28

4.6K 146 3
                                    

Iyan memeluk Amele bagai tak nak lepas. Sudah 3 hari Amele tidak pergi ke kerja disebabkan demam Iyan yang masih tidak kebah.

"Mommy. Iyan rindu daddy." ujar Iyan. Masuk kali ni dah 5 kali dia ucapkan ayat yang sama.

Amele mengusap rambut Iyan dengan penuh kasih sayang.

"Okay. Nanti kita balik Malaysia, okay?" pujuk Amele.

Sudah berpuluh kali Amele mengulangi ayat itu tapi masih dia tidak mempunyai kata putus sama ada mahu pulang ke Malaysia ataupun tidak.

"Mommy tipu! Banyak kali mommy cakap macam tu! Mommy tipu Iyan!"

Tiba-tiba sahaja Iyan mengamuk dan memukul lengan ibunya.

Amele cuba memujuk anaknya kembali.

"Iyan. Iyan. Stop it. No." pujuk Amele sambil cuba merangkul pergelangan tangan anaknya supaya berhenti mengamuk.

Iyan ni saling tak tumpah dengan peramgai Gibran kalau mengamuk. Mesti semua benda di sekeliling nya hancur.

Emilio yang berada di ruang tamu bawah terus berlari naik ke atas selepas mendengar jeritan Iyan.

Emilio berdiri dihadapan bilik Iyan yang pintu biliknya sudah tersedia terbuka.

Kelihatan Amele berusaha memujuk anaknya yang sedang mengamuk.

"Aku dah cakap. Tapi kau degil." ujar Emilio.

Amele menjeling tajam kawannya dan kembali memujuk Iyan.

Emilio berlalu pergi dari bilik itu. Dia sudah penat menasihati Amele supaya bawa Iyan pulang ke Malaysia tetapi Amele masih berdegil.

****************
Gibran tersedar dari lenanya apabila iPhone 11 pro max nya tiba-tiba berbunyi tanda ada panggilan masuk.

Dia melihat jam di iPhonenya dan nama yang tertera di skrin.

4.30 a.m
Wife💍❤

Gibran terus menekan ikon berwarna hijau.

"Yes." ujar Gibran dengan suara serak basah nya.

"Malam ni I flight balik Malaysia. Hantar Iyan dekat you." ujar Amele.

Akhirnya dia mengalah demi kebahagiaan dan kesihatan Iyan.

"Habistu kau?" soal Gibran.

"I balik Spain semula. You jaga Iyan." balas Amele.

"No! Kau stay sini. Stay dengan aku and Iyan. Jangan bagi Iyan rindu kau. Bagi Iyan rasa hidup berkeluarga, Amele. Jangan selfish." ujar Gibran tegas.

"Sampai bila kau nak lari?" soal Gibran.

"I bukan lari. I ada banyak kerja kena settlekan dekat sini. Dah lama I tak masuk office sebab jaga Iyan. Dia demam and nak jumpa you." balas Amele.

"Iyan demam? Asal tak cakap dengan aku awal-awal?" soal Gibran dengan nada geram.

Amele diam. Tak tahu nak balas apa.

"Aku tak kira. Kau kena stay Malaysia sampai bila-bila. Aku tak nak Iyan demam rindukan kau pulak. Tak kesian dekat Iyan ke Amele?" balas Gibran.

"Tapi I tak nak musnahkan harapan ibu you yang nak you kahwin dengan pilihan dia." ujar Amele.

Dalam dia tak sedar air mata dia menitik satu demi satu.

"Sampai bila Amele? Sampai bila kau nak fikirkan perasaan orang lain? Sampai bila kau nak korbankan kebahagiaan kau demi orang lain?!"

Mrs.Gibran AtlassWhere stories live. Discover now