[Capitolo 44]

12.4K 473 41
                                    

     Ruang tamu itu sunyi sepi tanpa bual bicara.Semua tertumpu pada figura yang sedang melangkah turun dari tangga.

  Langkahnya perlahan sahaja dek faktor usia.Namum masih kelihatan gagah perkasa.

  Tongkat kayu buatan khas itu setia berada di dalam genggamannya membantu memudahkan pergerakan.

  Langkah diatur menuju ke sebuah sofa yang memang dikhaskan untuk dirinya.Auranya mendominasi ruang.

  “Ehem.”Dehemannya membuka bicara.

  “Assalamualaikum.Is everyone here?”Suara garau Luigi Pietro Santarossa memecah kesunyian.

  Luigi-Pietro.Famous warrior.Stone.

  Nama yang sangat sesuai dengan pemiliknya.Ini lah dia lelaki yang paling digeruni beberapa dekad yang lalu.Mantan ketua Golden Darkblood.

  “Ada papa.”Encik Thaqif menjawab.Tuan Luigi mengangguk sekali.

  “Naddy.How's your pregnancy?Are you alright?”

  “Everything's fine nonno.(grandpa)”Kak Nad tersenyum.Hanya Tuan Luigi yang selalu memanggilnya dengan nama itu.

  “so..”Tuan Luigi memandang ke arah Aurell.Aurell sudah menelan air liur.

  “You are Zarra Aurelya right?”Aurell mengangguk laju.Aidan yang berada di sebelah mendekatkan dirinya lalu berbisik.

  “Answer his question.Nonno pantang orang tak jawab soalan dia.”

  “Y..yes nonno.”Aurell tersenyum kelat.Hujung bibir Tuan Luigi ternaik sedikit.

  “Don't be to scared sweetheart.”Aurell terpegun melihat senyuman kecil milik Tuan Luigi.

  'Now I know...dari mana Aidan dapat killer smile tu.'

  “Hahaha.”Aidan tergelak.

  “Don't scared her young man.”Tuan Luigi menegur.Aidan mengangkat kedua-dua belah tangannya separas bahu.

  “Assalamualaikum.

  “Waalaikumsalam.”Aurel berpusing ke belakang.Seorang wanita yang agak berusia menghampiri mereka.Wajah wanita itu sangat ayu dan penuh lembut dengan wajah keibuan.

  “It's nonna.(nenek)”Aidan memberitahu.Aurell kagum melihat wanita itu.Walaupun sudah berusia,namun dia masih kelihatan cantik jelita dengan memakai jubah biru polos yang mempunyai sedikit corak pusaran di bahagian bawah.

  “How are you Nad?”Puan Lily Eleonora menyapa cucu menantunya.

  “I'm fine.”Senyuman ditampal di wajahnya.

  “Zarra?Your face look very glowing.Are you pregnant?

  Ahh,orang lama...

  “Si,nonna.(Ya nenek)”Aurell tersengih.Terus Puan Lily menghampiri Aurell lalu memberikan pelukan hangatnya.

  “Congrats Aidan and Aurell.”Tuan Luigi tersenyum lebar.

  “Thankyou.”Aidan menundukkan kepalanya.

  “So,Aidan.How the progress of the coronation ceremony?”Tuan Luigi menghidupkan api pada hujung paip cerutnya.

  “Everything's went well.”Tuan Luigi terangguk-angguk.

  “Thaqif.I want to show you my new collection.”Tuan Luigi bangkit dari duduk lalu menggamit Encik Thaqif supaya mengikutnya.

  “Kali ni daddy dapat apa?”

  “Shoebill.”Tuan Luigi mengangkat keningnya berkali-kali.

  “Seriously?

  “Yes I am.”Tersengih lebar lelaki berusia itu dibuatnya.

  “Shoebill is an unusual looking very large stork like bird,lives in large swamps from South Sudan to Zambia and you got it?!”Encik Thaqif menepuk dahinya.

