Lingkaran hitam bawah mata menggambarkan keadaan aku sekarang.Malam tadi aku tidak boleh melelapkan mata langsung.
Bangkit dan duduk di hujung katil, aku merenung lantai. Mencapai handphone di sebelah, aku mendial nombor ibuku namun gagal.
Beep.
"Hello.. ibu. Ibu busy? Mia rindu ibu. Balik cepat ye. Btw Mia okay je kat sini jadi ibu jangan risau. Jaga diri juga kat sana. Apa-apa call Mia. I love you. Byee."
Aku meninggalkan pesanan kepada ibuku. Mungkin setiap pagi begini. Ibuku terlalu sibuk dan tidak sempat menjawab panggilanku.
Mengambil tuala lalu aku melangkah malas ke bilik air.
Aku tidak mahu menjangka apa-apa yang akan berlaku di sekolah hari ini.
*********
"Mia!" Luqman memanggilku.
"Come come come. Kita lepak kat sana kejap. Dah lama tak berbual dengan Mia." Luqman menarik tanganku dan kami melangkah ke taman bunga di laman sekolah.
Aku mengambil tempat di kerusi batu sambil menunggu Luqman membeli air untuk kami berdua.
"Here. Hot chocolate. Sejuk sikit kan pagi ni?" Luqman meletakkan tin berisi coklat panas di hadapanku.
"Mhhmm. Terima kasih." Aku mengambilnya.
"You look drain..and exhausted?" Luqman merenung wajahku. Aku meraba pipi dan tersenyum nipis."Lama kan kita tak borak. Luq pun busy sikit sepanjang ni. Mia macam m-.."
"Are you crying?"
"M-maaf. Air ni. Dah lama tak minum." Aku menyeka air mata sepantas mungkin.
"Haha. Tak boleh berhenti menangis." Tanganku dikepal dan dilekap ke dada. Aku kalah lagi. Lagi dan lagi. Luqman hanya memerhati membuatkan aku rasa seperti seorang yang menyedihkan.
"Sebab Ammar ke?" Tanya Luqman. Nada suaranya tidak puas hati.
Aku menggeleng dan memandangnya. "Saya pergi dulu ye. Lain kali kita borak lagi." Senyuman dihadiahkan kepadanya.
"Emmm." Luqman memandangku risau.
Masuk ke dalam kelas, aku mengambil tempat dikerusiku dan duduk membeku. Sampai bila nak macam ni.
"Lets talk." Tiba-tiba satu suara kedengaran. Aku mengangkat wajahku dan mataku membulat besar.
"Ammar."
"Lets talk Mia." Ammar menghulurkan tangannya.
"Kita tak ada apa yang perlu dibincangkan." Aku berkata dingin. Rasa tidak selesa muncul apabila semua mata memerhati kami berdua. Macam mana kalau Arianna nampak semua ni.
"WE NEED TO TALK!" Ammar meninggikan suaranya.
Mataku memandangnya terkejut. Aku masih berdiam diri dan tidak melayannya.Nafas Ammar turun naik menahan marah.
"Jadi kau nak kita bercakap kat sini lah? Fine! I want you to stop avoiding me. I want you to love me. Be mine. I wont let you go Mia!" Dia berkata lantang. Aku bangkit dan menariknya keluar.
Kami tiba di tempat tersembunyi dari pandangan orang lain.
"Arianna loves you! Dia suka awak! How could I-" Aku memukul lengannya. Ammar membisu.
"Kau cakap apa ni?" Ammar memandangku tidak percaya. Aku menelan pahit kenyataan itu dan mengangguk. Air mata merembes deras.
"She loves you so much Ammar. Everyday she talks about you, how much she love you. Thats why I cant do this. I cant Ammar. Saya tak sanggup Ammar. Because of her." Lengannnya digenggam seolah-olah ia tempat untuk aku menguatkan semangat.
"I love you. You dont know how much it hurt me Ammar. Loving you is hurtful but I cant stop it." Esakanku menjadi kuat. Ammar merangkul pinggangku dan memelukku rapat. Aku menangis semahunya.
"Im sorry. Im sorry. I dont know. Im really sorry. I love you." Ammar berbisik dan suaranya kedengaran sayu dan tidak bermaya.
"Saya tak boleh Ammar. Biarpun ia menyakitkan tapi kita kena berhenti. I shouldnt have met you that day. Saya tak patut ada perasaan kat awak. Saya tak patut." Aku melepaskan pelukan kami.
"Its not your fault. How could you? How that makes me feels?!"Ammar menggenggam bahuku. Tersedu-sedan aku mendengar kata-katanya.
"I dont know what to do. I- I dont.." Aku menggeleng perlahan. "You said that we should end this. We should." Aku mengingatkannya.
"Arianna loves me so thats it! I love you so try to accept that." Dia mengelus pipiku. "And you love me too." Senyuman lega tercalit di bibirnya.
Aku mengeluh perlahan. "Senang je awak cakap macam tu kan." Aku berundur setapak menjauhi.
"We wont end this Mia. Aku akan berbincang dengan Arianna. Kau nak aku lepaskan kau, pastu pergi dekat dia? No ! She is my cousin and I do love her as my sister. Accept that I love you and I'll make her accept that I look at her as my family. No more no less."
Kaku aku mendengar tutur bicaranya. "What about Arianna,Ammar? Her feelings? She'll get hurt." Bisikku.
Ammar merapatkan tubuhnya denganku. Tangannya berada di pipiku dan mengelusnya. Serta merta dadaku berombak lebih kencang. "What about you? What about your feelings? You wont get hurt? And what about me? I'll be a hundred times hurt Mia. And also Arianna. Rancangan kau untuk satukan Arianna dengan aku takkan berjaya. I dont love her like I love you. She will get hurt too no matter what youve tried."
Mataku terpejam rapat and aku terasa ingin menghargai setiap saat bersamanya namun hatiku, nafasku masih lagi terasa seperti disekat. Bagaimanapun aku tak boleh teruskan semua ni. Aku tak boleh.
"You wont give up on me right? On us?"tutur Ammar. Mataku dibuka perlahan memaparkan wajah lelaki yang sangat aku sayangi. Kami masih muda tapi aku boleh rasa kasih sayangnya yang tak mampu diucap dengan kata-kata.
Tapi terbayang pula wajah Arianna. Dadaku terasa sempit dan nafasku menjadi tidak teratur. Aku buntu.
"Saya tak t-tahu."
Ammar mendengus perlahan. "This will never work. Me and Arianna.It will never ever going to work."Ammar meraup wajahnya.
Kemudian kedua tanganku digenggam dan dibawa ke bibirnya. "I missed you. Truly missing you. I miss us. Please dont do this to me. Look at me Mia. I felt useless,drain,exhausted,crazy because of you."
"Promise me you'll think about us. Ive never felt this way in my whole entire life. So please think about it. I give you time babe. I promise." Perlahan-perlahan mataku yang basah dikucup. Seluruh tubuhku bergetar.
#############
Well this is exhausting. Follow me @stupidfuckoff . Enjoyy
YOU ARE READING
Painful Love
RomanceYou can break my heart in two but when it heals, it beats for you