_53_خيال

160 10 41
                                    

في مستشفي الجندي بغرفة غزال بعد أن استفاقت من الغيبوبة نظرت حولها لتجد دياب يجلس أمامها مغمض العينين ظاهرا عليه التعب ...... ضغطت علي عيناها وهبطت دموعها لتهمس بصوت مبحوح ......

" دياااب "

فتح دياب عينيه سريعا واردف ......

" غزال إنتي فوقتي يا حبيبتي "

نظرت غزال للناحية الأخري واردفت ......

" بتكدب عليا يا دياب "

تقدم دياب منها واردف .....

" كدبت عليكي في إيه "

نظرت له وعينيها حمراء مليئة بالدموع لتردف .....

" بنتي ماتت يا دياب وأنت معيشني يا خيال ده كله "

كوب دياب وجهها واردف .....

" مين قالك كده يا حياة دياب "

صرخت به مردفة .....

" الجندي يا دياب قولي لحد دلوقتي بنتي معرفش مكانها ليه كل شوية تقولي قربنا نوصل وأنت ولا بتوصل ولا حاجة "

ربت دياب علي رأسها لتهدأ مردفا ......

" الجندي بيكدب عليكي يا غزال وإللي وصله الخبر بيلعب بيه زي ما الكل لعب بيه وباعه"

ضيقت عيناها بتعب واردفت .....

" قصدك إيه "

تنفس بعمق وآخرج زفير ليردف .....

" اخوكي الداخلية بذات نفسها قبضت عليه ودلوقتي واخد طلقة وبيتعالج في مستشفي خاصة بالداخلية لحد ما يفوق ويبدأ التحقيق معاه ويتعرض علي النيابة لأنه مسكوه متلبس "

_ ده كله حصل وأنا هنا أنا غبت عن الوعي اد إيه .....

قبل دياب رأسها واردف ......

" كنتي داخلة في أسبوع والحمدلله فوقتي "

_ بنتي يا دياب بنتي لو مرجعتش هنتطلق وارجع ما كان ما كنت بدل حرقة قلبي كل يوم "

اغمض دياب عينيه بوجع واردف ......

" لقيت بنتنا يا غزال بس كنت عايز الاقي الفرصة المناسبة إللي أقولك فيها علي كل إللي حصللها "

أبتسمت غزال وتمسكت بتلابيب قميص دياب لتردف ......

" بجد يا دياب يعني هشوف بنتي والمسها واخدها في حضني "

هز دياب رأسه واحتضنها ليردف ......

" ياريت تهدي أعصابك عشان الحكاية مش سهلة زي ما كنت فاكر "

قص دياب عليها قصة حياة أسيل حتي زواجها من عاصم والفترة التي قضتها مع الجندي باستثناء جرائم القتل التي ارتكبتها نظرت له غزال وهي تبكي بغزارة لتردف ......

" أنا عايزة اشوفها دلوقتي يا دياب عايزة اشوف بنتي "

_ أهدي يا غزال ما أنا أبوها برضه احساسي إيه وأنا عارف إن بنتي متجوزة أكبر ضابط في الداخلية ومش كده وبس دي عاشت مع خالها يعني كانت ما بين النار والجنة وغير كده الفترة الصعبة إللي قضتها في الإسكندرية مع ولاد الكلب إللي ربوها ...... دلوقتي مش ينفع تشوفيها خالص لأنها مع جوزها لأن البيه اخوكي خطفها وساوم إللي إسمه عاصم جوزها عليها مقابل إنه يشتت الداخلية عنه بس جوز بنتك طلع اذكي منه ولبسه في اتخن حيط ودلوقتي اخوكي بيدفع تمن كل غلطاته ........

القاتلة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن