16th

608 33 0
                                    

"Ammar wait!" Aku menarik tangan lelaki itu memberhentikan langkahnya.

"I dont want to talk about this Mia." dia berkata perlahan.

"We have to. This is your future." Aku menarik nafas panjang sambil melihat ke wajahnya yang dingin. "Kenapa tak cakap kat saya?"

"I dont know." Balasnya. Kata-katanya sedikit sebanyak menyinggung perasanku. Dia tak berkongsi apa-apa dengan aku.

"Fine." Aku melepaskan genggamanku di lengannya dan bergerak melepasinya sebelum Ammar merangkul pinggangku di sisi.

"Hey hey hey. Wait up." Dia menarik tubuhku mengadapnya.

"Im late Ammar. Dan awak pun tak ada apa nak cakap dengan saya kan. So i better leave." ucapku separuh dingin. Dah orang tak nak cakap, malas nak paksa.

"I wanna talk. But im not ready." bisiknya. Mata coklat itu memandangku dalam.

"I give you time." keluhku. Baiklah. Kalau dia tak bersedia aku beri dia ruang." So let me go."

Mataku ditancap ke arah pinggangku. Ammar diam seketika sebelum perlahan-lahan dia melepaskan rangkulannya separuh rela.

________________________

"Boys are like barbarian!! Ughhh." Satu suara mengejutkanku dari lamunan. Mataku tertancap ke Luqman yang sedang mengambil tempat di depanku.

"Luq. Dah kenapa?" tertawa aku melihat gelagatnya yang tidak senang duduk. Luqman mengibas rambut halimunannya ke belakang persis mak nyah. What is wrong with him? Tergelak aku memerhatikannya.

"Gang aku lah. Bising membebel siap bergaduh sebab berbahas pasal Sam Smith tu British ke Amerika. Google je lah apa susah." Luqman menyembam dagunya di tangan yang mencebik geram.

Tercuit hatiku mendengar telingkah rakan-rakan Luqman.

"Btw what are doing here? Mana Ammar?" Luqman bertanya.

"Uhm. Dia ada kelas. Saja je lepak sini nak tenangkan fikiran." balasku.

"Uh-oh." Tiba-tiba Luqman menarik tanganku menyebabkan aku terbangun dari dudukku.

"Ehh! Kenapa ni? Nak pergi mana ni?" gelabah aku dibuatnya.

"To my turf. Aku ada game yang boleh kita main."

Suara dalam Luqman mengundang perasan gemuruh lalu aku menelan liur.

Game?

_________________________

"UNO??" tergamam aku sambil memerhati rakan-rakan Ammar yang sudah berkerumun dalam satu bulatan sambil bersila.

"Ya! Inilah permainan tradisi kitaorang bila masalah dan stress melanda. Kalau kitaorang gaduh. UNO lah jalan penyelesaiannya." Terang Haikal, lelaki berkaca mata yang bersila betul-betul berhadapan denganku.

"Ohh.." Aku mengangguk faham.

"Gempak ah Mia boleh join sekali. Kitaorang memang suka kalau ada orang join main sekali ni." Salah seorang daripada mereka berkata. Aku menggaru kepala tidak gatal dan mengangguk malu.

"Well well well. Lets begin!!!!" Luqman menepik memulakan permainan.

________________________

"Aishhhhh!!!!! Mana aciiii. Aku dulu nak kad tu!" Luqman membebel. Suasana huru hara di turf mereka. Aku yang sedang memegang kad tertawa di sebalik kad ditangan.

"Apa pulak. Aku cabut kad tu dah nak buat macam mana. Kau ingat aku tahu ke aku akan dapat kad tu!" Aiman membebel lalu meneruskan cabutan kadnya.

Ni betul ke tradisi apabila ditimpa masalah? Makin bergaduh adalah. Sekali lagi tawa muncul dariku.

Painful LoveWhere stories live. Discover now