Bab 51

11.6K 529 63
                                    

Syafirah

Selepas dua bulan aku dan Syuhada tak bertegur sapa, tiba-tiba je dia tegur aku. Ush kena sampuk ke apa minah ni?

"Syaf, aku nak cakap kejap. Balik nanti, jumpa aku dekat pondok" aku hanya mengangguk. Speechless you know? Rasa macam bercakap dengan orang asing. Seram pulak. Walaupun muka dia biasa je, takde pun tanda-tanda nak marah aku ke apa.

"Weyh, kau nak aku tunggu kau ke nanti? Yelah, kalau tiba-tiba dia nak belasah kau ke? Aku jugak yang jadi hero malaya" euw? Hero malaya? Tumpang lalu, nak pergi muntah kejap.

"Ergh tak perlu la weyh. Kau jadi hero? Karang tak pasal-pasal kau yang pengsan dulu. Lagipun aku dapat firasat yang dia takkan buat macam tu. Dia kan kawan aku" bisikku ayat terakhir. Aku tak pasti kalau Syuhada masih anggap aku kawan atau tak?

"Aku?" aku memandang pelik Syafiq.

"Aku ni apa dekat kau?" ulang Syafiq. Aku mengusap daguku. Dah gaya inspektor pulak.

"Erm kawan?" okey aku tak sangka yang aku akan bercakap macam tu.

"Kawan? Macam tak ikhlas je cara kau cakap" kata Syafiq sambil membuat muka. Aku mendengus kecil.

"Yela, kita kan kawan" aku mengecilkan suara sambil mengelip-ngelipkan mata. Haha aku memang suka buat orang annoying.

"Eh geli pulak aku tengok kau buat macam tu" tawaku tercetus. Well, aku rasa aku dah boleh anggap Syafiq sebagai kawan. Sikit la. Okey banyak sikit. Fine, aku memang dah anggap dia sebagai KAWAN. Aku tak tau la samada aku memang betul-betul anggap dia kawan atau aku rasa terhutang budi je.

Dia dah banyak sangat tolong aku. I mean, bukan lah aku. Dia nak tolong aku? Rasanya mati hidup balik pun takkan kot?

Dia dah tolong abang. Orang yang paling aku rapat dalam dunia ni. Aku bersyukur sangat bila dapat tahu yang dia dah okey.

So sekarang aku tengah alami ke'confuse'an yang tersangat dalam. Macam mana tu?

Kringgggg~~

Aku terus ke pondok seperti yang dijanjikan Syuhada.

Syuhada tak sampai lagi.

"Hey bro!" aku segera pandang kebelakang. Rasa macam nak menangis je. Dah. Lama. Dia. Tak. Panggil. Aku. Macam. Tu. Arhhhh!!!

"Syaf? Oi Syaf! Kau kenapa? Okey tak?" tanya Syuhada gelabah. Aku menggeleng.

"Takde apa-apa. Urm, kau nak cakap apa tadi?" Syuhada menjeling.

"Kau tak payah la nak awkward sangat dengan aku. Macam aku ni starnger pulak" kata Syuhada sambil menumbuk bahuku sedikit. Aku tersenyum walaupun tak berapa nak faham apa yang dia cakap sekarang ni.

"Aku just nak minta maaf sebab selama dua bulan ni aku pulaukan kau. Sejujurnya aku memang sakit hati gila dengan kau masa tu walaupun bukan salah kau sebenarnya" aku tersenyum selebar-lebarnya. Kalau boleh sampak nak terkoyak.

"Syu!!! Aku rindu kau gila!" aku memeluk Syuhada.

"Hahaha der, kita setiap hari jumpa dalam kelas, dorm. Kau rindu apanya?" aku melepaskan pelukan.

"Cengeng la kau. Aku rindu nak join kau buli budak junior. Aku rindu nak bercakap dengan kau. Aku rindu ah walaupun dua bulan je tapi rasa macam bertahun berkurun lamanya" kataku. Syuhada tergelak.

"Rindu sangat! Aku pun actually rindu nak membuli balik. Haha. Cuma aku takde mood lagi" kata Syuhada. Sekarang, aku curious satu benda.

"So how?"

Miss Penyabar Dan Mr PendinginWhere stories live. Discover now