"Are you okay Marc?" Ariana memegang bahu sepupunya apabila perasan Marc asyik terdiam sejak pulang daripada semalam. Sekarang Ariana dan dia sedang menunggu ketibaan Khai, Ammar dan Mia di kafe berdekatan dengan hotel yang diduduki Mia. Bersama Ammar tetapi Ariana sahaja yang tahu tentang itu.
"I personally think you already know and sense what is happening to me." Bilang Marc dan Ariana terus mengemam bawah bibirnya. Gadis itu mengenggam kedua tangannya sendiri dan merehatkan kedua siku di meja. Dia mengeluh kecil.
"Do you remember how much I've fallin in love with Ammar before? Since we were kids?"
Marc menoleh ke arah Ariana dan menunggu gadis itu meneruskan bicaranya.
"I fell head over heels for him. I even changed school because I want to be close to him. He never ever mentioned about anyone who stole his heart before so I always trying to grab my chance since I truly truly love him. Dia selalu protect Ari, listen to me, came to my house just because I was having a fight with my father."
Marc tekun mendengar tanpa kata.
"But when I knew Mia rupanya the one person who stole his heart, I was really broken during that time. I even resented Mia for quite a long period. I even tried to make them fell apart." Ariana terhenti berbicara dan memandang Marc.
"But it's not worth it Marc. I don't gain anything from it. Just fueling my hatred that turns me into such a spiteful person. I dont like that version of me. I learned that the both of them are made for each other. Looked at what they've been through Marc. It's like the world is holding them apart, we shouldn't be the added pain to their pain."
Marc tanpa sedar meraup wajahnya. Hatinya tidak mampu menahan perasaan sendiri dan apabila mendengar kata-kata Ariana, dia tahu niatnya selama ini boleh merosakkan segalanya. Hubungan dia dan Mia kini.
Ya. Semalam dia berjumpa dengan Ammar dan mengubah semua cerita tentang Mia memilih dia daripada Ammar. Malam itu, niatnya betul-betul ingin merosakkan sahaja hubungan Ammar dan Mia kerana baginya mereka terlalu banyak masalah. Kenapa perlu bersusah payah nak pertahankan?
Tapi dia tahu itu bukan hak dia. Jika mereka ingin mempertahankan hubungan mereka, siapa dia untuk menentukan apa yang berbaloi dan tidak untuk mereka berdua?
"I-I think I fell too hard for her. It's my mistake." Bisik Marc dengan suara kelam.
Ariana menggeleng laju. "No Marc. Love is a nature of life. Do not disregard the love that you feel for someone just because they did not reciprocate it. When I fell for Ammar, I finally realized that it doesnt matter anymore if he want me or not. What I truly learn is that love which I have is genuine and pure. Dont ever felt like a worthless person just because you fall in love with someone who doesnt love you back. It's not about them. It's about you. Be proud of that 'love'. Only you know the quality and the sincerity of it."
Marc mengangguk dan melepaskan nafas yang seolah di tahannya.
"Last night, I messed up. I literally told Ammar that Mia will always choose me. I know that it will wreck his insecurity since he is a vulnerable man. I thought it made me feel good but the moment he left, i felt empty."
Ariana mengenggam tangan Marc dan mengangguk faham. "I understand that."
_______________________________________________
Mia's POV
Aku mengesat mata dan pantas bangkit daripada pembaringanku di katil. Cadar putih sejuk dan tebal ini menyelubungi tubuhku. Matahari sudah terpacak tinggi membuatkan aku menggeram kuat dan kembali menghumban wajahku di bantal.
YOU ARE READING
Painful Love
RomanceYou can break my heart in two but when it heals, it beats for you