  “Nothing is impossible,man.”Bahu anaknya ditepuk.

  “Huh.Let them be.Hanania.Jom ikut mommy.Mommy nak try new recipe yang mommy tengok dekat facebook.”Puan Lily mencebik.

  “Nonno dengan burung pelik-pelik dia tu memang tak dapat dipisahkan.”Ryan menggeleng.

  “Yeah.Shoebill,Lyrebird,Scarlet ibis,Hummingbird,Temminck's tragopan,and etc.”Ryan tergelak mendengar Aidan menyenaraikan nama-nama burung yang berada dalam koleksi atuk mereka.

  “What is etc?Is it also a name of a bird?”Qeysha yang baru tiba bersama Rykarl terus menyoal.Hanya etc yang berjaya ditangkap oleh telinganya.Yang lain tu jadah apa entah.

  “Etc is not a name of a bird.Etc is a shortform of 'et cetera' word that means;dan lain-lain.”Dani menyampuk.

  “Uh...I see.”Qeysha mengemam bibirnya.

  “Bijak anak sedara zio ni.(uncle.)”Rykarl menepuk-nepuk bahu Nadaniel.

  “Dani ikut papa bukan ikut zio.”Ryan tergelak besar.

  “Sebenarnya dia nak cakap yang kau bodoh tapi tak sampai hati.Tu yang dia guna kiasan sikit.”Rykarl menunjukkan penumbuknya.

  “La mia anima,jom pergi gazebo luar.(my soul)”Aidan bangun sambil menghulurkan tangannya.Aurell tersenyum nipis lalu menyambut huluran itu.

  “Awak.”Panggil Aurell ketika mereka sedang berjalan menuju ke halaman belakang rumah agam yang sebesar Collesium itu.

  Sememangnya Tuan Luigi membina rumah agam itu mengikut seni bina Collesium.Namun yang menjadikan reka bentuknya sedikit lain adalah ketiga-tiga tingkat rumah itu siap sempurna.

  “Yes?

  “Saya selalu tertanya-tanya,apa prosedur nak masuk mafia eh?Kena kelar-kelar tangan ke?Kena cacah tatu ke?”Aurell melabuhkan punggung pada tangga gazebo.

  “Kenapa?Nak masuk mafia jugak ke?”Aidan menarik lengan bajunya hingga ke bawah siku kemudian meraup rambutnya ke belakang.

  Lalu dia mengesat peluh di dahinya.Pandangannya tertumpu pada wajah cantik Aurell.Aurell menampar lembut dada bidang suaminya.

  “Saya curious aje.”

  “Dia based on group tu lah.But the typical sequence of the ceremony according to several distinct descriptions has common features.

  First,the new recruit is led into the presence of other members and presented by a member.The association is explained including its basic rules.

  Then,his finger is pricked with a needle by the officiating member. A few drops of blood are spilled on a card bearing the likeness of a saint.

  After that,the card is set on fire.Finally,while the card is passed rapidly from hand to hand to avoid burns,the novice takes an oath of loyalty to the Mafia family.”Aurell menggigit bibirnya.

  “Mafia tak main darah tak boleh ke?”

  “Mafia is about blood,death,love,power and money.

  “Hey loving duck!Come in!Lunch is ready!”Rykarl menjerit dari dalam rumah.

  “Itik?!Otak mu!”Aurell membalas.Kedengaran Rykarl tergelak besar.

  “Aku nanti sepak muka kau.”Aidan menjeling.

  “Sepak ah!”

  “Jerit-jerit apa?pekak telinga aku.”Ryan menegur.

  “Baik kau jangan masuk campur sebelum aku tumbuk sampai bergetar tulang rusuk kau!”

  Pang!

  “Hah tu dia...bergetar tak muka kau?”

  “Stupid.”Puan Lily terus ke dapur mengambil senduk nasi.

Possedilo [C]Where stories live. Discover now