Ariana mengajak aku makan malam bersama keluarganya malam ini. Katanya ingin kenalkan aku sebagai new best buddy nya di sekolah. Pada mulanya aku menolak namun apabila dia tidak henti memujuk, terpaksalah aku beralah.
Tapi bila fikirkan semula, Ammar turut serta ke dalam makan malam tu? Dia kan sepupu Ariana. Macam mana ni?
Petang itu dia membelikan aku gaun labuh berwarna dark purple. Terkejut aku melihat harganya. Bukannya aku tidak mampu untuk membelinya cuma agak kekok untuk menerimanya dari seseorang. Namun Ariana tidak kisah. Gaun itu sebagai tanda persahabatan kami berdua. Aku mengeluh dan mengangguk saja.
"Perlu ke pakai macam ni? Makan malam je kan?" Aku menilik tubuh di cermin. Dia singgah di rumahku dan memandang kan tiada sesiapa,aku tidak kisah jika dia datang. Pertama kali aku membawa 'kawan' ke rumah. Hmmmm.
Ariana yang sedang membaca majalah di katilku berkalih dan tersenyum. "Hehehe. Actually bukan makan malam je. Its my parents anniversary! " Dia berkata seolah-olah membongkar rahsia besar.
Membuntang mataku memandangnya. What?
Dia mengangguk teruja. "So..its a party!" Dia mencampakkan majalah ditangannya teruja. Sekali lagi mataku membesar.
"God. Why wont you say the truth? At the very beginning?"
Ariana mengangkat bahu. "Mesti you tak nak ikut punya. Sebab sekarang you dah ada gaun. You must go." Dia mengangguk setuju dengan kata-katanya.
Aku menggeleng. "I want to pinch you." Aku berkata. Ariana ketawa kuat. "Wanna pinch or punch me?"
Aku mengerlingnya dengan hujung mata. "Just a pinch..for now." Aku tertawa melihat riak wajah Ariana yang berpura-pura takut.
Aku memandang ke cermin dan mengeluh perlahan.
Hmmmmmmmm.
************
Light pink lipstick dioles di bibir mungilku. Aku meratakan dengan nipis mascara di bulu mata dan memandang wajahku di cermin.Siap.
Rambutku yang lurus ke paras pinggang dilarikan dengan jari. Gaun yang tersarung di tubuh aku ratakan dengan telapak tangan. Gaun tersebut mendedahkan bahuku kiriku yang putih mulus.
Setelah siap menyarungkan high heels berwarna emas, aku menunggu driver yang Ariana hantar untuk mengambilku.
Cerato hitam berhenti di depan rumahku dan aku segera mendapatkankannya. Seorang lelaki dengan suit lengkap membukakan pintu untukku. Aku masuk dengan perasaan berbelah bagi.
Perjalanan ke kediaman Ariana ditemani dengan rentak jantung tidak berirama. Macam-macam bunyi ada.
Setibanya di kediaman Ariana, pemandu itu mendapatkan pintuku dan membukanya. Aku keluar dari perut kereta dengan perasaan yang berbelah bahagi. Kediaman itu sungguh luas dan besar. Haruman sundal malam menerpa deria bauku.
"Majlis diadakan di laman belakang kediaman Dato'Mahmud dan Datin Rozy. Cik boleh ikut sana." Dia menunjukkan aku laluan marmar menuju ke laman belakang. Aku mengangguk dan mengucapkan terima kasih.
Kakiku melangkah lemah ke tempat yang dituju. Mataku melilau keadaan sekeliling sehingga bisikan jazz yang romantik kedengaran. Aku mendekati tetamu-tetamu yang cantik bergaya. Semuanya nampak sofistikated dan elegen. Mesti orang bernama ni.
"Hey Mia!" Suara Ariana kedengaran. Kagum sebentar aku melihatnya. Dress kembang berwarna biru muda paras lutut yang tersarung di tubuhnya nampak cantik sekali. Sesuai dengan kulitnya yang putih susu.
YOU ARE READING
Painful Love
RomanceYou can break my heart in two but when it heals, it beats for you