198. Ross 20ste verjaardag

101 7 0
                                    

Ross

"HAPPY BIRTHDAY TO YOU
HAPPY BIRTHDAY TO YOU
HAPPY BIRTHDAY
HAPPY BIRTHDAY
HAPPY BIRTHDAY TO YOUUUUU" wordt er voor me gezongen. Ik open mijn ogen en zie iedereen om me bed staan en voor het eerst na enkele jaren mijn ouders ook. "Gefeliciteerd" zeggen ze en willen op me springen, maar Alina wordt wakker die naast me ligt. Thank you Alina. Ik ga recht zitten en iedereen gefeliciteerd me met mijn 20ste verjaardag. Man wat wordt ik oud. "Gefeliciteerd schat. Dit is van ons drieën" zegt Marilou die Alina op schoot heeft en Noa die naast haar zit op ons bed. Ik open het pakketje en lach even. Het is een zelf gemaakte uitnodiging van Noa en Alina. Het is een uitnodiging voor een dagje op de jacht die ik aan Marilou gaf en een dagje voor een ritje in het vliegtuig dat Marilou mij gaf. "Kijk onderin" zegt Noa. Onderin het doosje liggen 2 lijstjes. Ik pak het op en glimlach. In het ene lijstje zijn de voetafdrukken van Noa te zien en het andere lijstje die van Alina. "Het is prachtig" zeg ik en trek mijn meiden naar me toe. De rest geeft me ook cadeau's en dan gaan we aan het ontbijt dat mam en Rydel hebben klaar gemaakt. Alina wordt gedragen door iedereen die er is en ik blijf plakken aan mijn vrouw. "Krijg ik vanavond nog een cadeau?" Vraag ik zacht. "Misschien" zegt ze zacht en geeft me een kus. "Aan tafel" zegt mam en ik laat Marilou los. We gaan zitten en onder de tafel leg in een hand op Marilou's boven been. Ze lijkt niet onder de indruk. Haar hand verdwijnt ook onder de tafel en legt haar hand op mijn kruis. We kijken elkaar aan, wachtend tot de andere een move maakt. "Papa kijk" gelijk schieten onze handen weg door de plotselinge stem van Noa. "Rydel heeft een hartjes tost voor me gemaakt" vertelt ze vrolijk en tilt het tost op. "Prachtig schat" zelf ik wat schor en hoor Marilou naast me grinniken. Dit krijg je terug.

Marilou

Na het ontbijt maakte in me snel klaar om Bo op te halen van Schiphol. "Mama mag ik mee?" Vraagt Noa aan me als ik mijn haar in een vlugge staart doe. "Is goed. Doe je dan snel je schoenen aan?" Ze knikt en snelt weg. Ik snel achter haar aan en doe mijn gympen aan. Ik doe mijn jas aan en Noa wordt geholpen door papa. "Rij voorzichtig" zegt hij en zwaait ons uit. We zwaaien terug en lopen naar de auto. "Mama mag ik voorin?" Vraagt Noa. "Nee schat. Je bent nog te klein" zeg ik. "Maar ik ben toch grote zus?" Zegt ze wijs. "Ja, maar je bent nog niet lang genoeg" zeg ik. Ze blijft stil en klimt in de auto in haar stoel. Ik doe haar gordel vast en ga dan zelf achter het stuur zitten. Ik rij weg en let goed op de weg. "Mama?" "Ja" "wanneer ben ik groot genoeg?" "Groot genoeg voor wat schat?" "Nou gewoon voor alles" zegt ze. "Als je volwassen bent" "wanneer ben ik dan volwassen?" "Als je 18 bent" "wat gebeurt er dan als je 18 bent?" "Dan ben je volwassen" "wat verandert er dan?" Vraagt ze door. Ik moet nadenken over het antwoordt. Ja wat verandert er eigenlijk? Niet veel. Je mag alleen meer. "Dan mag je meer dingen" antwoord ik maar. "Zoals wat dan?" "Uhm zoals werken, auto rijden" zeg ik. "Hoe oud ben jij mama?" "19" "dan ben je volwassen" zegt ze. "Dat klopt" "hoe oud ben ik?" "Dat weet je zelf toch wel" lach ik. "Ik ben 4, maar wat is 19-4?" Ik begin te snappen waar dit heen gaat. "15" zeg ik. "Dan was jij niet volwassen toen ik geboren werd" merkt ze op. "Klopt" zeg ik. "Maar toch alleen volwassen hebben kinderen?" "Mama was... een apart geval" zeg ik maar. "Waarom dan?" "Mama moest eerder volwassen doen" ik kijk in de achteruit kijk spiegel en zie Noa verbaast uit het raam staren. "Kijk als je 18 bent gaan mensen je volwassen noemen, maar het kan zijn dat je eerder volwassen bent dan andere. Dat komt door de manier van denken. Dat is hoe jij je gedraagt in de wereld. Volwassen ben je pas als je je ook volwassen gedraagt" probeer ik haar uit te leggen. "Maar waarom wordt iemand van 16 die zich volwassen gedraagt dan niet volwassen genoemd?" "Omdat je als 16 jarige nog niet volgens de wet volwassen bent" serieus Marilou. Wil jij je dochter van 4 uitleggen hoe wetten werken? "Dus je wordt volwassen genoemd als je 18 bent, maar je kan je ook al volwassen gedragen zonder dat je 18 bent" "ja, dat klopt" zeg ik trots dat ze het snapt. Ze kijkt weer uit het raam. Ik weet niet wat er nu door haar hoofdje gaat en ik wil het heel graag weten. Mijn kracht om gedachtes te lezen werken niet op kinderen onder de 11 jaar, maar ik denk dat ik nooit haar gedacht wil lezen. Ik wil weten hoe ze haar gedachtes verwoord en hoe ze gaat worden als ze haar gedachtes volgt.

De Uitverkorene 2Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu