•Spowiedź generała Von Dem Bacha. Szczera rozmowa z powstańcem warszawskim•
To jest jedna z tych książek których nie da się ocenić.
„Kosztem innych, po trupach do celu, chciał zostać kimś..."
Powstanie Warszawskie odbyło się 1 sierpnia w 1944 roku i trwało do 2 października. W tym roku obchodziliśmy 80 rocznicę. Przez te miesiące mieszkańcy miasta byli mordowani przez niemców z niebywałą agresją i brutalnością. Polacy przeżywali piekło.
Von dem Bach miał drugi, polsko brzmiący człon nazwiska - Zalewski. Urodzony w Lęborku, matka polka, a on marzył by wykonywać rozkazy dla Adolfa Hitlera. W 1940 roku pozbył się swojego polskiego nazwiska i z przyjemnością na rozkaz niemca mordował ludzi. Przez całą książkę, która jest napisana jako wywiad, rozmowa Von Dem Bach nie pokazał skruchy. Dialog prowadzony pomiędzy zbrodniarzem znajdującym się u schyłku życia, a polskim lekarzem - byłym powstańcem warszawskim, pokazuje nam jak to wyglądało z jednej i z drugiej strony. Wspominają, a czytając to nie raz miałam ciarki na ciele. Najgorsze jest to, że ten człowiek nie poniósł żadnej kary i zmarł dopiero w 1972 roku. W książce znajdziecie naprawdę dużo odpowiedzi na różne pytania i uważam, że każdy powinien zapoznać się z jej treścią i poznać trochę naszej historii.
Zdjęcie zrobiłam w Wilczym Szańcu. Miejsce które polecam odwiedzić jeśli będziecie mieć ochotę. Po przejściu bunkrów doszliśmy do muzeum „Czas terroru 1939-1945" i chciało mi się po prostu płakać. Czytając to wszystko, będąc w takim miejscu i słysząc język niemiecki obok siebie... Było również miejsce poświęcone Powstaniu Warszawskim.
„Polak wyciągnął srebrną papierośnicę. Von Dem Bach błyskawicznie rozpoznał na niej charakterystyczny znak. Literę „P" z kotwicą u dołu. Symbol Polski Walczącej, gdzie litera „P" oznaczała Polskę, kotwica zaś symbolizowała nadzieję na odzyskanie niepodległości i uwolnienie się od nazistowskiej okupacji."
Zawsze gdy czytam książki z taką tematyką to długo nad nią rozmyślam po skończeniu. Czy wy też tak macie? Czy czytacie takie książki?
#wspolpraca