“So?Apa cadangan papa?”Aidan bergerak menuju ke meja yang diduduki papanya.Encik Thaqif ralit memandang ke arah cucu-cucunya itu.
Aurell,Ara,Kak Nad dan Puan Hanania sudah kelihatan semakin mesra.Mereka berbual-bual sambil melayan kerenah Dani dan Qeysha.
Rykarl pula elok bersembang dengan abang-abangnya.Mereka menempah ruang keluarga di restoran mewah itu untuk mendapatkan lebih privasi.
“Devi sposarla.(Kamu perlu kahwini dia.)”Ringkas sekali jawapan dari papanya.
“Cosa intendi?(Untuk apa?)”Aidan mengerutkan dahinya.
“Per proteggerla.(Untuk jaga dia.)”Encik Thaqif menyandarkan badan di kerusi.
“Se non l'ho sposata,posso proteggerla,vero?(Kalau Aidan tak kahwin dengan dia pun,Aidan boleh jaga dia kan?)”Aidan mengangkat keningnya.
“Come?Vivere sotto lo stesso tetto senza alcuna relazione?Ti Piace?(Macam mana?Hidup di bawah satu bumbung tanpa ada apa-apa ikatan?Macam tu?)”Encik Thaqif tersenyum sumbing.
“Papà non vuole essere un papà,se vuoi davvero tenerlo,ti sposerai con lui.(Papa tak nak anak papa buat maksiat.Kalau betul kamu nak jaga dia,kamu kahwin dengan dia.)”Sambung Encik Thaqif.Aidan melepaskan keluhan.Dia memandang papanya lama.Seketika,dia meraup rambutnya kebelakang.Liur ditelan.
“Che ne dici dei sentimenti?(Macam mana dengan perasaan?)” Aidan memerhati Aurell sekilas.Encik Thaqif tersenyum kecil.
“Quella sensazione arriverà da sola.(Perasaan itu akan hadir dengan sendirinya.)”Encik Thaqif memerhatikan tingkah laku Aurell.Dia yakin dengan apa yang dilihatnya.Dia sudah banyak makan garam.Dari pandangan kasar sahaja dia boleh menilai.
“Sposare.Tenerlo con affetto sincero e affettuoso.(Kahwin dengan dia.Jaga dia dengan ikhlas dan dengan penuh kasih sayang.) ”Encik Thaqif menepuk bahu anak terunanya itu.
“Insyaallah pa.But,do you think she will accept me as her husband?”
“Yes,of course son!No one will say no to you handsome man!” Aidan tergelak kecil mendengar gurauan papanya.
“I hope so..”Dia tersenyum nipis.
“Guys,sini lah!Pencuci mulut dah sampai.”Puan Hanania memanggil.
“Jom.”Encik Thaqif memaut bahu anaknya.Walaupun dia sudah di pertengahan usia,namun Encik Thaqif masih kelihatan muda bergaya.
“Here you are.The Italian dessert.Tiramisu,Semifreddo and Panna Cotta.”Aurell terliur melihat pencuci mulut dan kek comel yang terhidang.Puan Hanania meletakkan pencuci mulut itu serba satu ke pinggannya.
“Pernah makan?”Aidan yang mengambil tempat di sebelahnya menyoal.
“Tiramisu dengan Semifreddo pernah lah.Panna Cotta belum lagi.”Aidan hanya mengangguk.
“Aurell.Mama nak tanya sikit boleh?”Aurell hanya mengangguk sambil menjamah pencuci mulutnya.Manis.Sedap!
“Aurell ada boyfriend ?”Aurell menggeleng laju.
“No and I won't.”Mereka sedikit pelik dengan pernyataan gadis itu.
“Why?”Encik Thaqif pula bertanya.
“Hm,sebab..saya tak percayakan lelaki?”Mereka semakin pelik.
“Dengan aku,kau percaya pulak?”Aidan mengalihkan pandangan ke wajah si gadis.
YOU ARE READING
Possedilo [C]
Action[Possedilo-Milik Dia] Dia, seorang lelaki yang cukup digeruni kerana sifat dinginnya.Setiap kata-kata tersiratnya membawa seribu satu makna... "Aku ada masalah dengan dia, yang kau sibuk apahal?!"-PF "If you touch somebody that related to me, it...