BAB 6

1.1K 47 0
                                    

Aku terpinga-pinga bila lambaian aku kepada Han tidak berbalas. Dia hanya merenung aku dengan muka tiada perasaan. 

Eh...?

Kenapa dia ni? Aku baling kasut flat ni karang.

Geram pula aku jadinya.

Dah beberapa kali jugak bila aku terserempak dengannya, dia akan pusing arah jalan.

Kalau aku nak terus, dia akan belok. Kalau aku belok, dia akan patah balik.

Dah macam magnet S-S pula. Saling berlawanan. Bila dalam kelas pun sama.

Kawan dia yang duduk disebelah aku manakala dia ambil tempat kawannya. Nampak sangat nak mengelak daripada aku.

Cuma tak tahu kenapa? Apa yang aku dah buat?

Peliknya.

Makin menjadi-jadi pula beku mamat ni.

Han berpusing membelakangkan aku dan menghadap kawan-kawannya. Membiarkan lambaian aku tadi sia-sia. Mengeluh perlahan, aku rasa bahu aku dicuit.

Zaril memandang aku dengan sengihan yang bertukar kepada riak risau.

"Ini dah kenapa muka macam cekodok basi?"

"Cekodok basi kau panggil aku yang comel ni?", aku jegilkan mata.

Zaril ketawa geli hati, "Ye, kau memang comel tapi bila kau sendiri mengaku, berdarah pula telinga aku."

Aku jengket sedikit dan pandang ke telinganya. Terpinga-pinga Zaril dibuatnya.

"Kenapa kau ni?", soal Zaril.

"Kata berdarah? Bersih ke? Auta je lebih kau ni."

Meninggalkan Zaril dibelakang, aku berjalan semula menuju ke dewan. Zaril yang ada disebelah aku hanya tersengih-sengih. Aku keluar tadi dengan niat nak ke kafeteria sekejap. Cari gula-gula.

Tapi lepas tengok reaksi Han tadi.. tak jadi. Malas pula aku nak melayan dia. Merajuk entah sebab apa lepas tu layan aku acuh tak acuh.

"Dia curi-curi tengok kau, tau tak?", tiba-tiba Zaril berbisik.

Aku angkat kening, mengisyaratkan siapa.

"Han."

Aku tak berikan reaksi. 

"Satu dorm tahu dia tengah kecewa sekarang tau. Dok nyanyi lagu sedih. Muka monyok."

Aku berkerut.

"Kecewa kenapa pulak dah?", soalku.

Itu ke sebab dia macam tak tentu arah je aku tengok? Awek marah dia? Raja Aliya tu marah dia ke?

"Lah, nyanyi lagu sedih sebab tengah kecewa. Baik baca ayat Quran sepotong dua."

Aku pandang Zaril dengan sengihan. Menunggu dia faham dengan maksud aku. Memulangkan semula ayatnya kepada aku beberapa hari lepas.

Zaril blur sesaat sebelum ketawa.

"Pendendam eh kau ni, Helena! Dasar!"

"Kau yang nasihatkan aku macam tu kan? Aku pinjam ayat kau je.", aku ketawa kecil.

"Tapi sungguh lah, Kecewa kenapa? Takkan kena reject kut?", mood membawang aku datang.

Cis, aku dah berjangkit dengan roommate aku ni.

"Hmm.. kalau ikutkan katanya awek tu ada pakwe. Dia baru je nak masuk jarum. Tapi pelik juga, aku tak rasa dia ada pakwe sebab aku kenal sangat dia."

Aku berkerut, "Siapa awek tu?"

FATE //COMPLETED//Where stories live. Discover now