NAYLA 23: Christian Dior

103 8 0
                                    

Tan Sri Hafzan menuruni anak tangga menuju ke arah cahaya yang masih menyala di ruang tamu.

Daripada jauh, dia melihat sekujur tubuh yang sedang berbaring di atas sofa. Dia atas meja, penuh dengan helaian kertas yang berselerakan.

" Harith?."

Tan Sri Hafzan memegang lutut kanan Harith yang diangkatkan sebelah. Dia tidur sambil meletakkan lengan di atas dahi, begitu lena dia tidur.

" Harith, wake up. Pergi lah tidur dekat bilik."

Untuk kali kedua Tan Sri Hafzan menepuk lembut bahu menantunya itu, terus tersedar Harith. Dia yang masih mamai segera terduduk.

" I'm sorry, I tak sedar I dah tertidur."

Harith meraup wajahnya, cuba menyedarkan dirinya daripada matanya yang semakin berat. Dia berjaga terlalu lama untuk siapkan kerjanya.

" Tak apa. Naik lah, masuk tidur dekat bilik."

Bahu Harith dipegang dengan senyuman. Dia kesiankan Harith kerana walaupun lelaki itu sedang bercuti, dia masih ambil kisah dengan kerjanya.

" Nayla dah balik ke daddy?. I tak nampak pun dia daripada tadi?."

Soal Harith dengan riak wajah menahan mengantuk. Terus berkerut kening Tan Sri Hafzan saat mendapat tahu Nayla masih belum pulang.

" Nayla tak balik lagi?. Dia cakap dengan daddy tadi dia keluar dengan Iris, tengok design dia baru sampai. Tak akan lah?. Dah lewat sangat ni."

Naik risau Tan Sri Hafzan. Nayla tak pernah balik selewat ni. Jam sudah menunjukkan pukul 2 pagi. Mana pula perginya Nayla ni?.

" I dah cuba call dia tapi dia tak angkat."

Harith mencapai telefonnya yang terletak di atas meja. Tiada panggilan terlepas daripada Nayla. Dia juga sudah risau kerana Tan Sri Hafzan juga tak tahu dia mana Nayla pergi.

" Tak apa, Harith naik dulu. Daddy rasa dia balik sekejap lagi."

Tan Sri Hafzan cuba menyedapkan hati walaupun dia tak boleh duduk tenang. Dia cuba telefon Iris tapi wanita itu juga tak angkat. Mana pula Nayla pergi ni?. Dia ingat Nayla sudah pulang.

" Kalau macam tu, Harith tunggu dekat bilik je lah. Good night, Daddy."

" Good night."

Tanpa menunggu, Harith terus naik ke bilik yang dikongsi dengan Nayla. Lampu sisi dibuka sebelum dia berbaring di tilam dengan keluhan lega. Tiada apa yang lebih menyenangkan daripada tidur di tilam.

Dia tak boleh lelapkan mata kerana dia terfikirkan di mana Nayla sekarang?. Wanita itu memang selalu pulang lambat ke apa?.

Kalau ya pun balik lambat, beritahu lah dia dulu. Ini, Tan Sri Hafzan pun tak tahu di mana sekarang ni. Suami mana yang tak risau isteri dia tak balik?.

Hampir satu jam menunggu, Nayla tetap tak balik balik. Akhirnya, Harith tertidur disebabkan terlalu lama menunggu. Dia tak boleh buat apa apa selain menunggu Nayla esok pagi.

***

Selepas saja azan subuh, mula kelihatan kereta Nayla masuk ke dalam kediaman Tan Sri Hafzan. Dia segera menekan pedan handbreak sebelum tersandar ke belakang.

Dia langsung tak sedar yang dia boleh tertidur di rumah Iris. Minah tu pun bukannya nak kejut dia sebab mereka berdua tertidur sekali. Lena pulak tu.

Selepas mengemaskan sedikit penampilannya, Nayla terus masuk ke dalam. Nasib lah Tan Sri Hafzan dan Hawa tak sedar dia dah balik. Kalau tak, mahu dibebel nanti?. Sakit telinga dia oi.

NAYLAWhere stories live. Discover now