[Capitolo 02]

21.1K 829 5
                                    

Rio de Janeiro.

"Rio de Janeiro is a huge seaside city in Brazil.Famed for its Copacabana and Ipanema beaches,38m Christ the Redeemer statue atop Mount Corcovado and for Sugarloaf Mountain.

Its also famed because it has a granite peak with cable cars to its summit.The city is also known for its sprawling favelas;shanty towns.

Its raucous Carnaval festival,featuring parade floats,flamboyant costumes and samba dancers,is considered the world's largest.Ohemgis!I can't believe i'm here right now!"

Meylia berteriak suka.Mana tidaknya,ini kali pertama dia menjejakkan kaki ke luar negara.Aurell di tepi hanya menggeleng.

"Aku tahu kau excited,but tak payah lah sampai menjerit tepi telinga aku!"Meylia tersengih.

"Ala,sorry lah.Aku excited sangat ni tahu?First time kut pergi luar negara.Kau tak apa lah selalu keluar negara."Meylia mencebik.

"Abah kau,selalu!Ini baru kali kedua aku pergi luar negara!Kali pertama aku pergi Greece.Kau nak memfitnah pun agak-agak argh!"

Meylia memintal hujung tent dressnya yang berwarna krim.Rambutnya dibiarkan lepas dan dia memakai hat di kepala.Kasut pula,dia hanya mengenakan sandal supaya senang bergerak.

"Alah,kau ni!Aku baru aje nak berhiperbola!"Aurell membuat rolling eyes lalu mengenakan sunglasses hitamnya.Aurell kelihatan anggun dan feminin dengan blouson dress labuh.

Ianya berwarna biru muda.Dia juga memakai kasut sandal seperti Meylia.Rambut coklat gelap aslinya dibuat messy-hair bun.Di bahu kanannya tergantung kamera digital Canon.

"Tak payah nak hiperbola sangat lah."

"Sudah-sudah lah tu gaduh.Setiap kali jumpa ada aje nak cari gaduh korang ni.Tak boleh ke sekali-sekala berdamai?"Puan Armada iaitu ibu Aurell sudah mencubit lengan mereka.

"Gaduh-gaduh pun melekat dua puluh empat jam jugak dia orang ni.Haih,pelik-pelik."Bapa Aurell pula menggeleng kepala.

"Alah,pa.Aurell mana lah boleh pisah dengan Meylia yang lawa lagi vogue ni!"Meylia membuat gaya flip hair.

"Hah,papa dengar lah cakap minah senget ni."Aurell menjeling.

"Minah senget kau panggil aku?!Sini kau!"Meylia mula merapati Aurell.

"Hah,dah-dah.Papa hantuk kepala korang nanti."Ibu bapa Aurell masak sangat dengan perangai mereka.Asyik-asyik gaduh aje.Tapi tetap rapat.Mereka sudah berkawan hampir enam belas tahun.

"Aye,aye Mister Adam!"Meylia dan Aurell membuat tabik hormat.

"So,ladies.Hari ni kita pusing-pusing area Rio de Janeiro dulu.Tangkap-tangkap gambar,pergi Copacabana beach and tengok Christ the Redeemer Statue yang merupakan mercu tanda kota ni.

Esok,kita pergi naik cable car Sugarloaf Mountain sambil tengok night view dekat pantai.The next day,baru kita camping.Okey?"

"Sim senhor!"Balas mereka bertiga,gembira.Ia bermaksud baik tuan dalam bahasa Portugis Brazil.

"Kita duduk dekat hotel mana pa?"Soal Meylia.

"Bawah jambatan aje."Balas Encik Adam selamba sambil mengambil gambar pemandangan.Meylia melopong.Encik Adam tergelak kecil.

"Grand Hyatt Rio de Janeiro."Balas Encik Adam.

Possedilo [C]Where stories live. Discover now