Bab 26

2.2K 106 2
                                    

Arash baring diatas katil. Tangan nya disilangkan di belakang kepala. Matanya memandang siling bilik.
Dalam fikirannya hanya berputar setiap perbualan orang tuanya bersama papa dan mama hanni.

"Bang, tiba² Zal rindukan dia bang. Apa nasib dia sekarangkan bang. Entah hidup entah tidak."

"Zal, abang percaya yang dia masih hidup diluar sana. Abang juga percaya yang dia mesti dalam keadaan baik² saja. Zal sebagai ibu, zal tak boleh cakap yang bukan². Kata² ibu itu seumpama doa"

"Sudahlah Zal, dah lama kita cari dia. Tapi sampai sekarang tak jumpa² tapi kita jangan pernah putus doa untuk keselamatan dia. Aku tau kau kuat. Dan aku percaya satu hari nanti, dia pasti akan balik kepangkuan kau"

Arash tegak kan badan dia. Kini dia dalam keadaan duduk. Kepalanya masih lagi ligat berfikir. "Siapa 'dia' yang papa dan mama cakapkan? Ibu dengan ayah pon macam tahu je. Tapi kalau tanya pon macamlah ibu dengan ayah nak jawab. Aduhh serabutnya kepala aku" arash menggosok kepalanya dengan kasar.

Dia teringatkan Asyara Layrah. Keningnya berkerut. "Takkan lah hanni betul2 ada kembar. Macam tak logik plak. Ehh, tapi masuk akal jugak. Entah² 'dia' tu kembar hanni. Kan tadi ibu ada cakap dah lama cari dia tapi tak jumpa." Arash dah serupa orang gila cakap sorang².

"Entah² hanni masih hidup. Pastu yang jumpa dia keluarga angkat kembar dia." Arash terus berdiri.

"Ini tak boleh jadi. Aku kene siasat pasal perkara ni. Aku kene tanya ibu dengan ayah pasal 'dia' tu." Semangat arash terus memuncak untuk kenal Asyara Layrah.

Dia inginkan kepastian. Dia tak suka hidup dalam teka teki. Tiba² dia teringatkan hanni. Dia kembali duduk di atas katil.

"Hanni aku rindu sangat dekat kau. Aku seolah olah tak boleh bernafas bila kau takda sayang. Aku berharap sangat yang Asyara Layrah tu kau." Desis Arash.

Tubir matanya mula bergenang. Balang kecil yang berisi bintang pemberian hanni dicapai.

Dia membuka lagi lipatan bintang yang masih belum terbuka. Rata-rata semua hanya tertulis.

Cinta , janji , setia.

"Hanni apa maksud kau? Sampai sekarang aku masih lagi tak jumpa jawapan nya. Kau kata ada sepuluh? Tapi hanya ada tiga perkataan je." Kata arash sendu.

Air matanya sudah membasahi pipi. Dia mengambil gelang yang ingin di berikan pada hanni sewaktu ulang tahun perkahwinan pertama mereka.

Bukan Couple Tapi MarriedWhere stories live. Discover now