48.

80 10 2
                                    

Jocke

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

Jocke

'Duw je hielen naar omlaag, Jocke. Als je zou vallen, dan dreig je tenminste niet met je voeten in de stijgbeugels te blijven hangen. Dat is levensgevaarlijk!' Zei m'n moeder terwijl ik met Spirit een rondje in de weide aan het draven was. 'En waarom draag je geen cap? Wil je nog zo'n wonde in je hoofd misschien?'

'Ik denk dat hij bang is dat zijn haren in de war zouden komen te zitten.' Hoorde ik Sarah, die achter de omheining stond, lachen.

Ik rolde al zuchtend met mijn ogen en spoorde Spirit aan om wat harder te gaan draven.

'In de hoek mag je aanspringen in galop,' zei mijn moeder,' maar vergeet niet: hielen naar omlaag, niet trekken aan de teugels, maar wel contact houden, goed in het zadel zitten en meegaan met de bewegingen,...'

'Ja, ja... Ik kan wel rijden hoor.' Zuchtte ik.

'Ik wil gewoon zeker zijn dat je het kan. Ik zou niet willen dat, indien hij op hol zou slaan, ook jij verlamd bent voor de rest van je leven.' Zei ze.

'Geen zorgen, mama. Paardrijden zit in mijn bloed.' Knipoogde ik en spoorde Spirit aan om te galopperen.

Nadat ik een paar rondjes gegaloppeerd had, was het tijd. Tijd voor de schriktraining waar de kans groot was dat Spirit op hol zou slaan. Mijn moeder kreeg van Robert een pistool, dat uiteraard geladen was.

'Oké Jocke... Ik wil dat je geconcentreerd blijft en als het fout zou gaan, dan moet je uiterst kalm blijven. Als jouw hartslag omhoog gaat, dan ook de zijne. Een paard voelt en ruikt angst. Als jij schrikt, hij ook. Duw je hielen goed naar omlaag en ga diep zitten in het zadel. Als hij zou steigeren, dan duw je je gewicht naar voren. Als hij zou bokken, duw je je gewicht naar achteren. Als een paard op hol slaat, is het vaak moeilijk te stoppen. Spirit zou dus zomaar het hele hek kunnen vernielen. Of zoals in mijn geval... Recht tegen een vrachtwagen knallen. Zo'n ongeluk wil je niet meemaken. Laat je dus tijdig vallen als het uit de hand loopt. Als je je laat vallen, probeer dan op je zij te vallen en zeker niet op je rug. Ik wil niet dat je je nek breekt en-'

'Evelien,' glimlachte Raphael en legde een hand op haar schouder,'ik denk dat Jocke wel weet wat hij moet doen indien het fout loopt, maar misschien loopt het helemaal niet fout. Misschien doet Spirit wel niets.'

Ze haalde haar schouders op. 'Ja, je hebt gelijk... Maar... Ik ben gewoon zo bang om nog een Van Geel te verliezen.'

Ik glimlachte om haar te sussen. 'Dat zal niet gebeuren, mama.' Beloofde ik.

'Ik hoop het... Goed, neem je teugels goed vast en hou ook misschien een plukje van z'n manen vast. Dat helpt je te blijven zitten. Ga rustig stappen en denk niet aan de knal die zal komen. Want hij zal je spanning voelen en onrustig worden. Oké, ik tel af...'

Locked by you: SequelWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu