23

5K 129 9
                                    

Puan Sri Hazirah terkejut membaca artikel yang menjadi berita hangat hari ini.

Isteri Gibran Atlass pulang bersama seorang budak lelaki

Mrs Atlass pulang ke Malaysia bersama pewaris Atlass Generation

"Anak Gibran? Bukan ke dia gugur?" soal Puan Sri Hazirah sendiri.

"Ni tak boleh jadi. Aku kena buat something untuk Gibran ceraikan Amele. No. No. Aku takkan terima perempuan ni balik." sambungnya.

"Sekarang ni Asha je yang boleh jadi menantu aku. Dia je yang layak. Perempuan ni tak layak."

Puan Sri Hazirah terus mendail nombor Asha.

"Hello, Asha. Asha dekat mana?" soal Puan Sri Hazirah.

"Hello, ibu. Asha ada ni dekat condo. Kenapa, ibu?" balas Asha.

"Asha dah baca news baru ni?" soal Puan Sri Hazirah.

"Dah, ibu. Asha nak nangis tau bila dapat tau perempuan tu ada anak. Habistu wedding Asha dengan Gibran macam mana, ibu?" balas Asha dengan sedih mengada-ngada dia.

"It's okay, Asha. Ibu akan buat diorang berpisah. Asha jangan risau. Ibu dengan Genyna akan discuss pasal ni. Kami tak nak dia tu dalam keluarga Atlass lagi. Dan budak tu, entah-entah bukan anak Gibran. Entah-entah anak jantan lain. Bukan boleh percaya pun perempuan tu." ujar Puan Sri Hazirah dengan yakin dan berlagak.

Tanpa dia sedar, Asha di sana sudah tersenyum bahagia kerana ramai yang berpihak kepada dia berbanding Amele.

"Okaylah, ibu. Asha busy ni. Asha letak phone dulu okay. Nanti apa-apa Asha call okay." balas Asha apabila mendengar loceng di pintu utama.

"Okay, Asha. Take care okay. Assalamualaikum." ujar Puan Sri Hazirah lalu memutuskan panggilan.

Asha terus mencampak iPhone nya ke atas meja kopi dan berjalan ke pintu utama dengan membetulkan bathrobe satin berwarna merahnya. Di bahagian dada yang berbentuk V dengan sengaja nya ditarik ke bawah lagi.

Dia melihat pantulan dirinya di cermin sekilas sebelum membuka pintu utama rumah condo itu.

Kelihatan seorang lelaki yang berumur lingkungan 30 tahun tersenyum nakal memangnya dari atas ke bawah. Dan mata nakal itu berhentidi dada gebu itu sambil lidahnya menjilat bibir.

Asha tersenyum sambil memintal hujungrambut perangnya.

"Tak nak ajak i masuk dalam ke?" soal Aqil.

Asha tersenyum nakal.

Aqil yang tidak tahan dengan godaan Asha terus mencium bibir itu sampai masuk ke dalam rumah dan pintu rumah itu tertutup.

Dan pagi itu, 2 orang makhluk itu melakukan maksiat tanpa mereka sedar syaitan sedang bergelak seronok kerana kaum Adam dan Hawa telah melupakan dosa dan pahala.

*******
KLIA

"Mommy, I want ice cream." pinta Adryan.

"Okay, jom cari aiskrim." balas Amele lalu memegang tangan Iyan dan berjalan ke Baskin Robbins.

Setelah dapat apa yang di minta, Adryan duduk di kerusi menunggu itu dengan diam sambil menyuap aiskrim ke mulutnya. Telinganya disumbat dengan air pod miliknya.

Emilio di sebelah memerhati kawannya yang dari tadi dengan telefon. Seperti mendial nombor seseorang.

"Kau call siapa?" soal Emilio.

"Aku call sepupu aku, tapi dia tak angkat-angkat. Geram aku." balas Amele.

Emilio kembali diam dan menghirup air Starbuck nya yang berbaki sedikit.

Selang beberapa minit panggilan kapal terbang ke Spain di umumkan. Amele, Emilio, Iyan dan Lique berjalan ke balai perlepasan.

Amele tidak menoleh. Dia janji pada diri dia yang dia tidak akan pulang kembali ke Malaysia lagi. Cukup sekali. Dan dia tidak mahu lagi.

*******
Amry berlari turun ke tingkat bawah mencari Amran yang sibuk menyemak laporang kerja pekerjanya.

"An! An!" jerit Amry lalu melompat duduk di sebelah Amran.

"Kau apahal bodoh?!" marah Amran.

"Tengok ni! Amele balik Malaysia." ujar Amry sambil menunjuk artikel tentang Amele di phone miliknya.

"Dia ada kat Malaysia lagi tak sekarang ni?" soal Amran.

"It-"

"Tak ada. Dia dah balik Spain." sampuk Gerard.

Amran dan Amry memandang Gerard.

"Apa?" soal Gerard.

"Mana kau tahu Amele dah balik? And mana kau tahu dia duduk Spain?" soal Amran.

"Malam tadi PA dia bagitahu aku masa dekat event semalam. And aku memang dah lama tahu dia stay Spain. Dari Iyan tu tak keluar lagi." balas Gerard tanpa rasa bersalah.

"Woi! Maksudnya memang betullah budak tu pewaris Atlass? So dia anak buah aku?" soal Amry tidak percaya.

"Yelah." balas Gerard.

"Asal kau tak bagitahu kitorang yang kau tahu Amele dekat Spain?" soal Amran.

"Sebab Amele suruh aku rahsia kan." balas Gerard lagi.

"Bodoh kau! Amry call pilot kita suruh siapkan plane. Kita flight balik States jumpa Mom and Dad." ujar Amran lalu bangun naik ke tingkat atas.

Tapi srbelum dia mula mendaki tangga itu, dia memandang Gerard semula.

"Kau ikut sekali. Jangan ngada-ngada tak ikut." sambung Amran dingin lalu naik ke tingkat atas.

Amry mendail nombor pilot mereka sambil berjalan menuju ke lift. Malas nak mendaki tadi dah turun berlari.

*********
Gibran memandang gambar wajah anak dan isteri dia.

Dia menyesal dengan ego dia yang tinggi dulu. Kalau dia rendahkan ego dia mesti Amele dan Iyan bahagia dengan dia.

Disebabkan ego semua kebahagiaan hancur.

"Aku akan buat kau balik pada aku, Amele. How matter what you still mine." ujar Gibran sendiri.

Dia tidak mahu Amele meninggalkan dia lagi.

"Jack, ready everything. Kita gerak Spain malam ni." ujar Gibran demingin dengan wajah ketatnya.

Jack mengangguk dan berjalan keluar dari bilik kerja nya.

Hari ini dia terpaksa bekerja dari rumah kerana bangunan Atlass Generation diserbu oleh wartawan untuk menanyakan soalan tentang kepulangan Amele dengan Iyan secara tiba-tiba selepas 5 tahun.

"Amele Adryana Andess wait for me, dear."

TBC

Nah 2nd chapter for today. Pendek and merapu sikit-sikit tu nasib lah ye. Srbab idea aku dah banyak kosong bila KPM cakap sekolah bukak 24 Jun. Nasib homework aku tinggal 2. Apa-apa pun tekan vote okay. Thanks.
SELAMAT HARI RAYA!
#staysafe

--C A Y R E N--

Mrs.Gibran AtlassWhere stories live. Discover now