Chapter 9

188 19 4
                                    


AKU mula mengangkat kepala apabila terasa diri seperti diperhatikan. Wajah diangkat. Terus dahiku berkerut hairan apabila melihat Widya yang sedang tersengih-sengih ke arahku.

Aku pandang Widya sekilas lalu kembali menumpukan perhatian kepada laptop. Malas melayan.

"Kau dah kenapa?" Soalku tanpa melihat ke arahnya.

"Mata kau sembap. Kau tidur lewat eh semalam?"

"Haah." Balasku senada.

"Pukul berapa?"

"2.45 kot. Nak dekat pukul 3 juga lah." Tipuku.

"Ohhh.." Widya mengangguk-angguk perlahan. Pandangannya dihala semula ke arah skrin laptop di hadapannya. Seketika, bibirnya mengoyak senyum sinis. 

Dalam diam aku perhati je dia ni.  Asyik tersengih-sengih macam kerang busuk dari tadi. Dah kenapa?

Suasana di antara kami kemudiannya kembali senyap dan aman, sehinggalah Widya mula bersuara.

"Sakan eh semalam. Sembang dengan buah hati sampai tak ingat dunia. Dah pukul 4 pun tak nak tidur lagi.."

Tertoleh aku ke arahnya. Mataku serta-merta membesar.

What the?!

Takkan lah...

Widya berhenti menaip di laptop lalu menghadapkan tubuhnya ke arahku.  Sambil menayang muka teruja.

"Haah. Aku dengar kau otp dengan 'husband' kau. Semalam aku terjaga sebenarnya, tapi sengajalah aku tak bangun. Nak curi-curi dengar." Sengaja dia menekan perkataan husband.

Kurang asam.

"Kau ni kan.."

"Lain eh perangai kau bila dengan Eiz tu. Dengan aku or orang lain bukan main garang, perahsia. Dengan Eiz tu comel je. Sweet." Usik Widya lagi. Mata dipejam sesaat sambil menggigit bawah bibir, buat muka gedik.

Erggh,

"Diamlah kau." Sebuah jelingan diberikan.

"Tak sangka aku. Dalam hati ada taman rupanya Ika Zain Syahrin ni."

"Eii Widya!" Lengannya aku tampar. Geram. Ikut suka dia je curi-curi dengar perbualan orang. Privacy tahu tak!

Terkekeh-kekeh gadis itu ketawa. Suka la tu dapat kenakan aku.

Aku menghadiahkan jelingan maut. Macam mana boleh aku tak perasan yang dia terjaga semalam. Kalau aku tahu, aku pergi sembang kat luar pun tak apa.

Malu lah!

Aku mula mengabaikan Widya dan kembali menyambung kerjaku. Sengaja aku  tekan keyboard kuat-kuat. Tunjuk protes.

Ketawa Widya masih lagi bersisa. "Kau nak malu apa dengan aku? Lek lek dah la. Bukannya aku nak kata apa pun. Biasalah orang bercinta." 

"Tak, aku tak suka." Aku mengetap bibir.

"Kenapa? Kau takut aku usik kau ke?"

Aku diam tidak membalas dan hanya beriak selamba. Pertanyaan Widya dibiarkan sepi. Malas aku nak jawab.

"Kau tak suka, lagi aku suka usik." Ujarnya lagi. Widya senyum nakal.

Aku mendengus perlahan. Budak ni, perangai sama je macam Eiz. Suka mengusik aku.

Aku hanya memutar bola mata,  mengabaikannya. Macam mana lah aku boleh kawan dengan minah gila ni.

"Ika, aku teringin nak tahu," Widya memalingkan tubuhnya menghadap ke arahku sekali lagi. Kepala ditongkat dengan tangan.

Still With YouWhere stories live. Discover now