Tanganku dikepal beberapa kali untuk melancarkan perjalanan darah. Menoleh sedikit ke belakang, Ariana dan Ammar sedang duduk di kerusi tinggi di tengah-tengah dapurku.
"You nak masak apa Mia?" Ariana bertanya teruja.
Aku yang sedang mengeluarkan bahan-bahan memasak di peti sejuk tersenyum kecil.
"Chicken, Asparagus and Mushroom Skillet." aku menjawab. Itu ialah hidangan kegemaran aku. Ammar memerhati dengan senyuman di bibir.
Tanganku lincah memotong segala bahan. Aku menoleh dan terlihat Ariana dan Ammar sudahpun berada di sofa biru celcom di ruang tamu.
Ammar turut menoleh ke arahku dan tersenyum manis. Aku pula pantas berkalih dan meneruskan kerja. Jantungku berdegup laju.
**************
"Wow! This is delicious Mia. I love it. The chicken breast is juicy and yummy." Ariana memuji. Ammar menikmati hidangan di pinggan dan tidak henti-henti memandang ke arahku.
"Im full already. Best homecook ever. Tak aci lah you pandai masak." Ariana memuncung. Aku menghulurkan jus oren kepadanya dan dia menyambutnya senang hati.
"Mana ada. Selalu duduk sorang kan. Kenalah belajar masak." Aku berkata perlahan. Apabila giliran Ammar pula untuk aku hulurkan air, dia menyambutnya dan sengaja menyentuh hujung-hujung jariku di cawan kaca tersebut.
"Right... Sedap kan Am?" Ariana menoleh ke arah Ammar yang sedang meneguk jus oren di tangannya.
"Totally." Dia berkata sambil merenungku.
Ehem.
"I nak ke toilet jap. Tumpang bilik you eh Mia." Ariana berkata dan aku pantas mengangguk. "Sure."
Apabila kelibat Ariana menghilang ke tingkat atas, aku mengangkat pinggan dan cawan yang kosong ke sinki. Ammar bertindak serupa dan mendekatiku.
"Sedap lah kau masak." Ammar berkata dan meletakkan pinggannya ke dalam sinki. Aku mengambil dan menyabunkannya.
"Terima kasih." Aku tidak memandangnya. Fokus dengan kerja membasuhku, aku mengerling sedikit Ammar yang sedang menyilangkan tangan ke dada sambil menyandar berdekatan sinki tempat aku berdiri. Bunyi air dari sinkiku menemani kami berdua.
"I dont understand it." Ammar membisik. Mendengar suaranya, kerjaku terhenti seketika.
"Why are you behaving like this?" Ammar berbisik lagi. Suaranya sekaan keliru dan terdesak. Mataku memandang ke pinggan di sinki dan tidak membalas pertanyaannya.
"You said you like me." Ammar menyambung. Wajahnya ditundukkan. Aku tidak pernah melihat sisi ini daripada Ammar lantas aku menyudahkan kerjaku. Mengeringkan tangan dengan tuala kecil, aku berdiri di sinki dan terdiam.
"Ive told you I love you right?" Ammar menoleh dan memandang ke arahku. Aku tak tahu nak cakap apa. Aku tak sanggup bila aku kenal Ariana. Ammar yang mulakan semua ni, tapi kenapa aku pula yang kena bersedih.
Sebab kau pun cintakan dia. Suara hatiku berbisik.
Kemudian Ammar mengeluh perlahan. Nafasnya ditarik kemudian dihembus perlahan. "I push you. All this time, im the one who started this. I push you to like me. I push myself to you. Im sorry."
Aku memandangnya terkejut. Apa maksud dia?
"Aku minta maaf. I shouldnt do this to you. Aku paksa kau. At the very beginning, kau terseksa. Kau rasa terperangkap kan? Aku perangkap kau sebab perasaan aku terhadap kau. And you dont even like me."
"I kissed you because Im afraid that you might leave. I claim you as mine sedangkan kau bukan milik aku. Afraid if you might leave me? Huh.. You are not even staying at the very first place." Ammar menyambung lagi. Mataku mula berair mendengar tutur bicaranya. Memang betul. Memang betul apa yang dia cakap. Dia paksa aku.
Tapi sekarang kau dah relakannya. Suara hatiku berbisik lagi.
Ammar menyentuh tanganku. Membawa ke pipinya. Aku merenung wajahnya. Dia nampak penat dan...terseksa. Kemudian tanganku dilepaskan.
"Lets end this. Aku takkan paksa kau lagi. I understand now. This is not going to work Mia. You are right that I should rethink my desire. My desire is you. Sebab aku tamak, kau terluka. Sebab kau tak cintakan aku pun."
Aku cintakan kau.
Aku tidak boleh mengeluarkan sebarang suara.
"Lets end this." Dia mengulang.
"Ah-"
"Mia. You kena ajar I masak tau. Nanti boleh lah Ammar rasa masakan I pulak. Hehehe." Tiba-tiba Ariana muncul dari tangga. Pantas aku berpaling memandangnya dan menjauhi Ammar yang berdiri dekat denganku.
"Okay. Boleh je."
Ammar masih di situ tetapi tidak memandangku.
Mungkin tak akan memandangku lagi..
***************
Halimunan.Sekarang aku dah jadi halimunan dalam sekolah ni. Seolah-olah tiada siapa yang nampak aku sekarang. Dan semestinya itulah keadaan yang aku alami selamanya. Beberapa minggu berkenalan dengan Ammar dan hidupnya secalit berubah. Kini, ia kembali kepada asalnya.
Lets end this.
Bergema kembali kata-kata tersebut.
Setiap kali bertembung mata dengan Ammar, tiada lagi bayangan kasih dan minat terhadapku. Kosong dan dingin seperti ais. Jika dulu aku yang selalu melarikan mata dari memandangnya, kini dia pula.
Menuju ke kelas dan hidupan harianku bermula seperti biasa.
***************
"Mia.."
"Mia!"
Lantas lamunanku terhenti. "Y-ya?"
Ariana yang sedang mengaul asam pedas di periuk mengerling ke arahku. "You are spacing out. God! Where have you been lately? Outta space or something?" Ariana menegur. Jelas riak kerisauan dan keliru di matanya.
"N-no. Cuma penat sikit." Aku tersenyum. Menunduk sedikit memerhati asam pedas di dalam periuk dan mengangguk.
"Dah. Semua dah perfect. Finally, you dah boleh kahwin Ariana." Aku mengusiknya. Pecah ketawa Ariana di situ.
"Thank you Mia." Dia berkata.
"Kenapa you nak belajar masak asam pedas ni?" Aku bertanya sambil menitiskan kuah di telapak tangan dan merasanya.
"Emm. Untuk Ammar, dia suka asam pedas. Like..suka gila!" Ariana menjawab. Terpaku aku sebentar.
"Ohhh. Mesti dia suka. Sedap you masak ni." Aku berkata dan tidak memandang ke anak matanya.
"Of course Mia. Bertambahlah sayang dia kat I nanti." ketawa kecil darinya seperti racun di telingaku.
"Semestinyaa." bisikku.
******************
YOU ARE READING
Painful Love
RomanceYou can break my heart in two but when it heals, it beats for you