NAYLA 37: Bleeding

135 9 0
                                    

"Welcome back!."

Kehadiran Nayla di pejabat itu disambut meriah Iris yang siap bertopi parti bagai. Nayla tertawa kecil apabila melihat para pekerjanya turut bersorak gembira di luar biliknya.

"Oh god... buat susah susah je lah. I bukannya pergi berperang."

Nayla mengambil tempat di kerusi lembutnya itu sambil tersenyum. Para pekerja lain kembali ke tempat mereka.

"Why not?. Sebulan you tak masuk office sebab nak jadi isteri Misali, so I think we should celebrate it memandangkan you ni tak pernah ambil cuti lama."

Iris menarik kerusi di hadapan Nayla sebelum dia tersenyum lebar. Nayla yang melihat muka Iris begitu menjeling meluat.

"So... you dengan Harith dah okay ke?. Mesti ada something happen right?. Cerita lah, apa jadi?."

Iris yang tersenyum begitu ada makna. Nayla hanya memberi reaksi meluat. Pergi lah kahwin kalau nak tahu apa jadi, sibuk betul.

"Jadi apanya?. I dengan dia macam tu je cuma kita orang mula rapat. I mean, it's a good starter. Cuma I tak pasti, dia still sayangkan Alissa ataupun dia dah ubah fikiran. When I'm thinking about it... I'm.."

Nayla mengeluh kecil apabila memikirkan yang Harith sudah boleh ke pejabat. Mesti dia akan jumpa Alissa semula. Perasaan cemburu yang bermati bermatian dia nafikan dulu mula terasa mengikis hatinya.

Tapi dia tak layak untuk halang Harith. Ini keputusan yang dia buat dulu. Dia janji untuk beri Harith kebebasan untuk memilih kehidupannya sendiri.

" Kenapa ni?. You mula cintakan Harith dengan hati you?."

Soal Iris dengan senyuman kecil, mahukan kepastian daripada Nayla. Wanita itu mengalihkan pandangan ke arah Iris sambil memberikan satu reaksi keliru.

" Normal lah tu kalau you jatuh cinta. Orang hati sekeras batu macam you ni pun tak mustahil boleh kalah dengan cinta."

Balas Iris cuba menyakat Nayla yang masih termenung itu. Sepanjang sebulan dia dan Harith luangkan masa berdua, ketawa bersama dan mula mengenali hati masing masing.

Dan apabila membayangkan senyuman Harith, dia rasa tenang. Dia rasa kebahagiaan dia di sana. Tapi adakah Harith rasa yang sama macam dia rasa?.

 " I tak tahu lah, Iris. Hati I sakit sangat bila fikirkan yang Harith dengan Alissa."

Sambil termenung, Nayla memegang dadanya. Dia tak boleh terima kenyataan jika Harith pergi daripada hidupnya. Hatinya lemah.

" Itu maksudnya you cintakan suami you tu. Tapi bagus lah, perubahan yang baik untuk you. At least you sedar yang you sayang dia. I mean bukan untuk sekadar dimiliki tapi untuk sehidup semati. You faham kan?."

Walaupun Iris tak pernah mencintai, tapi dia tahu perasaan untuk bersama seseorang untuk selamanya. 

Nayla sudah mengeluh berat. Terasa bebanan di hatinya apabila dia fikirkan tentang semua ni. Dia tak sanggup untuk berfikir.

" Argh, malas lah I nak fikir. I serabut."

Nayla menggeleng kepalanya laju, cuba fokus pada kerjanya hari ni. Tapi, dia tiada benda perlu buat. Apa dia nak buat ni?.

"Ouh ya, macam mana dengan Gabriel tu?. You dah dapatkan design untuk dia?."

Soalan Nayla itu membuatkan Iris segera terduduk tegak. Apabila nama Gabriel disebut, Iris naik seriau. Takut Nayla membebelnya.

" Iris... you buat tak kerja yang I suruh?."

Nayla mengangkat keningnya, memandang Iris mahukan kepastian. Gabriel pula langsung tak telefon dia sebulan itu. Okay ke tak?.

NAYLAWhere stories live. Discover now