Samtalet med Johannes för två dagar sen gick ju sådär, får man ändå säga. Han var defensiv och vägrade föra samtalet framåt, och det slutade i katastrof - sex alltså.
Själva sexet i sig var inte dåligt, men det var det jag hade i åtanke med att bjuda hem Johannes.
"Här." Felix räckte mig en färgbunke och jag tog den. Han passerade mig och jag flinade åt hans frisyr, då han satt upp hälften av håret i en tofs.
Det Johannes sagt om Felix dock, knagde i mig. Vadå 'gillade mig'? Vadå 'kollade på mig'? Och det värsta var att det pirrade i min mage när han sa det. Varför gillade jag den tanken? Att Felix var förälskad i mig?
"Kommer du eller?" frågade han kisandes med solen i ögonen. Jag skrattade och gick bakom honom ända fram till bordet pappa beordrat oss att måla i vitt. Han och Felix pappa Magnus skulle istället måla stolarna som hörde till - men de hade såklart inte börjat än utan satt inne och skrattade högljutt åt något barnsligt. "Vem snackade du med där inne?"
"Det var bara mamma." svarade jag och rättade till mina två flätor jag gjort, de hängde nu på varsin sida av mitt huvud.
"Saknar du henne?"
Jag kände mig som en hemsk dotter, men faktiskt inte. Det var nästan skönt att slippa hennes tjat. Jag hade haft så kul med pappa än så länge att jag knappt tänkt på henne. Det var några dagar efter jag åkt hit, som hon ringde första gången och jag blev förvånad. Det var bara standard-frågor och uttalanden. 'Känns allt bra?', 'Jag ringer så ofta jag kan', 'Kom ihåg att skaffa kompisar nu', 'Ring mig om du undrar över något.'
"Inte direkt." svarade jag skämtsamt, även fast det fanns något seriöst i det jag sa. "Om typ en vecka drar hon ju till Göteborg, så jag tänkte bjuda in en massa folk. Hemma alltså. Det kommer bli galet. Jag hoppas du kommer." flinade jag och drog penseln över det träfärgade bordet.
"Självklart kommer jag. Hur många kommer?"
"Många, förmodligen." Festerna hemma hos oss på somrarna var galna. "Ni kan ju sova över i huset ifall ni inte pallar åka tillbaka hit."
"Super. Men jag kommer bara om du visar mig ditt rum." Felix sprätte lite färg emot mig.
"Jaså?" skrattade jag. "Du kan få sova där om du vill."
"Perfekt. Bara om du också gör det." Jag försökte dölja mitt ansikte med mitt hår men misslyckades otroligt då flätorna hölls på plats. Jag bet mig i läppen och kände rodnaden spridas på mina kinder.
"Mm, okej, Felix. Vi säger så."
Jag backade ett par steg för att se hur bordet såg ut nu. Ganska fult, faktiskt. Felix hade målat ojämnt på många ställen, färgen torkade för snabbt i det starka solljuset. Min sida av borde var nästan omålad, jag hade målat två streck, typ.
"Hur ser det ut?"
"Det kan vara det fulaste jag har sett." sa jag nöjt och Felix skrattade. "De får skylla sig själva som låter oss två göra det." sa jag och menade vår pappor. "Har du hört några planer om att alla ska ses någon kväll, förresten?"
"Johannes snackade om det... Han skulle fixa ihop så alla träffas hemma hos Ogge imorgon. Tindra, Agnes och dom också."
"Skulle han?" frågade jag glatt. Jag hatade när ingenting hände, speciellt på sommaren. Jag hatade att ligga ensam hemma och sola, när man kunde hänga med vänner. Så dessa nyheter gjorde mig glad. "Vad ska vi göra, då?"
"Bada, jag stannar nog där över natten, också. Han har ju en egen strand på bakgården, typ." Felix hukade sig ner och målade undersidan av bordet. Vi målade vidare i tystnad ett tag, och Felix var den som pratade näst. "Vem drömde du om, då?"
Jag, som målat översidan av bordet, hukade mig ner för att se på Felix. "Vad menar du?" frågade jag med huvudet på sne. Felix gav mig en blick men ställde sig sen upp så jag lämnades ensam under bordet. Jag ställde mig upp och såg Felix doppa penseln i färg. "Hallå?" skrattade jag och försökte måla hans arm med min pensel, men nådde inte. Han skrattade tyst.
"På midsommar. Du sa aldrig något." Han försvann under bordet igen.
Jag stod en stund och funderade för mig själv. Jag mådde så dåligt över att Felix skickat ett sånt gulligt sms, och jag hade haft sex med Johannes. Fan. Jag kan inte fortsätta såhär. Felix gör mig glad, även fast vi bara känt varandra i någon vecka. Han gör det. Johannes kändes mer som en kompis. En kk. Åhherregud, jag förlorade min oskuld och blev kk med killen som tog den. Hjälp.
Jag böjde mig ner igen och kollade på honom. Han hade en koncentrerad rynka mellan ögonbrynen där han satt på rumpa på gräset och målade. "En tjej berättar aldrig sina hemligheter." svarade jag.
Felix var inte nöjd med mitt svar, men log ändå.
أنت تقرأ
sexton/sjutton | f.s
أدب الهواة"jag är en storm från ingenstans jag kan krossa ditt hjärta."