleh. Mereka lihat Ariella duduk bersendirian di satu meja kecil. Kenapa Ariella duduk seorang diri tu?. Mana rakan-rakannya yang lain?.

"Wah cantiknya adik, Duduk saja pun cantik,"Kata Suhaimi.

"Dia budak seni kecantikan kan?. Memang sesuailah dia dengan course tu,"

"Agak-agak dia dah ada boyfriend tak?,"Hadi sengih.

Kata-kata itu mengundang jelingan tajam si kembar itu. Mereka jeling tajam pada Hadi.

My Mad BrothersWhere stories live. Discover now