Hari kedua berada di kampung, Izrina mengajak Aiden pergi ke air terjun. Nak nak lagi berjalan kaki ke sana sambil menikmati pemandangan sekitar kampung.
" Jom lah. Nak ke tak? " tanya Izrina.
Aiden diam sekejap.
" Boleh lah. Jom. " Aiden terus bangun bersiap. Dia sendiri pun bosan juga dalam rumah je jadi dah alang-alang Izrina ajak tu,pergi je lah.
¤¤¤¤
" Tangan " minta Aiden.
Izrina yang pelik itu terus menghulur tangannya. Terkejut dia bila Aiden menautkan jari mereka.
" Huish awak fikir sweet ke jalan sambil pegang tangan macam ni haha " usik Izrina.
" Sweetlah. Takut kena rembat je isteri saya ni. " Aiden menghayunkan tangan mereka sambil melihat sekeliling. Dia tak tipu pemandangan sawah dekat sini memang cantik sangat .Izrina mendecit kecil. Entah apa je si Aiden ni lah. Macam budak-budak. Sesekali dia melilaukan pandangan ke sekeliling.
" Eh Rin! "
Izrina dan Aiden berhenti di tepi sawah. Kelihatan Pak Cik Umar sedang bekerja.
" Eh Pak Cik. Assalamualaikum " senyum Izrina. Pak Cik Umar ni pun salah satu sahabat baik arwah ayahnya.
" Waalaikumussalam. Laki kamu ni ke? " tanya Pak Cik Umar. Dia memandang Aiden atas bawah lalu tersenyum. Pandai sungguh Izrina cari suami.
Izrina tersenyum kecil.
" Haah. Awak , ni Pak Cik Umar. Kawan baik arwah ayah. Pak Cik ni selalu tolong saya taw " beria Izrina cerita.
Aiden mengangguk kecil pada Pak Cik Umar.
" Baik sungguh laki kamu ni Rin oi. Nak pergi mana ni? " tanya Pak Cik Umar. Bukan main mesra dia tengok mereka berdua tadi. Jalan pun nak berpegangan tangan.
" Nak ke air terjun sana. Sebab dah lama tak pergi " Izrina tersenyum kecil bila dengar pujian Pak Cik Umar pada Aiden.
Mereka meneruskan langkah apabila Pak Cik Umar harus menyiapkan kerja dia. Siap suruh datang rumah lagi tu. Aduhaii!
" Tempat ni lawa. Serious lawa tapi orang sebelah saya ni lagi lawa lah hahaha " Aiden terus tergelak apabila Izrina memukul lengan dia.
Izrina memukul lengan Aiden. Ada pula cakap macam tu tengah-tengah jalan ni hah.
" Ciptaan Allah semuanya cantik-cantik. Kita patut bersyukur dapat tengok semua ni sebab bila-bila masa je Allah boleh tarik nikmat yang kita ada ni. " ujar Izrina sambil melihat ke arah sawah di tepi mereka.
Aiden memandang Izrina di sebelah.
Aku pun bersyukur dapat tengok kau berdiri sebelah aku sekarang ni sebagai isteri aku bukan setiausaha aku. Aku bersyukur sebab Allah hantar kau hadir dalam hidup aku. Aku janji Rin, aku janji akan jaga kau. We face this together.
" Dah sampai ! " Izrina terus teruja bila sampai di air terjun itu. Kelihatannya ramai orang ambil kesempatan nak datang sini juga.
Aiden terus menoleh ke depan. Dia terus terpana dengan keindahan ciptaan Tuhan.
" Subhanallah "
Izrina tersenyum. Dia tahu. Tempat ni memang cantik dan tenang. Dia menghirup udara segar di situ. Benda yang dia selalu buat masa kecil. Dia terkenang balik semua memori masa ibu bapa dia masih ada. Tanpa dia sedar , air matanya mengalir.
" Hey kenapa ni? " Aiden cuak bila lihat air mata Izrina mengalir tiba-tiba.
" I just miss them. Masa kecil dulu, tempat nilah selalu mereka bawa saya. Saya masih ingat macam mana saya merengek taknak turun ke dalam air tu sebab takut. Saya masih ingat macam mana ibu nasihat ayah supaya jaga saya. Saya masih terbayang gelak tawa mereka " Izrina menarik nafas dalam.
Aiden diam. Patutlah Izrina menangis sebab tempat ni banyak kenangan dia dan ibu bapanya. Aiden memeluk tubuh Izrina.
" Esok kita lawat mereka. Stop crying dah. Macam mana nak enjoy ni alahaii " usik Aiden. Dia mengelap sisa air mata Izrina.
Izrina tergelak kecil. Aiden memang pandai pujuk dia betul. Baru nak emosi kejap, spoil betul lah suami dia ni. Tapi dia bersyukur sebab lepasni dia ada bahu nak lepaskan tangis. Dia ada tangan nak gapai bila dia hampir nak jatuh. Dia ada seseorang yang akan sentiasa ada untuk dia.
Tbc
Fuh I need a rest. Sungguhlah aku nak stop update dulu. Penatt 😭
YOU ARE READING
Takdir Kita
Romance[C O M P L E T E D] [ PERTEMUAN AWAL ] " Aku tak percaya takdir! Kau tak faham ke!? " - Izrina " Percayalah! Kau tu memang takdir aku! Kalau tak, mana je aku ada mesti kau ada. Pahal?! " - Aiden Boleh ke dua orang yang berbeza pendapat n...