MTHE | 8

13.7K 554 6
                                    

ALUNAN lagu yang mendayu-dayu kini menghiasi suasana kedamaian dalam segenap ruangan dewan yang besar itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

ALUNAN lagu yang mendayu-dayu kini menghiasi suasana kedamaian dalam segenap ruangan dewan yang besar itu. Penampilan Hanim yang begitu ayu dengan baju kurung moden berwarna mint green telah menarik perhatian orang sekeliling. Tambahan lagi dipadankan dengan tudung bawal.

"Saya hodoh ke?" Soal Hanim sambil berbisik di belakang Naim. Rasa malu apabila semua mata tertumpu ke arahnya. Nampak hodoh sangatkah dia menggunakan baju kurung untuk majlis formal seperti ini?

"Hodoh? Siapa cakap?"

"Taklah, awak tak perasaan ke yang orang kat sekeliling kita asyik tengok saya. Tu yang saya tertanya-tanya, hodoh ke saya pakai baju kurung ni?" Bisiknya lagi.

Mendengar kata gadis itu, Naim memandang sekelilingnya. Memang benar semua memandang Hanim, namun apa yang dilihat oleh Naim berbeza dengan apa yang gadis itu sangkakan.

"Kau cantik sebab tu dorang pandang" Ucapnya begitu selamba.

Tatkala ayat itu keluar dari hujung bibir lelaki itu, Hanim seolah-olah terkedu. Laju sungguh ekor matanya beralih memandang si jejaka.

"Apa dia? Awak puji saya cantik?" Tersengih lebar Hanim mendengarnya.

"Maksud aku baju kurung kau"

Hanim mengeluh panjang. Sekali lagi raut wajahnya berubah cemberut.

"Acah-acah beku pulak dia, cakap je lah saya ni cantik kan" Katanya. Dalam bait kata itu, sempat lagi dia memerli.

Lama Naim mendiamkan diri, Hanim tiba-tiba merengkuh lengan kekar lelaki itu. Perbuatannya itu membuatkan orang lain tertumpu ke arah mereka.

"Kau dah kenapa?" Naim mengerutkan dahinya. Lengan Hanim cuba ditepis jauh, namun Hanim mengeratkan lagi rangkulannya.

"Saya taknak orang culik saya"

"Siapa lagi nak culik kau?" Naim kembali bersuara.

"Diam-diam je lah" Gadis itu berbisik.

"Hai Hanim..."

Belum sampai seminit, suara seorang lelaki mulai kedengaran. Laju mereka mengalihkan pandangan, kelibat seorang jejaka berpakaian formal dengan rambut terbelah tengah membuatkan kedua-duanya terpaku.

"Dah lama I tak jumpa you, setiap kali I datang rumah parents you, you selalu takda" Katanya sambil mempamerkan senyuman.

"Buat apa you datang rumah parents I?" Hanim mengerutkan dahi. Sejak bila lagi mamat rambut belah tengah ni datang ke rumahnya?

"Nak jumpa bakal tunang I" Jawabnya dengan begitu yakin. Hampir saja rahang gadis itu jatuh ke bawah.

"Tu-Tunang?"

"Parents you tak bagitahu lagi ke? Rasanya daddy you dah set--"

"Setuju? Sorry, bila masa I ada kata kat daddy I yang I setuju. I tahu pun tak" Hanim membidas laju. Raut mukanya begitu serius seakan mengatakan hal yang betul.

𝐓𝐞𝐧𝐠𝐤𝐮 𝐇𝐚𝐧𝐢𝐦 𝐄𝐫𝐢𝐚𝐧𝐚 Where stories live. Discover now