Bab 40

1.3K 84 13
                                    

"Mimi!"

"Mak cik! mai dah ingat tak mai!" Syamimi datang menyambut salam dari Umi Fatimah.

"Mai!!!!....mana boleh tak mai! Makan sedap hari ni!" Kemudian mereka ketawa serentak.

Nampak orang kampung itu seakan akrab sekali. Sedangkan Siti Fatimah kerut dahi lihat kawan sekampungnya itu langsung tidak menyapa dirinya. Seakan mengelak bila gadis itu nampak mengalihkan mata ke merata arah.

"Mak cik, kami p belakang dulu nah! Nak p tolong apa yang patut" Syamimi minta diri seraya ingin berlalu.

"Eh, mimi! Maura ada tak? Mama dia bawa tak?" Sempat dia bertanya.

"Dak kot! Anak dia tu tak sihat, Demam rasanya, ada dekat rumah tu" Mulut muncung ke arah rumah yang tidak jauh dari rumah ini.

"Ya ka? Sian budak tu! Dua-dua demam ka?"

"Sorang ja kot! Malique dak kot, Ada duk main dengan mak Su Esah"

"Tu ka? Tak pa lah, kejap lagi mak cik p sana, Rindu pula dekat kembar tu!"

"Kalau macam tu, kami minta diri dulu lah nah..."

"Haa, baik! Elok-elok!!" Jerit Mak cik Zaiton.

"Umi!!! Jangan jerit! Bising!" Fatimah tarik tangan Mak cik Zaiton untuk duduk di sebelahnya.

"Eh, dia ni!" Mak cik Zaiton meronta untuk lepaskan pegangan anaknya.

Wajah Puan Zahirah dia pandang sekilas sebelum tiba-tiba Ezylin datang menyerbu tanpa salam menyembur Siti Fatimah yang juga tercengang apabila diserang.

"Hang! sapa suruh hang balik sini?" Ezylin sinsing lengan baju panjang yang dia pakai sambil berjalan maju ke arah Siti Fatimah.

"Ezel......" Siti Fatimah kelam kabut seketika, terus dia memandang semua keluarga Tarique Razeen yang pelik apabila dia diserang begitu, semua nampak menunggu Ezylin menyerang.

"Pergi berambus duduk KL sana! Menyampah aku! Patut dari dulu lagi aku tak kenalkan hang dengan sepupu aku Miyya Medeena! Sebab apa? Sebab hang tu busuk hati! Umi hang pun kata hang tu tak boleh tengok orang lebih dari hang, dengan adik hang pun hang sakit hati! Hang ni ada masalah hati ka? Haa!" Ezylin terus serang tanpa sempat sesiapa mencelah.

Tarique Razeen terkaku bila nama orang yang dia rindu disebut.

"Hang ni memang kawan jenis musibat tau dak! Sampai hati hang buat Miyya macam ni! Hang nak apa sebenarnya? Miyya tu dah cukup buat baik dengan hang! Walaupun dia tahu perangai setan hang ni! Apa perasaan hang eh bila dah berjaya rampas jantan ni?" Tarique Razeen yang berada betul-betul di sebelah Ezylin tercengang habis bila jari wanita itu tepat ke batang hidungnya.

"Seronok ka weyh rampas kebahagiaan orang? Miyya tu memang bukan orang senang, dia orang susah! Aku kenal dia sebab dia anak mak ngah aku! Aku kenal dia! Aku membesar dengan dia! Mandi dengan dia! Sekatil dengan dia! Aku kenal keluarga dia macam mana! Keluarga dia tak mungkin nak ajar dia kikis harta orang melainkan orang tu berjanji intan permata dengan diorang!" Mata Ezylin nampak berkaca-kaca, menahan sebak yang makin menyeksakan.

"Hang tak ada hati nurani sedikit pun ke? Miyya tak pernah ganggu hidup hang! Sikit pun tak!!" Ezylin betul-betul tak dapat kawal kemarahannya sekarang.

"Hang cerita apa dekat jantan ni? Miyya tinggalkan Syafiq sebab harta dia? Punca Syafiq jadi penagih dadah tegar? Haa! Hang tunggu sat!" Sesaat dia beralih ke belakang sebelum dia jerit nama seseorang dengan kuat.

"Syafiq!! Hang mai sat! Hang mai!!" Seorang lelaki yang sedang mengangkat baldi pinggan kotor hampiri dia setelah meletakkan baldi itu di tempat yang sepatutnya.

[C] | PENAT |Where stories live. Discover now