42

4.5K 161 19
                                    

"Wei sial!" jerit Amele lalu berlari ke arah anaknya dan menolak kasar badan Puan Sri Hazirah yang terkejut itu sehingga jatuh.

Staf diluar semua berhenti buat kerja dan memandang ke bilik bossnya.

Gibran dan clientnya yang baru keluar dari bilik meeting itu turut terkejut dan memandang stafnya. Semua memandang ke bilik nya. Cepat-cepat dia berlari ke biliknya.

Sampai sahaja di bilik itu dia nampak Iyan memeluk Amele erat sambil menangis sekuat-kuatnya dan Amele memandang Puan Sri Hazirah tajam.

Gibran memandang Asha yang terkejut itu dan memandang ibunya.

"Apahal ni? Ibu? Amele?" soal Gibran dingin.

"Tanyalah isteri Gibran ni! Tiba-tiba je tolak ibu. Ibu tengah bercakap demgan Iyan ke pun." ujar Puan Sri yang sedang cuba berdiri sambil dibantu oleh Asha.

Amele bangun dan melepaskan pelukan pada anaknya.

"Kau kata kau cakap dengan anak aku JE?! Eh sial!"

"Amele!" tengking Gibran.

Amele memandang Gibran.

"Asal?! Kau nak percaya cakap sial ni ke?!" marah Amele.

Nampaknya perangainya sudah kembali.

"Kau jaga bahasa kau! Kau lupa ke kau tengah bercakap dengan siapa?!" marah Gibran.

"Tak! Aku tak lupa! Aku tau aku tengah bercakap dengan siapa sekarang ni! Dengan keluarga sial!" jerkah Amele.

Dia tidak sedar dengan apa yang dia cakap. Kerana perangainya sudah menguasai diri dia sepenuhnya.

"Amele!" jerkah Gibran dia masih menahan tangannya daripada naik.

Amele seolah tersedar.

"You tengok anak you. Kalau mak you just bercakap je dengan Iyan, tak kan sampai bibir budak tu berdarah, pipi dia merah dahi dia lebam?!" marah Amele.

Puam Sri Hazirah terkejut apabila Gibran menghampiri Iyan dan meneliti wajah anaknya. Kemudian memandang ibunya tajam.

"Ibu buat apa dengan anak Gib?" soal Gibran dingin.

"Ibu.. Ibu..ibu bercakap je." balas Puan Sri Hazirah gagap.

"Asal muka dia macam ni?" soal Gibran dingin dan suaranya semakin meninggi.

"Ibu.. Ibu.. Ibu cu.. Cum..cuma"

"Cuma apa?!" soal Gibran. Suaranya sudah naik seoktaf.

Puan Sri Hazirah dan Asha terkejut dengan jerkahan itu.

"You tak pernah naik suara dengan ibu. Takkan sebab budak ni you nak marah ibu!" marah Puan Sri Hazirah.

"Gib tak kan marah kalau ibu just bercakap dengan anak Gib. Tapi ini ibu dah pukul dia! Bapak mana tak marah anak dia kena dera?!" marah Gibran.

Puan Sri Hazirah mendekati anak nya.

"Yakinnya you dengan budak ni. You yakin ke budak ni anak you?!" soal Puan Sri Hazirah dengan suaranya naik seoktaf.

"Apa? Ibu nak cakap Iyan bukan anak Gib? Eh ibu! Gib orang first sentuh Amele! And of course Iyan ni anak Gibran!" marah Gibran apabila ibunya menuduh Iyan bukan anaknya.

"Jangan yakin sangat Gibran. Kamu dengan dia berpisah lama. Tiba-tiba dia mengandung. Macam-macam boleh berlaku dalam masa you tak ada dengan dia."tuduh Puan Sri Hazirah.

"Sekarang ni kau nak cakap aku jalang lah?!" soal Amele yang dari tadi diam menenangkan anaknya.

"Well aku memang tak percaya kau." balas Puan Sri Hazirah.

"Ibu balik. Balik sekarang!" halau Gibran.

Puan Sri Hazirah dan Asha melangkah keluar dari bilik otu. Tapi langkah mereka terhenti apabila Gibran memanggil Asha.

"Mulai sekarang kau dengan aku dah tak ada apa-apa dan jangan tunjuk muka kau depan aku. Aku tak hadap. Bini aku lagi lawa. Berambus!" ujar Gibran tanpa memandang wajah Asha dan ibunya.

"No! Gib! You tak boleh buat macam tu!" marah Asha.

"Gibran!" jerit Puan Sri Hazirah.

"Kalau ibu rasa nak hilang Gib, ibu sambunglah wedding tu, tapi bukan betina tu atas pelamin tapi bangkai dia." ugut Gibran dingin.

Puan Sri yang kenal dengan perangai anak nya itu tidak berani bawak main dengan kata-kata anaknya.

"Berambus!" halau Gibran.

Asha dan Puan Sri Hazirah keluar dari bilik itu.

Iyan memeluk ibunya erat. Amele membawa Iyan ke sofa dan dia dudukkan Iyan di atas sofa.

Baju tshirt lengan panjang anaknya dibukak. Dan terserlah warna ungu, hijau dan merah.

Amele memusingkan badan anak nya untuk dia lihat belakang badan anaknya. Kelihatan lebam besar bewarna ungu di pinggang belakang anak nya.

"Sial!" carut Amele perlahan tapi masih dapat didengari oleh Gibran yang berdiri di hadapannya.

Amele mengangkat wajahnya dan memandang Gibran.

"Ini maksud I yang I tak nak anak I ada sikit pun calar. Calar kena dera! I told you jaga Iyan!" marah Amele.

"Aku ada meeting. Aku dah suruh Paan jaga." balas Gibran.

"Dan you expect what? Mata dia 24 jam ke dekat Iyan?!" marah Amele.

Gibran meraup kasar wajahnya. Luka pada badan dan wajah anak nya membuatkan perasaan marahnya bertambah-tambah.

"Again benda ni jadi lagi, jangan salahkan I kalau you jadi anak yatim lepastu." ugut Amele lepas menyarungkan kembali baju ke badan anaknya dan berjalan keluar dari bilik itu sambil mendokong Iyan.

Semua mata staf memandang ke arah dia dan Iyan yang sedang mengelap air matanya.

Nasib baik hatinya berat datang ke ofis Gibran sebelum pulang ke rumah. Rupanya ini yang tuhan mahu tunjuk kepadanya.

TBC

Sambungan lagi untuk anda. And jangan lupa vote okay. Thank you.
#staysafe

--C A Y R E N--

Mrs.Gibran AtlassWhere stories live. Discover now