Aku membaringkan tubuh ke katil dan menghadap ke kipas yang berpusing perlahan. Air mata kering dipipi dan dadaku sarat dengan bermacam perasaan. Aku tahu mereka bertiga masih berada di ruang tamuku setelah menghantar aku pulang. Ariana, Marc dan Khai.
Ammar melepaskan pelukannya lantas segera berjalan melintasiku ke tasik di belakangku. Ini lah dia. Dia dah melepaskanku. Wajah Marc terpampang di hadapanku kini begitu juga dengan Ariana dan Khai.
Aku melangkah perlahan ke arah mereka. Ariana yang memeluk tubuh mulai bergerak ke arah kereta dan Marc mendapatkan diriku. Khai mengiringj Ariana.
"Let's get you home first." Marc membawa aku ke kereta dan membuka pintu belakang. Khai hanya merenung wajahku sebaik sahaja pintu dibuka. Aku berpaling dengan pintu kereta menghalangku. Tubuh Ammar yang membelakangi kami aku tatap lama sebelum masuk ke dalam perut kereta itu.
Pintu dibilikku diketuk beberapa kali sebelum dibuka kerana aku tak larat untuk bangun dan membukanya. Marc masuk dengan sebelah tangan memegang mug berisi air coklat panas.
"Here. Drink this." Marc meletakkannya di meja lampuku dan duduk di sebelahku yang sedang mengerekot di katil.
"Are you gonna tell me now? The secret?" Tanyaku perlahan sambil memandang wajahnya daripada pembaringanku.
Marc memandang ke dinding bilikku. "Ariana will tell you. Tapi malam ni Mia tidur jelah dulu. You need rest."
Aku mengemam bibirku menahan perasaan di hati. "Is it bad? The secret?"
Marc mengeluh kecil. "It's better if we are the one who tell you. It is you to decide whether it is bad or not."
Aku diam dan mengesat air mataku yang jatuh. Perlahan bangun dan bersandar ke kepala katil, aku memandang Marc.
Kami berdua diam disitu ditemani bunyi nafas masing-masing.
"Why'd you go to Ammar's ?" Tanya Marc perlahan. Aku memeluk dua kakiku ke dada dan merehatkan dagu di lututku.
"He asked me out and I agreed. Hoping that we can patch things up. Everything was okay. He didn't do anything to me." Jawabku seolah ingin meyakinkan Marc kerana aku teringat yang Marc rasa Ammar boleh apa-apakan aku sebentar tadi.
"Why would you want to patch things up with him Mia? Why? Why would you do this to yourself?" Marc bertanya kesal dengan perbuatanku.
Aku tunduk memandang ke tangan.
"I need to know now. The secret. It's been killing me inside not knowing things." Aku bangkit dari dudukku dan cuba untuk meninggalkan Marc namun lelaki itu memegang pergelangan tanganku.
"Just wait here. I'll go get Ariana." Katanya perlahan dan bangun meninggalkanku di bilik. Beberapa tika Ariana muncul di pintu bilikku sendirian. Wajahnya nampak sembap seolah baru berhenti menangis.
"Ari..." panggilku dan dia melangkah masuk. Rambutnya yang selalu dilepaskan kini di ikat tocang. Ariana melabuhkan duduk di katilku dan senyum kecil.
"Are you okay?" Tanyanya. Suaranya perlahan. Aku mengangguk kecil sambil membaca riak wajahnya.
Dia memandang ke semua tempat selain wajahku seolah ingin mengelak dari memandangku.
"Tell me Ari. I'm ready." Gesaku. Mata gadis itu naik ke wajahku seolah rasa bersalah.
"Mia.. I-I dont know how to tell you this. Everything is just miserably messed up. It doesn't make any sense." Ariana memulakan bicaranya.
"Everything in my life doesn't make any sense Ari." Tambahku tanpa sedar membuatkan Ariana terdiam. Matanya berair menahan perasaannya.
"Ammar sekarang dah tak macam dulu. Of course you noticed it already. But i thought he just changed well maybe because people always do. When they drifted away. Went away. But.. when i knew the truth, it broke me."
YOU ARE READING
Painful Love
RomanceYou can break my heart in two but when it heals, it beats for you