26

4.6K 125 5
                                    

MALAYSIA

Asha memandang skrink telefonnya. Sudah seminggu Gibran menghilang tak tahu ke mana. Pergi ofis Paan kata dia cuti. Pergi rumah dia tidak dibenarkan masuk ke mantion tunang dia.

"Tak apa. Kau pergi lah sejauh mana kau nak pergi tapi aku akan pastikan yang kau akan kahwin jugak dengan aku, Gibran." ujar Asha sambil memandang gambar Gibran di dalam handphonenya.

Dia tak tahu bahawa Gibran ialah seorang mafia yang digeruni so dia berani lah nak cakap macam tu. Puan Sri Hazirah masih tak beritahu Asha tentang sisi gelap Gibran kerana dia takut Asha tidak mahu berkahwin dengan Gibran.

"Just wait and see okay, fiancee. HAHAHA." ujar Asha seperti seorang psycho.

*****************
"Aku minta kau fikirkan buruk dan baik kalau kau besarkan Iyan dekat sini." ujar Gibran.

"You ajak I jumpa you hari ni sebab nak cakap pasal ni ke? Berapa kali I nak cakap. I tak akan balik Malaysia dah. I dah tak larat nak jumpa manusia toxic dekat sana." balas Amele.

"Or you cuba nak rampas Iyan daripada I?" duga Amele.

"No! Aku tak akan rampas Iyan daripada kau walaupun aku ada hak atas dia. Tapi aku tak kejam. Aku izinkan dia tinggal dengan kau cuma aku nak kau bagi dia jumpa dengan aku bila aku datang sini." balas Gibran.

"Okay. Thanks sebab you tak rampas kebahagiaan I. I pegang janji you." ujar Amele.

"Aku nak balik Malaysia malam ni. So kejap lagi aku nak ambil Iyan dekat tadika and nak spend time dengan dia harini. Boleh?" soal Gibran.

Amele hanya mengangguk kan kepala tanda setuju.

Setelah lama diam. Amele bertanya.

"Bila tarikh kahwin you dengan pilihan ibu you?" soal Amele.

Gibran mengangkat kening nya.

"Asal tanya? Tak sabar nak dapat madu?" soal Gibran dengan nada perli.

"Siapa je suka bermadu. Seminggu sebelum you nikah dengan dia, I akan fail kan cerai. I dah tak sanggup nak gantung tak bertali macam ni." terang Amele.

"What?! Amele aku dah cakap banyak kali aku tak akan bercerai dengan kau! Kau tak faham bahasa ke?!" marah Gibran dengan nada yang tinggi. Semua mata di cafe itu memandang mereka nasib baik mereka tidak faham dengan bahasa yang digunakan Gibran.

"You jangan jadi tamak sangat boleh tak?!" balas Amele. Dia pun tidak mahu kalah.

"Aku tamak? Hey, kau ingat aku hadap ke betina murah tu?! Kau ingat sepanjang kau tak ada, aku cari lain ke?! Aku masih ingat aku ada isteri untuk aku jaga hati dan perasaan dia!

Kau kata gantung tak bertali. Hey, Amele! Aku dah ajak kau stay dengan aku dekat Malaysia. Hidup macam dulu. Kau yang tak nak! Sekarang ni kau nak kata aku gantung kau tak bertali! Siapa yang salah sekarang ni?!" marah Gibran.

"Ye aku salah! Betul aku yang salah! Tapi kau kena ingat aku bla sebab kau yang halau! Kau ingat benda tu sampai mampus!" balas Amele lalu bangun dari duduknya dan berjalan keluar dari cafe itu. Panas hati dia apabila bincangkan tentang hala tuju rumah tangga mereka.

Dosa? Dia tidak kisah dah berapa banyak dosa nya terhadap suami dia. Dia dah banyak dosa. Dan dia pun tak tau nak bersihkan yang mana dulu.

***********
Amry memandang semua maklumat tentang adiknya di board di dalam bilik kerja nya.

"Aku akan bawak kau balik Amele. Aku akan pastikan anak kau tak akan jadi macam kau. Itu janji aku untuk kau." ujar Amry sambil memandang wajah Amele memimpin tangan seorang budak kecil.

"Kau tahu kau tak boleh kan?" soal Amran yang berdiri di hadapan pintu bilik kerja adiknya.

"Aku sanggup gadaikan nyawa aku untuk dia An. It's time untuk dia bahagia. Berapa banyak sedih yang dia dah lalui untuk kita? Kita kena fikir pasal tu An." ujar Amry.

"Kau tahu Dad tak akan lepaskan Iyan macam tu je kan? Semua tahu tu. Dia aset berharga kita untuk A-DarkA." balas Amran.

"Sampai bila kita kena hidup dalam dunia gelap ni, An? Aku dah tak sanggup nak hidup macam ni. Kita tak kahwin pun sebab ni lah. Kita takut anak kita jadi kejam macam kita. Nampak tak yang kita ni takut dengan bayang-bayang kita sendiri." ujar Amry.

Amran diam. Kata-kata Amry itu memang benar. Mereka terseksa dalam hidup sebagai seorang mafia.

"Buatlah apa yang perlu. Aku sokong kau." ujar Amran lalu jalan meninggalkan adiknya.

TBC

One more chapter for you guys untuk hari ni. Jangan lupa vote okay. Thank u ❤.
#staysafe

--C A Y R E N--

Mrs.Gibran AtlassWhere stories live. Discover now