" Uittttt Tania," Tania yang Baru tiba di restoran ditarik kuat oleh Raudah keruangan stor restoran. Masa menunggu ketibaan Tania yang lama membuatkan perasaan tidak sabar Raudah menebal..
"Oittt! Oittt engkau ini dah kenapa?" Tania kalut bila Raudah buat sikap kecohnya. Dirinya yang ditarik dibiarkan..
" Cerita semalam, lelaki itu apa jadi?" Mata Raudah terbuntang Besar melihat kearah Tania.
" Larrrr pasal semalam. Baik, Tak Ada apa - apa yang jadi. Dia Ada dekat rumah. Kalau nak kenal dengan dia jom datang rumah,boleh kenal - kenal" Tania menyakat.
" Ishhhh" Raudah tahu Tania hanya bergurau. " Mana engkau jumpa dia?" Raudah Cuba siasat.
" Dekat jambatan. Raudah Kita bincang dekat bilik persalinan boleh Tak. Ini tengok Masa, lagi setengah jam jer syif dah nak Mula. Lagipun Tak Ada apa pun yang nak disorokkan..
" Danny? Diakan dah lama suka dekat engkau?"
Tania tergelak kecil..
"Mengarut! Takkan terjadi.... Baju kerja diambil Tania dalam loker Dan disarungkan ketubuhnya sambil mulut Rania masih bicara" Pintu dah kuncikan Raudah.."
" Dah! Aku dah kuncikan tadi... Cepatlah cerita pasal lelaki engkau jumpa semalam..
" Hmmmm, Johan. Tak Ada apa pun yang Menarik tentang dia. Tapi semalam dia Cuba bunuh diri dekat jambatan tu..
" Bunuh diri!" Sekali lagi Raudah terkejut Dan matanya membulat lebih Besar memandang ke arah Rania. " Maksud engkau semalam engkau selamatkan dia?'
" Hmmmm, macam itulah ceritanya.
" Kenapa Tak hantar dia balik lepas engkau selamatkan dia?"
" Johan dalam tekanan, Tania rasa dia dah kahwin, sebab isteri dia tinggalkan dia. Dia Tak Ada siapa - siapa..Dia macam... Putus harapan Macam itu, hilang arah dengan pegangan. Lagi satu Raudah, dia faham cakap Melayu...
" Shit! Melayu ker Tania? Islam.." wajah Raudah semakin terkejut.
" Johan!" Fikiran Tania Mula mengingati wajah lelaki itu...
Melayu tu mungkin keturunan dia campur. Muka dia lebih ke Itali. Tapi Tak tahulah tentang agama dia? Kita Tak tahu apa yang jadikan.." Tiana rasa dia Tak perlu menilai tentang Hal itu. Asalkan dia boleh selamatkan Dan membantu, itu lebih dari cukup untuk temankan hatinya." Tania! Aku tahulah engkau ini Suka tolong orang. Engkau Suka jadi sukarelawan. Tapi kerja sukarelawan yang engkau buat tiap - tiap minggu tu Tak cukup ker? Bila Pula Masa engkau nak rehat nanti. Engkau aktif sini Sana jadi sukarelawan..Apa yang engkau dapat?"
" Kepuasan!" Lagipun Raudah.. dulu hidup akupun pernah jadi Macam itu. Merempat. Jadi Aku faham apa yang mereka rasa. Jadi Tak Salah kalau Aku bahagia dalam Cara Aku sendiri.
" Hidup engkau dengan pertubuhan itu dah kunci hidup engkau Tania. Engkau sampai Tak Ada kehidupan. Belajar, kerja, sukarelawan.. sekarang Johan. Bila engkau nak berehat.?" Kadang - kadang Raudah kasihankan tentang perjalanan kehidupan Tania.
Entah apa yang dirahsiakan Tania dalam hidupnya sebelum ini, hinggakan jalan hidup begitu dipilih..
" Waktu Tidur! Masa tu jerlah Aku berehat!" Sekali lagi Tania bergurau. Dengan kehidupan begitu dia lebih gembira.
" Eeeeeeee.. engkau ini Aku cakap main - main.”
" Dah lah jom Raudah Mula balik kerja, Sian dekat Tan jap lagi kena handle seorang - sorang. Nanti mengamuk pula dia." Tania mengajak..
" Iyelah Jom!"
***
Johan memerhati sekeliling rumah menjadi tempat singgahnya untuk mencari teman..Apartment wanita yang Baru dikenalinya Malam tadi..
YOU ARE READING
TENANG..
RomanceHidup bagaikan sebuah perjalanan yang tiada kesudahan.. Namun dalam mencari Kunci Kebahagian..Hidup Tania diuji dengan kebencian beberapa Kali..Dapatkah Tania mencari Kunci hidupnya nanti...?? sama - sama hayati hidup seorang gadis bernama Tania..