18

120 4 0
                                    

" Arghhhhhh sejuknya Malam ini" Tania membebel sendiri. Tangan digengam sambil sekali sekala ditukarkan menjadi buku Lima untuk mengurangkan kesejukan.

Sepanjang laluan perjalanan ke rumah Tania sunyi. Tiada orang yang berkeliaran memandangkan waktu itu musim akan bertukar kepada musim sejuk.

10 saat perjalanan Tiana tiada merasakan sesuatu yang mendengarkan hatinya, namun setiap Kali dia perlu melalui sebuah jabatan. Tiap Kali itu jugalah dadanya akan berdegup kencang.

Hal itu bukan disebabkan Tania takutkan sesuatu, tapi perasaan takutnya muncul bila cerita seram yang pernah diceritakan oleh Philip, seorang lagi pekerja tempatan yang bekerja bersamanya di restoran majikannya Zaihar.

Serta merta cerita hantu di jabatan itu menerpa pada fikiran Tania. Tiap Kali Tania melalui jalan itu, tiap Kali itu juga nama Philips menjadi mangsa sumpah seranahnya.

Namun Kali ini Tania dapat melihat sesuatu.. Lembaga Hitam yang sedang berada di sisi jambatan.

" Tania Cuba melarikan diri, namun langkah kakinya terhenti ..dia tiada pilihan. Hanya itu jalan yang terdekat.. Tania menunggu seketika dari jauh, namun dapat dilihat Lembaga itu masih belum bergerak..

Tania menjadi was - was.. " takkan manusia?" Susana yang semakin sejuk membuatkan Tania tiada pilihan. " Errrr, nak lihat ke Tak nak ini Tania."

" Bismillah..Setelah membacakan beberapa ayat Al - Quran, Tania memberanikan diri..

Ternyata dihadapan Tania seorang manusia.. Manusia yang Cuba.. " Takkan dia ini..

" Encik..? Tania mengelabah dalam Masa yang sama dia was - was dalam tindakannya..

" Hello...."
Bila tiada reaksi, Tania mencuba pelbagai Bahasa.. untuk seseorang itu faham..

Ternyata tumpuan orang misteri itu masih tidak hilang tumpuan memerhati ke arah air sungai..

" Awak nak buat apa.. Hello, Encik..Jangan buat perkara - perkara macam itu.. itu bukan jalan terbaik.. Tak Ada masalah Tak boleh selesai... Encik...hello. blah..blah...blah....

" Boleh Tak awak diam, jangan ganggu Saya..Go..." Akhirnya misteri lelaki itu terjawab..

" Later, Melayu? Lelaki Pula tu.. penat Aku alih Bahasa.. Tak boleh jadi..

" Awak Islam?" Tania Mula berjalan Dan duduk disebelah lelaki misteri itu..

" Apa kena mengena Hal itu dengan Aku dekat sini...?"

" Bercakap pun lelaki ini, aku ingatkan bisu. Bagus Tania, Ada kemajuan."

" Saya bukan nak ganggu awak nak bunuh diri dekat sini, tapi cuma nak maklumkan awak takkan mati...."

Kelihatan wajah lelaki itu dipalingkan kearah Tania... Terlihat wajah Maskulin lelaki itu.." kacak".. Tania kurang memuji, tapi Kali ini lelaki disebelah nya memang berpewatakan Menarik..

" Mana engkau tahu.....?"

" Hari - Hari Saya lalu dekat sini, Tak pernah lagi Saya lihat orang bunuh diri. Kalau Encik nak tahu, air sungai tu cetek, jambatan ini pun Tak tinggi. Kalau Encik terjun dari sini... Paling kurang cuma patah riuk.. awak faham ker patah riuk tu apa?"

" Jadi kalau Aku terjun aku akan terselamat....

" Dan menyusahkan orang sekeliling awak nanti. Sebab akan jaga awak yang cacat. Bayangkan kalau awak akan hidup lebih 30 atau 40 tahun lagi berkerusi roda. Kan sia - sia usaha awak tu..

" Aku nak Cuba.....

" Jangan! dengan tindakan pantas Tania Menarik lelaki itu kebelakang. Akibat dari itu, Tania terjatuh di atas lelaki itu..

TENANG..Where stories live. Discover now