19

4.5K 130 5
                                    

8 bulan kemudian

Amele sibuk dengan projek terbarunya. Boleh dikatakan siang malam dia akan menghabiskan masa dia dengan laptop untuk siapkan kerja-kerja dia.

Kerja sebagai seorang programmer bukan senang. Seorang programmer mesti sentiasa fokus untuk menyelesaikan sesuatu kerja.

"Aku dengar kau dah lama tak rest." ujar Emilio secara tiba-tiba.

Amele mengangkat wajahnya memandang Emilio dengan terkejut.

"Emilio! Bila kau balik Spain?!" jerit Amele riang.

"Kan aku dah janji dengan kau. Untuk check up kau bulan ni aku akan balik. Lupa lah tu." balas Emilio.

Amele hanya tersengih. Memang benar dia lupa dengan janji Emilio sebab terlampau sibuk dengan kerja dia.

"Alice cakap kau dah lama tak rest." ujar Emilio.

"Alah bukan sengaja. Aku busy lah. Company aku baru nak bangun." balas Amele.

"Tak kisah lah baru nak bangun ke. Baru nak tidur ke. Kesihatan kau dengan baby kena jaga. Tu perut tu. Dah besar dah. Duduk lah rumah. Rehat." ujar Emilio geram.

"Alah aku tak suka lah stay rumah. Bosan." balas Amele.

"Menjawab! Aku cakap je menjawab! Asal menjawab je aku cakap!" marah Emilio.

Amele tersengih.

"Sorry lah. Aku kan memang kuat menjawab." balas Amele sambil mengusap perut besar dia.

"Amele." panggil Emilio lalu duduk di hadapan Amele.

"Kau betul ke nak teruskan?" soal Emilio.

Amele memandang Emilio tajam.

"Aku dah katakan. Aku tak nak cakap pasal benda ni lagi. Tak faham ke?" marah Amele.

"Aku bukan apa. Aku just risaukan keselamatan kau. Itu je." ujar Emilio.

"Everything gonna be fine. Just chill okay." ujar Amele.

Emilio melepaskan nafas beratnya. Dia tidak tahu kenapa hati dia berat sangat nak terima keputusan Amele.

************
Petang itu, Amele berjalan di Murals Street Art di Madrid bertemankan pembantu peribadi dia, Lique.

"Lique. What do you think about me?" soal Amele.

"Maksud puan?" soal Lique pula.

"I ni selfish ke?" soal Amele.

"Bagi saya lah. Ni pendapat saya. Sepanjang saya bekerja dengan puan, puan bukan seorang yang selfish tapi puan seorang yang cerewet." balas Lique jujur tanpa selindung dan dihujung ayatnya dia tergelak kecil.

Okay sebelum pergi jauh. Meh aku habaq dekat hampa. Lique ni orang Malaysia plus America. So hampa pikir lah muka dia lagu mana. HAHAHAHAHA.

"Jujur sangat tu, Lique." balas Amele.

"Puan. Kalau saya nak tanya satu benda boleh tak?" soal Lique.

Amele mengangkat kening dia bermaksud okay.

"Saya tak pernah nampak suami puan. Dia stay mana? Nanti due puan dia datang ke?" soal Lique bertalu-talu.

Amele tersenyum nipis.

"You tak payah kenal siapa husband I." balas Amele bersahaja.

Lique menganggukkan kepala dia tanda faham. Dia hormat jawapan majikan dia.

Dalam mereka tidak sedar, ada sepasang mata sedang memerhatikan mereka berdua.

"Jauh kau lari, Amele." ujar si dia.

Dia bangun dan berjalan ke arah meja yang duduki oleh Amele dan Lique.

Lique mendongak memandang lelaki yang berdiri di sisi meja dia dan Amele. Amele memandang lelaki itu terkejut.

"How are you, Amele Adryana?" sapa lelaki itu.

Amele terpaku dan terkejut. How can?

"Gerard?" ucap Amele.

Gerard tersenyum. Lalu matanya jatuh memandang perut besar milik Amele.

************
MALAYSIA

"Nanti file project dekat Spain tu kau letak atas meja aku esok pagi." ujar Gibran kepada Paan.

"Alright,boss. Anything else?" balas Paan.

Gibran menggelengkan kepalanya dan Paan meminta diri untuk keluar.

Gibran membuka iPhone SE miliknya. Terpapar wajah Amele di home screen iPhone nya.

Rindu.

Yes itu perasaan dia sekarang tapi dia cuba menolak sejauh yang mungkin perasaan itu.

"Kau dekat mana, Amele?" soal Gibran sendiri.

Lalu dia bangun dari duduk dia untuk pulang ke rumah memandangkan waktu kerja sudah 3 jam yang lepas sudah tamat.

*****************
"Lama lagi ke nak stay sini?" soal Gerard.

Amele diam sambil tangannya mengacau air nya.

"Amele." panghil Gerard.

"Stop, Ard. I tak nak cakap pasal ni. And please jangan bagitahu Gibran yang I dekat sini." ujar Amele.

"What do you mean? You tipu dia pasal baby ni. Semua orang ingat you gugur but tak. You sorokkan baby ni. Baby tu tak lama lagi nak lahir. And what you nak baby ni tak kenal ayah dia. Macam tu ke Amele Adryana Andess?" soal Gerard dengan nada yang tegas.

"You takkan faham, Ard. Semua orang tak akan faham." balas Amele.

Gerard meraup mukanya.

"I merayu dekat you. Jangan bagitahu sesiapa yang I dekat sini." ujar Amele lalu bangun dari duduknya untuk pulang ke ofis.

Tetapi langkahnya ditahan oleh Gerard.

"Boleh. But dengan satu syarat." ujar Gerard.

"Apa dia?" soal Amele malas.

"I nak jaga you dengan baby tu sampai you ready nak bagitahu semua orang pasal baby ni. I akan gantikan tempat Gibran buat sementara waktu. Deal?" jelas Gerard.

"Okay deal. Ni card I. Apa-apa you contact je I. I balik ofis dulu." ujar Amele lalu melangkah meninggalkan Gerard.

TBC

Sorry gais. Aku betul-betul tak ada idea but aku usaha juga nak siap kan story ni. I need your support gais. Please vote and jangan jadi silent readers. Thanks kepada yang support and vote and comment story aku. Aku appreciate gila.
Selamat berpuasa!
#stayathome

--C A Y R E N--

Mrs.Gibran AtlassWhere stories live. Discover now