Merisik

948 20 5
                                    

Habis sahaja kelas komunikasi pagi itu, Citra terus duduk melepak di cafe dengan Irene . yalah kalau nak balik pun awal sangat bukan nak buat apa . " citra nak minum apa Irene order kan? " Citra tersengih - sengih " takpayahlah Irene , buat susah susah Irene ja " tolak Citra lembut sekali , bukan apa tak suka menyusahakan Irene. " eh tak Citra , mana ada menyusahkan ,Irene memang nak tolong . Citra nak pesan apa? " ujar Irene lagi tak mengalah langsung . " latte" balas Citra mengalah, tahu yang Irene tak akan mengalah selagi Citra tak menjawab pertanyaannya. Duit dihulurkan kepada Irene namun di tolak lagi . " Irene belanja Citra , Titik. " dan belum sempat mahu membalas gadis itu sudah berlalu ke kaunter mahu mengorder minuman. degil!

Iphone yang berdering di dalam beg menarik perhatian Citra. ' mama? ' pantas sahaja di angkatnya . salam dijawab lembut.
' waalaikumusalam'
' adik sihat? '
'alhamdulillah ma sihat. mama? papa?'
'alhamdulillah mama papa sihat sayang, jangan risau'

Citra mengucap syukur , bukan apaa jauh sangat nak jaga mama papanya dah lah mereka tinggal berdua sahaja kalau dulu adalah juga dia boleh teman mama dan papanya walaupun abang abang dan kakaknya jauh beribu batu pun. kesian mama! ' ma adik rindu' rintih Citra perlahan.

' adik mama nak cakap ni'
' ya ma '
' jangan terkejut , calm down , tadi ada rombongan masuk meminang adik'
' ma srs? '

nak gugur jantung Citra dengan allahu dalam hati berharap sangat itu Tengku Faiz Fikri , kalau ya memang nak suruh mama papa terima . allahu gediknya citra .

' ya sayang buat apa nak main main. '
' siapa ma?'

tangan di letakkan Citra di dada masih dengan harapan lamaran itu dari Tengku Faiz Fikri.

' dia cakap nama dia Hafiz ,siapa dia adik? kenapa mama tak pernah dengar pun nama dia itu mama terkejut , adik dengan Fikri okay ka tak ni? '

dengar sahaja satu nama yang asing itu meluncur laju dari bibir mamanya , Datin Sri Tifany dunia citra bagaikan gelap . lidah pun kelu , tak tahu nak jawab apa. nak sahaja jerit kuat kuat yang dia tak mahu.

' adik tak tahu ma, papa terima ?'
' papa suruh tunggu adik balik lepas graduate baru papa bagi keputusan'
' mereka setuju? '
'ya ,tak apa sekarang fokus belajar dulu lagi setahun setengah adik balik baru adik bagitahu mama okay. mama nak adik tahu apa pun keputusan adik fikir betul betul . mama sentiasa support adik okay? '
'thankyou ma !assalamualaikum'

panggilan dimatikan. ' allahu satu masalah tak settle lagi , datang lagi satu masalah , apa masalah denni' bisik Citra perlahan. " kenapa Citra? asyik mengeluh sahaja " tegur Irene. " ada orang hantar rombongan merisik dekat rumah" ujar Citra . Terkejut Irene , hampir jatuh gelas di tangan. " seriously? Citra kenal ke? " Citra menggeleng " nak cakap kenal tu tak adalah kenal sangat tapi Citra pernah jumpa dia waktu Citra duduk dengan achik Citra dulu tapi tak lama sekejap sahaja. "

Irene mengangguk. bahu citra di tepuk perlahan sambil cuba menyalurkan kekuatan dan semangatnya . " apapun buat keputusan dengan bijak , Irene tahu Citra boleh , bagi irene lah cuba Citra buat solat istikharah , minta petunjuk Allah, kalau rasa itu jodoh terbaik , Citra terima lah. " Citra mengangguk mengiyakan " terima kasih Irene. "

ps ; jeng jeng . done satu bab yang dijanjikan , maaf lah tak panjang macam selalu . okaylah lepas SPM author sambung , doakan author mohon ampun maaf ✨good luck for all spm victims 2018 all the best guys 🌸 ma asalama ❣️

@berrynurul (instagram)

SWEETHEART KIRIMAN TUHANWhere stories live. Discover now